Syöpäpotilaiden ja läheisten tuki

Neuvontahoitajiemme tuki- ja kriisipalvelut sekä neuvontatyö ovat maksuttomia. Palvelemme syöpään sairastuneita ja heidän läheisiään sekä kaikkia, joita syöpä koskettaa tai huolestuttaa. Henkilökuntaamme sitoo vaitiolovelvollisuus.

Mikkelin neuvontapalvelu

Mikkelin neuvontapalvelu toimii Etelä-Savossa ja Itä-Hämeen alueella Hartolassa, Heinolassa ja Sysmässä. Neuvontahoitajana Mikkelissä toimii sairaanhoitaja Liisa Kautto.

Tukihenkilöt

Syöpään sairastunut tarvitsee kaiken mahdollisen tuen. Joskus kuunteleva korva ja myötätunto ovat tärkeintä, mitä sairastunut saa. Saimaan Syöpäyhdistys kouluttaa ja välittää tukihenkilöitä ja järjestää erilaisia vertaistukiryhmiä ja -tapaamisia.

Haluan tukihenkilön

Ota yhteyttä meihin, jos tarvitset vertaistukea. Meillä on tukihenkilöitä sairastuneille ja heidän läheisilleen.

Kuntoutumisen tuki

Syöpä on raskas sairaus. Syövästä toipuminen tai sairauden kanssa elämään oppiminen vaatii voimia. Siksi sairastuneet voivat tarvita kuntoutusta.

Terveyden edistäminen

Syövän ennaltaehkäisy ja terveyden edistäminen ovat ydintehtäviämme. Tarjoamme neuvontaa syövän ehkäisemiseksi, varhaisen toteamisen tehostamiseksi ja jo sairastuneiden auttamiseksi.

Luomihuolipäivät

Saimaan Syöpäyhdistys järjestää eri paikkakunnilla luomitarkastuksia, ns. luomihuolipäiviä. Huolestuttavat ihomuutokset tarkastaa ihotautien erikoislääkäri. Tavoitteena on vähentää huolta ihomuutoksista sekä lisätä tietoisuutta luomien muutoksista, ultraviolettisäteilyn vaikutuksista ihoon sekä turvallisesta auringonotosta.

Rintaproteesi

Saimaan Syöpäyhdistyksestä rintasyöpään sairastunut voi saada rintaproteesin. Jokainen rintaleikattu on oikeutettu rintaproteesiin.

Periytyvyysneuvonta

Perinnöllisen syövän riskiä voi selvittää perinnöllisyysneuvonnassamme. Perinnöllisyysneuvonnan tarkoituksena on selvittää, onko henkilöllä syöpäalttius eli tavallista suurempi riski sairastua syöpään.

Tietoa syövästä

Syöpäjärjestön Kaikki syövästä -sivustolle on koottu luotettavaa tietoa syövästä, sen hoidoista ja Syöpäjärjestöjen palveluista.

Taloudellinen tuki

Maksamme jäsenillemme hoitopäiväkorvausta syöpäsairaudesta johtuvista sairaalapäivistä. Lapsen tueksi- rahastosta myönnämme kertaluonteisen alkuavustuksen, kun perheen lapsi sairastuu syöpään (ei edellytä jäsenyyttä). Myös Syöpäjärjestöt myöntävät taloudellista tukea syöpään sairastuneille.

Potilasoppaat ja -verkostot

Suomen Syöpäpotilaat ry ylläpitää kattavaa ja ajanmukaista potilasopasvalikoimaa sekä valtakunnallista potilasverkostotoimintaa.