Voima työhömme tulee asiakkaiden kanssa jaetusta yhteisestä matkasta

Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitajat Jaana J, Jaana L, Janna ja Liisa

Saimaan Syöpäyhdistyksen 70 v. -juhlavuoden blogi nro 4

Meitä neuvontahoitajia on Saimaan Syöpäyhdistyksessä neljä: Jaana Lappeenrannassa, Jaana Pieksämäellä, Janna Savonlinnassa ja Liisa Mikkelissä. Työhömme kuuluu syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä tukeminen, neuvonta ja ohjaus. Meillä on aikaa olla läsnä ja tukena silloin, kun odottamaton sairaus on saapunut perheeseen. Voimme olla tukena sairauden kaikissa vaiheissa. Kokemuksesta tiedämme, että sairastunutta auttaa, kun on paikka, jossa häntä kuunnellaan. Tunteiden ja pelkojen jakaminen ammattilaisen kanssa auttaa jaksamaan eteenpäin. Me haluamme olla apuna ja tukena suurella sydämellä. Palvelumme ovat maksuttomia ja meitä sitoo vaitiolovelvollisuus.

Me neuvontahoitajat työskentelemme kukin yksin. Jokaisella meistä on oma tapansa työskennellä, mutta työmme on yhdistyksen jokaisessa toimipaikassa samansisältöistä ja hyvin monipuolista: tapaamme potilaita ja läheisiä kasvokkain, puhelimitse tai vaikka Teamsillä, välitämme tukihenkilöitä hiljattain sairastuneille ja potilaille, joilla sairaus on parantumaton ja etenee. Pidämme luentoja erilaisille ryhmille ja opiskelijoille. Messuilla ja tapahtumissa käymme kertomassa toiminnastamme. Teemme yhteistyötä Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon hyvinvointialueen kanssa. Välitämme rintaproteeseja sekä järjestämme kursseja syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen. Olemme mukana myös terveyden edistämistyössä ja ennaltaehkäisevässä toiminnassa mm. jakamalla aurinkotietoutta päiväkotien esikouluikäisille lapsille, pitämällä luomihuolipäiviä ja tiedottamalla syöpäseulonnoista.

Työssämme tarvitaan joustavuutta, oma-aloitteisuutta, hyviä vuorovaikutustaitoja sekä kykyä kohdata raskaitakin kertomuksia. Vaikka työskentelemme yksin omilla paikkakunnillamme, niin ihanat kollegat ovat aina sähköpostin tai puhelimen päässä. Tieto siitä, että työkaveri ymmärtää, on tärkeää. Ja tietysti meillä on mahdollisuus työnohjaukseen. Työmme on itsenäistä, voimme pitkälti suunnitella omaa työtämme, minkä koemme tärkeänä. Jos meistä joku on poissa, puhelut ohjautuvat toiselle neuvontahoitajalle. Näin huolehdimme siitä, että soittaja saa tarvitsemansa avun mahdollisimman nopeasti. Ja jollemme osaa auttaa, yritämme löytää tarvittavan avun toisaalta.

Me hoitajat koemme työmme merkityksellisenä ja viihdymme hyvin. Yksi tärkeimmistä ja antoisimmista asioista työssämme on kohdata asiakkaita ja kulkea heidän kanssaan samaa matkaa, joskus lyhyemmän, joskus pidemmän aikaa. Yhdessä iloitsemme, kun sairaus paranee, mutta olemme vierellä myös silloin kun sairaus etenee. Näistä kaikista kohtaamisista saamme voimaa jatkaa eteenpäin.

Ja parhautta on myös työkaverit 💞