Ryhmät Etelä-Karjala

Etelä-Karjalan alueella on vertaisryhmiä syöpään sairastuneiden lisäksi myös läheisille sekä läheisensä menettäneille. Ryhmiä koordinoi Lappeenrannan neuvontahoitaja.

Vertaisryhmässä sinulla, syöpään sairastuneena tai sairastuneen läheisenä, on mahdollisuus jakaa omia ja kuulla toisten kokemuksia ja ajatuksia sairauden eri vaiheista. Jokaista ryhmää ohjaa neuvontahoitaja tai koulutettu vertaisryhmän ohjaaja.

Perustamme toimialueellemme erilaisia ryhmiä kysynnän mukaan. Osa ryhmistä kokoontuu säännöllisesti kuukausittain, joitakin ryhmiä voimme toteuttaa esim. 1-3 tapaamisen lyhyempänä jaksona. Ota rohkeasti yhteyttä ja kerro, millaista ryhmää sinä toivoisit.

Lisätietoa ryhmistä saat Lappeenrannan neuvontahoitaja Jaana Lemetyiseltä, puh. 0400 728 192, sähköposti jaana.lemetyinen@sasy.fi.

Syöpään sairastuneille Lappeenrannassa

Hiljattain sairastuneitten naisten ryhmä

Hiljattain syöpädiagnoosin saaneiden ryhmässä sinulla on mahdollisuus kerrata tietoa ja kokemuksia, joita sinulle on tullut lyhyessä ajassa paljon. Voit turvallisesti puhua tunteistasi juuri sellaisina kuin ne tuntuvat, ehkäpä eri tavalla kuin puolisolle tai muille läheisille. Vertaisryhmässä toiset ymmärtävät usein jo puolesta sanasta, mitä syöpään sairastuminen on. Ryhmää ohjaa neuvontahoitaja. Lisätietoa ryhmästä saat neuvontahoitajalta, puh. 0400 728 192.

Miesten vertaisryhmä

Syöpään sairastuneiden ja sen sairastaneiden miesten vertaisryhmä kokoontuu Lappeenrannassa syöpäyhdistyksen tiloissa noin kerran kuukaudessa. Tervetuloa sekä uudet että ryhmään jo aiemmin osallistuneet miehet! Lisätietoa ryhmän tapaamisista saat neuvontahoitajalta: puh. 0400 728 182.

Rintasyöpäpotilaiden vertaisillat

Saimaan Syöpäyhdistys järjestää yhteistyössä Rintasyöpäyhdistyksen kanssa kerran kuukaudessa vertaisillan kaikille rintasyöpään sairastuneille ja rintasyövän sairastaneille. Kokoontumispaikka vaihtelee, useimmiten kokoonnutaan Saimaan Syöpäyhdistyksellä, Maakuntagalleria, Kauppakatu 40 D, Lappeenranta. Kevätkauden ensimmäinen tapaaminen torstaina 20.1.2022 järjestetään verkkotapaamisena. Seuraavat kokoontumiset: to 17.2., to 24.3. ja to 28.4. Toukokuussa ke 25.5. Laavuretki Marjolaan.  Tapaamiset klo 17.30-19. Tervetuloa entiset ja uudet ryhmäläiset!

Lisätietoa saat Rintasyöpäyhdistyksen tapahtumakalenterista ja kaakonkulma@europadonna.fi

Joutsenon naisten ryhmä

Naissyöpäpotilaiden vertaisryhmä kokoontuu kerran kuukaudessa maanantaisin klo 15 Tiaisentien Palvelutalolla, osoite Tiaisentie 10. Varaa mukaan kahviraha 5 €. Tapaamisista ilmoitetaan Joutseno-lehdessä. Voit kysyä lisätietoa ryhmästä myös neuvontahoitajalta, puh. 0400 728 192. Tervetuloa myös uudet osallistujat! Jatketaan tapaamisia kevätkaudella 2022, kun koronatilanne hellittää.

Ryhmät hiljattain syöpään sairastuneille

Syöpään hiljattain sairastuneiden naisten ryhmät ja miesten ryhmät

Järjestämme ryhmiä hiljattain syöpään sairastuneille kasvokkain ja verkossa. Verkkoryhmillä mahdollistamme sen, että vertaistukea saavat myös he, jotka eivät pysty syöpähoitojen tai pitkien välimatkojen vuoksi osallistumaan kasvokkain toteutettavaan ryhmään. Neuvontahoitajan ohjaamassa ryhmässä on mahdollisuus vaihtaa ajatuksia, kokemuksia ja jakaa tuntemuksiaan luottamuksellisesti vertaisten kanssa. Uusi ryhmä – kasvokkain tai verkossa – käynnistyy, kun ryhmään on riittävästi ilmoittautuneita. Kysy lisää ja ilmoittaudu Jaanalle, puh. 0400 728 192.

Tukea syöpäpotilaan läheisille

Syöpä koskettaa sairastuneen lisäksi myös kaikkia läheisiä. Huoli on valtava, tunteet heilahtelevat ja omakin jaksaminen mietityttää. Tule keskustelemaan neuvontahoitajamme kanssa. Voit tulla yksin, ilman sairastunutta läheistäsi. Tunteiden purkaminen asiaan perehtyneen ammattilaisen kanssa keventää mieltä ja keskustellen voi löytyä voimavaroja ja keinoja arjessa selviytymiseen. Tarvitessasi neuvontahoitaja voi välittää myös sinulle oman tukihenkilön. Soita ja varaa keskusteluaika Jaanalle, puh. 0400 728 192 tai saimaa@sasy.fi.

Järjestämme syöpäpotilaan läheisille myös verkkoryhmiä. Katso lisätietoja Verkkoryhmät ja -tapaamiset

Sururyhmä läheisensä menettäneille

Sururyhmä on tarkoitettu syöpään tai johonkin muuhun sairauteen kuolleiden aikuisille läheisille. Ryhmä kokoontuu joka toinen viikko, yhteensä viisi kertaa, ja sen ohjaajana toimii neuvontahoitaja. Ryhmään otetaan max. 6 henkilöä. Järjestämme sururyhmiä Lappeenrannan neuvontapalvelussa kaksi kertaa vuodessa, yksi ryhmä kevätkaudella ja toinen syyskaudella. Ryhmän alkaessa läheisen kuolemasta tulisi olla kulunut vähintään kolme kuukautta. Tiedustelut seuraavan ryhmän aloituksesta neuvontahoitajalta, puh. 0400 728 192.

Verkkoryhmät

Järjestämme ryhmiä myös verkossa (ns. etäryhmiä tai verkkovertaisryhmiä). Niihin osallistuminen on mahdollista maakunnasta ja paikkakunnasta riippumatta. Osallistuja tarvitsee sähköpostiosoitteen ja tietokoneen, läppärin tai älypuhelimen. Verkkoryhmiin ilmoittaudutaan etukäteen, jotta ryhmää ohjaava neuvontahoitaja voi lähettää sähköpostissa osallistumislinkin ja tarvittaessa auttaa yhteyden testaamisessa etukäteen. Tietoa verkkoryhmistä.