Periytyvyysneuvonta

Perinnöllisen syövän riskiä voi selvittää perinnöllisyysneuvonnassamme. Perinnöllisyysneuvonnan tarkoituksena on selvittää, onko henkilöllä syöpäalttius eli tavallista suurempi riski sairastua syöpään.

Lue lisää syövän perinnöllisyydestä

Periytyvyysneuvonta

Jos syövän perinnöllisyys arkarruttaa, ota yhteyttä Saimaan Syöpäyhdistykseen.

Syöpäjärjestöissä periytyvyysneuvontaa antavat siihen koulutetut sairaanhoitajat (neuvontahoitajat).

Periytyvyysneuvonnassa sairaanhoitaja selvittää asiakkaalta syöpätapausten määrää suvussa. Olennaisia ovat tiedot neljästä sukupolvesta: itse asiakkaasta, hänen vanhemmistaan ja isovanhemmistaan, asiakkaan omista lapsista sekä sisaruksista, sedistä, enoista ja tädeistä. Tärkeää on myös selvittää, mitä syöpää suvussa on esiintynyt ja minkä ikäisenä sukulaiset ovat syöpään sairastuneet.

Sairaanhoitaja lähettää asiakkaalle, jota syövän perinnöllisyys askarruttaa, postitse esitietolomakkeet ja ohjaa niiden täyttämisessä. Täytetyn esitietolomakkeen ja sukupuun sekä neuvontakeskustelun perusteella asiakkaalle piirretään Syöpäjärjestössä sukupuu, joka havainnollistaa mahdollisen syövän riskiä.

Täytetyn esitietolomakkeen ja sukupuun perusteella Syöpäjärjestöjen syövän perinnöllisyyteen erikoistunut asiantuntijalääkäri arvioi jatkotutkimusten tarpeen ja antaa tarvittaessa lähetteen yliopistosairaalaan. Varsinaisen syöpäalttiuteen liittyvän perinnöllisyysneuvonnan asiakkaalle antaa perinnöllisyyslääkäri.

Varaa aika periytyvyysneuvontaan lähimmän neuvontapalvelun sairaanhoitajalta.

Tietosuojaseloste Asiakasrekisteri Saimaan Syopayhdistys

Tietosuojailmoitus periytyvyysneuvonta