Periytyvyysneuvonta

Periytyvyysneuvonta on tarkoitettu sinulle, jota perinnöllisen syövän riski huolestuttaa. Selvitämme sukusi syöpähistorian avulla, onko sinulla tai läheiselläsi tavallista suurempi alttius sairastua syöpään.

Syöpä ei periydy, vaan geenivirhe, joka voi aiheuttaa syöpää, voi periytyä.  Perinnöllinen geenivirhe ei välttämättä siirry kaikille saman suvun jäsenille, eivätkä kaikki virheellisen geenin saaneet sairastu syöpään. Nykytiedon mukaan noin joka kymmenenteen syöpään liittyy perinnöllinen alttius.

Jos syövän perinnöllisyys askarruttaa, voit ottaa yhteyttä neuvontahoitajiimme Yhteystiedot

Periytyvyysneuvonta

Neuvontahoitaja ohjaa tietojen keräämisessä

Periytyvyysneuvonnassa neuvontahoitaja selvittää sinulta syöpätapausten määrää suvussa. Olennaisia ovat tiedot neljästä sukupolvesta: sinusta, vanhemmista ja isovanhemmista, omista lapsistasi sekä sisaruksista, sedistä, enoista ja tädeistä. Tärkeää on myös selvittää, mitä syöpää suvussa on esiintynyt ja minkä ikäisenä sukulaiset ovat syöpään sairastuneet.

Neuvontahoitaja antaa tai lähettää sinulle esitietolomakkeet ja ohjaa niiden täyttämisessä. Täytetyn esitietolomakkeen ja neuvontakeskustelun perusteella piirretään sukupuu, joka havainnollistaa mahdollisen syövän riskiä.

Tietosuojaseloste Saimaan Syöpäyhdistyksen asiakasrekisteri (pdf)

Asiantuntijalääkärit arvioivat jatkotutkimusten tarpeen

Täytetyn esitietolomakkeen ja sukupuun perusteella Syöpäjärjestöjen syövän perinnöllisyyteen erikoistunut asiantuntijalääkäri arvioi jatkotutkimusten tarpeen ja antaa tarvittaessa lähetteen yliopistosairaalaan. Varsinaisen syöpäalttiuteen liittyvän perinnöllisyysneuvonnan asiakkaalle antaa perinnöllisyyslääkäri.

Lue lisää syövän perinnöllisyydestä Kaikki syövästä -sivustolta

Alla olevista linkeistä voit lukea Syöpäjärjestöjen periytyvyysneuvonnan tietosuojailmoituksen ja selvityksen henkilötietojen käsittelystä. Siirryt kaikkisyovasta.fi -sivustolle.

Tietosuojailmoitus periytyvyysneuvonta

Suostumukseen perustuva henkilötietojen käsittely periytyvyysneuvonnassa