Ryhmät Etelä-Karjala

Etelä-Karjalan alueella on erilaisia ryhmiä syöpään sairastuneille, sairastuneiden läheisille sekä läheisensä menettäneille. Ryhmiä ohjaavat sekä koulutetut vapaaehtoiset että Saimaan Syöpäyhdistyksen työntekijät.

Tältä sivulta löydät tulevat ja meneillään olevat ryhmät. Huomioithan, että osaan ryhmistä tulee ilmoittautua ennakkoon. Ilmoittautumisohjeet löydät jokaisen ryhmän kohdalta erikseen. Lisätietoa ryhmistä saat Lappeenrannan sairaanhoitaja Jaana Lemetyiseltä, puh. 0400 728 192, jaana.lemetyinen@sasy.fi.

Perustamme myös uusia ryhmiä kysynnän mukaan. Voit tutustua erilaisiin vaihtoehtoihin ja toivoa uutta ryhmää omalle paikkakunnallesi. Voit myös osallistua sinulle sopivaan ryhmään, vaikka asuisitkin jollain toisella paikkakunnalla. Osa ryhmistä kokoontuu säännöllisesti kuukausittain, osa muutamia kertoja vuodessa. Ota rohkeasti yhteyttä ja kerro, millaista ryhmää sinä toivoisit.

Ryhmien tapaamiskerrat löydät myös tapahtumakalenterista

Hyvinvoiva minä Lappeenranta

Hyvinvoiva minä: ryhmä syöpään sairastuneille 18.9.-9.10.2024

Ryhmä sisältää neljä ryhmätapaamista keskiviikkoiltaisin Lappeenrannan neuvontapalvelun tiloissa (Kauppakatu 40D, 2.krs). Iltojen aikana voit löytää elämääsi konkreettisia hyvinvointiasi lisääviä ja vahvistavia asioita. Jokaisella tapaamisella on oma hyvinvointia tukeva teemansa. Tapaamisia ohjaa yhdistyksen sairaanhoitaja Jaana Lemetyinen. Mukaan mahtuu 8 osallistujaa. Ilmoittaudu ryhmään 11.9. mennessä: sairaanhoitaja Jaana Lemetyinen, puh. 0400 728 192.

Ryhmän tapaamiskerrat:
keskiviikkoisin klo 17-19
18.9., 25.9., 2.10. ja 9.10.

Vertaistukiryhmät Lappeenranta

Miesten vertaisryhmä

Syöpään sairastuneiden ja syövän sairastaneiden miesten vertaisryhmä kokoontuu noin kerran kuukaudessa Lappeenrannan neuvontapalvelun tiloissa (Kauppakatu 40D, 2.krs). Tapaamisia ohjaa yhdistyksen sairaanhoitaja Jaana Lemetyinen. Tervetuloa sekä uudet että ryhmään jo aiemmin osallistuneet miehet! Ryhmään ei tarvitse ilmoittautua etukäteen.

tiistaisin klo 14-15.30
20.8., 24.9., 22.10., 19.11. ja 10.12.

Voimauttavat kädentaidot ja vertaistuki

Ryhmä Sinulle, joka pidät käsillä tekemisestä ja nautit, kun näet kättesi jäljet. Maksuttomassa ohjatussa ryhmässä saat vertaistukea ja mielihyvää, jotka edistävät syövästä ja hoidoista kuntoutumistasi. Ryhmä kokoontuu Lappeenrannan neuvontapalvelun tiloissa (Kauppakatu 40 D, 2. krs) kerran kuukaudessa yleensä torstai-iltaisin. Ryhmää ohjaa vapaaehtoinen ohjaajamme Taina. Ryhmään ei tarvitse ilmoittautua etukäteen. Tarvikkeet ovat paikan päällä odottamassa myös sinua, tervetuloa!

Torstaisin (vk 37 maanantai) klo 17-19
to 15.8., ma 9.9., to 10.10., to 7.11. ja to 12.12.

