Luomien omatarkkailu

Luomia kannattaa tarkkailla säännöllisesti. Etenkin nopeasti kasvavaa, ulkonäöltään muuttuvaa, haavautuvaa tai verta vuotavaa luomea on syytä seurata. Peilin avulla kannattaa tarkkailla paikkoja, joihin et muuten näe.

Ihon tarkkailu on erityisen tärkeää, jos sinulla on herkkä ihotyyppi tai muita kohonneeseen melanoomariskiin viittaavia ominaisuuksia, kuten runsasluomisuus, melanooman esiintyminen suvussa, runsas ihon palaminen lapsuudessa tai aiemmin sairastettu melanooma.

Saat ohjeita luomien tarkkailuun ja tietoa melanoomasta ja sen riskitekijöistä siirtymällä Syöpäjärjestöjen Ilman syöpää -sivustolle Tarkkaile luomiasi.

Myös Saimaan Syöpäyhdistys järjestää luomitarkastuksia, ns. luomihuolipäiviä, joissa ihotautilääkäri tarkastaa huolestuttavat iho- ja luomimuutokset. Vastaanotolla ei tehdä toimenpiteitä. Luomihuolipäivän tarkastusmaksu on 25 euroa.

Lisätietoa luomihuolipäivistä ja ajanvarauksesta