Periytyvyysneuvonta

Perinnöllisen syövän riskiä voi selvittää perinnöllisyysneuvonnassamme. Perinnöllisyysneuvonnan tarkoituksena on selvittää, onko henkilöllä syöpäalttius eli tavallista suurempi riski sairastua syöpään.

Syöpä ei periydy, vaan geenivirhe, joka voi aiheuttaa syöpää, voi periytyä.  Perinnöllinen geenivirhe ei välttämättä siirry kaikille saman suvun jäsenille, eivätkä kaikki virheellisen geenin saaneet sairastu syöpään. Nykytiedon mukaan noin joka kymmenenteen syöpään liittyy perinnöllinen alttius.

Lue lisää syövän perinnöllisyydestä Kaikki syövästä -sivustolta

Jos syövän perinnöllisyys arkarruttaa, voit ottaa yhteyttä neuvontahoitajiimme Yhteystiedot

Periytyvyysneuvonta

Neuvontahoitaja ohjaa tietojen keräämisessä

Syöpäjärjestöissä periytyvyysneuvontaa antavat siihen koulutetut sairaanhoitajat (neuvontahoitajat). Terminä käytetään periytyvyysneuvontaa tai perinnöllisyysneuvontaa.

Periytyvyysneuvonnassa sairaanhoitaja selvittää asiakkaalta syöpätapausten määrää suvussa. Olennaisia ovat tiedot neljästä sukupolvesta: itse asiakkaasta, hänen vanhemmistaan ja isovanhemmistaan, asiakkaan omista lapsista sekä sisaruksista, sedistä, enoista ja tädeistä. Tärkeää on myös selvittää, mitä syöpää suvussa on esiintynyt ja minkä ikäisenä sukulaiset ovat syöpään sairastuneet.

Sairaanhoitaja lähettää asiakkaalle, jota syövän perinnöllisyys askarruttaa, postitse esitietolomakkeet ja ohjaa niiden täyttämisessä. Täytetyn esitietolomakkeen ja sukupuun sekä neuvontakeskustelun perusteella asiakkaalle piirretään Syöpäjärjestössä sukupuu, joka havainnollistaa mahdollisen syövän riskiä.

Asiantuntijalääkärit arvioivat jatkotutkimusten tarpeen

Täytetyn esitietolomakkeen ja sukupuun perusteella Syöpäjärjestöjen syövän perinnöllisyyteen erikoistunut asiantuntijalääkäri arvioi jatkotutkimusten tarpeen ja antaa tarvittaessa lähetteen yliopistosairaalaan. Varsinaisen syöpäalttiuteen liittyvän perinnöllisyysneuvonnan asiakkaalle antaa perinnöllisyyslääkäri.

Varaa aika periytyvyysneuvontaan lähimmän neuvontapalvelun sairaanhoitajalta. Yhteystiedot

Tietosuojaseloste Asiakasrekisteri Saimaan Syopayhdistys (pdf)

Tietosuojailmoitus periytyvyysneuvonta (pdf)

Periytyvyysneuvonta – henkilötietojen käsittely (pdf)