Syöpäpotilaiden ja läheisten neuvonta

Neuvontapalvelumme sairaanhoitajilta saat tietoa syöpään liittyvistä asioista ja yhdistyksen toiminnasta. Palvelut ovat maksuttomia ja henkilökuntaamme sitoo vaitiolovelvollisuus.

Pieksämäen neuvontapalvelu

Pieksämäen neuvontapalvelun toimialuetta on Etelä-Savo. Neuvontahoitajana Pieksämäellä on sh Jaana Jormakka.

Vertaistuki

Syöpään sairastunut tarvitsee kaiken mahdollisen tuen. Joskus kuunteleva korva ja myötätunto ovat tärkeintä, mitä sairastunut saa. Saimaan Syöpäyhdistys välittää tukihenkilöitä ja järjestää erilaisia vertaistukiryhmiä ja -tapaamisia.

Haluan tukihenkilön

Ota yhteyttä meihin, jos tarvitset vertaistukea. Meillä on tukihenkilöitä sairastuneille ja heidän läheisilleen.

Kuntoutus

Syöpä on raskas sairaus. Syövästä toipuminen tai sairauden kanssa elämään oppiminen vaatii voimia. Siksi sairastuneet voivat tarvita kuntoutusta.

Ensitietopäivät

Sairauden alkuvaiheessa tiedon tarve on suuri. Järjestämme ensitietopäiviä ja -iltoja. Tilaisuuksissa on mahdollisuus saada sairautta, hoitoja ja niiden vaikutuksia koskevaa tietoa sekä tavata muita potilaita ja läheisiä.

Terveyden edistäminen

Syövän ehkäisy ja terveyden edistäminen ovat ydintehtäviämme. Tarjoamme neuvontaa syövän ehkäisemiseksi, varhaisen toteamisen tehostamiseksi ja jo sairastuneiden auttamiseksi.

Luomitarkastukset

Saimaan Syöpäyhdistys järjestää eri paikkakunnilla luomitarkastuksia, ns. luomihuolipäiviä. Huolestuttavat ihomuutokset tarkastaa ihotautien erikoislääkäri. Tavoitteena on vähentää huolta ihomuutoksista sekä lisätä tietoisuutta luomien muutoksista, ultraviolettisäteilyn vaikutuksista ihoon sekä turvallisesta auringonotosta.

Rintaproteesi

Saimaan Syöpäyhdistyksestä rintasyöpään sairastunut voi saada rintaproteesin. Jokainen rintaleikattu on oikeutettu rintaproteesiin.

Periytyvyysneuvonta

Perinnöllisen syövän riskiä voi selvittää perinnöllisyysneuvonnassamme. Perinnöllisyysneuvonnan tarkoituksena on selvittää, onko henkilöllä syöpäalttius eli tavallista suurempi riski sairastua syöpään.

Kokemuskoulutus

Kokemuskoulutuksella tarkoitetaan toimintaa, jossa esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden opetuksessa ja ammattilaisten täydennyskoulutuksessa käytetään kokemustietoa muuta opetusta täydentämässä.

Tietoa syövästä

Syöpäjärjestön Kaikki syövästä -sivustolle on koottu luotettavaa tietoa syövästä, sen hoidoista ja Syöpäjärjestöjen palveluista.

Potilasoppaat ja -verkostot

Suomen Syöpäpotilaat ylläpitää kattavaa ja ajanmukaista potilasopasvalikoimaa sekä valtakunnallista potilasverkostotoimintaa.