Rintasyöpäpotilaiden vertaisillat

Rintasyöpäyhdistys – Europa Donna Finland ry järjestää  vertaisiltoja kaikille rintasyöpään sairastuneille ja rintasyövän sairastaneille. Kokoontumispaikka vaihtelee, useimmiten kokoonnutaan Saimaan Syöpäyhdistyksellä Lappeenrannan neuvontapalvelun tiloissa (Kauppakatu 40 D, 2.krs). Ryhmää ohjaa vapaaehtoinen vertaisohjaaja.

torstaisin klo 17.30-19.oo
5.9., 3.10., 31.10. ja 28.11.

Katso lisätietoa Rintasyöpäyhdistyksen tapahtumakalenterista  tai kysy sähköpostitse: kaakonkulma@europadonna.fi

Avanneleikattujen vertaistukiryhmä

Kasuilcon kanssa yhteistyössä järjestettävät vertaistukitapaamiset pidetään Saimaan Syöpäyhdistyksellä Lappeenrannan neuvontapalvelun tiloissa (Kauppakatu 40 D, 2.krs). Tapaamiset kerran kuukaudessa tiistai-iltaisin. Ryhmää ohjaa vapaaehtoinen vertaisohjaaja. Ilmoittaudu tapaamiseen etukäteen viimeistään edellisenä päivänä: Katja Jaatinen, puh. 044 236 7298, sähköposti katjuska.jaatinen@gmail.com.

Kasuilco ry on Kaakkois-Suomen avanne- ja vastaavasti leikattujen yhdistys www.finnilco.fi/kasuilco. Vertaistapaamisiin ovat tervetulleita avanne- tai vastaavasti leikatut ja myös henkilöt, joille on suunnitteilla/harkinnassa avanneleikkaus.

tiistaisin klo 17.00-18.30
10.9., 8.10., 12.11. ja 10.12.

Vertaistukiryhmät Joutseno

Naisten vertaisryhmä

Naissyöpäpotilaiden vertaisryhmä kokoontuu kerran kuukaudessa maanantaisin Palvelutalo Kangasvuokossa, osoite Välskärintie 4. Ryhmää ohjaa vapaaehtoinen vertaisohjaaja. Tapaamisista ilmoitetaan etukäteen Etelä-Saimaan Keskiviikko-liitteessä. Voit kysyä lisätietoa ryhmästä Lappeenrannan sairaanhoitajalta. Tervetuloa, uudet osallistujat sekä jo aiemmin mukana olleet naiset!

maanantaisin klo 15.00-16.30
16.9., 14.10., 18.11., ja 9.12.

Kysy lisää

Lähi- ja verkkoryhmiä sairastuneille ja sairastuneiden läheisille

Järjestämme uusia ryhmiä lyhyelläkin varoitusajalla, kun ilmoittautuneita on riittävän monta pienryhmän käynnistämiseen. Verkkoryhmillä mahdollistamme sen, että vertaistukea saavat myös he, jotka eivät pysty esimerkiksi syöpähoitojen tai pitkien välimatkojen vuoksi osallistumaan kasvokkain toteutettavaan ryhmään. Tiedustele sinulle sopivaa ryhmää – kasvokkain tai verkossa – ja ennakkoilmoittaudu oman alueesi sairaanhoitajalle.

Tietoa verkkoryhmistä

Ryhmät hiljattain syöpään sairastuneille

Järjestämme ryhmiä hiljattain syöpään sairastuneille kasvokkain ja verkossa.  Sairaanhoitajan ohjaamassa ryhmässä on mahdollisuus vaihtaa ajatuksia, kokemuksia ja jakaa tuntemuksiaan luottamuksellisesti vertaisten kanssa. Voit turvallisesti puhua tunteistasi juuri sellaisina kuin ne tuntuvat, ehkäpä eri tavalla kuin puolisolle tai muille läheisille. Vertaisryhmässä toiset ymmärtävät usein jo puolesta sanasta, mitä syöpään sairastuminen on.

Uusi ryhmä käynnistyy, kun ryhmästä kiinnostuneita on riittävästi.

Sururyhmä läheisensä menettäneille

Sururyhmä on tarkoitettu aikuisille, joiden läheinen on kuollut syöpäsairauteen. Ryhmän ohjaajana toimii yhdistyksemme sairaanhoitaja. Ryhmän alkaessa läheisen kuolemasta tulisi olla kulunut vähintään kolme kuukautta.

Uusi ryhmä käynnistyy, kun ryhmästä kiinnostuneita on riittävästi.