Ryhmät Etelä-Karjala

Etelä-Karjalan alueella on vertaisryhmiä syöpään sairastuneiden lisäksi myös läheisille sekä läheisensä menettäneille. Ryhmiä koordinoi Lappeenrannan neuvontahoitaja.

Vertaisryhmässä sinulla, syöpään sairastuneena tai sairastuneen läheisenä, on mahdollisuus jakaa omia ja kuulla toisten kokemuksia ja ajatuksia sairauden eri vaiheista. Jokaista ryhmää ohjaa neuvontahoitaja tai koulutettu vertaisryhmän ohjaaja.

Perustamme toimialueellemme erilaisia ryhmiä kysynnän mukaan. Osa ryhmistä kokoontuu säännöllisesti kuukausittain, joitakin ryhmiä voimme toteuttaa esim. 1-3 tapaamisen lyhyempänä jaksona. Ota rohkeasti yhteyttä ja kerro, millaista ryhmää sinä toivoisit.

Lisätietoa ryhmistä saat Lappeenrannan neuvontahoitaja Jaana Lemetyiseltä, puh. 0400 728 192, sähköposti jaana.lemetyinen@sasy.fi.

Syöpään sairastuneille Lappeenrannassa

Hiljattain sairastuneitten naisten ryhmä

Hiljattain syöpädiagnoosin saaneiden ryhmässä sinulla on mahdollisuus kerrata tietoa ja kokemuksia, joita sinulle on tullut lyhyessä ajassa paljon. Voit turvallisesti puhua tunteistasi juuri sellaisina kuin ne tuntuvat, ehkäpä eri tavalla kuin puolisolle tai muille läheisille. Vertaisryhmässä toiset ymmärtävät usein jo puolesta sanasta, mitä syöpään sairastuminen on. Ryhmää ohjaa neuvontahoitaja, jolta saat myös lisätietoja, puh. 0400 728 192. Huom! Järjestämme tarpeen mukaan hiljattain syöpädiagnoosin saaneiden vertaisryhmiä myös verkossa Teams-sovelluksessa. Katso lisätietoa Verkkoryhmät ja -tapaamiset

Miesten vertaisryhmä

Syöpään sairastuneiden ja syövän sairastaneiden miesten vertaisryhmä kokoontuu Lappeenrannassa Syöpäyhdistyksen tiloissa noin kerran kuukaudessa,(Maakuntagalleria, Kauppakatu 40 D, 2. krs). Tervetuloa sekä uudet että ryhmään jo aiemmin osallistuneet miehet! Lisätietoa ryhmästä saat neuvontahoitajalta: puh. 0400 728 182.  Joulukuussa tavataan ti 13.12. klo 14-15.30 vierailijana on kotitalousasiantuntija Päivi Jukkara Etelä-Karjalan Martoista. Päivi esittelee Vireästi Kaakossa -hanketta, jonka toiminta on tarkoitettu 60+-ikäisille.

Rintasyöpäpotilaiden vertaisillat

Rintasyöpäyhdistys järjestää kerran kuukaudessa vertaisillan kaikille rintasyöpään sairastuneille ja rintasyövän sairastaneille. Kokoontumispaikka vaihtelee, useimmiten kokoonnutaan Saimaan Syöpäyhdistyksellä, Maakuntagalleria, Kauppakatu 40 D, Lappeenranta. Huom! Torstaina 17.11. vertaisilta kokoontuu ravintola Esmirassa klo 17.30. pikkujoulun merkeissä pizzalle, jotka kustantaa Europadonna. Ilmoittautuminen etukäteen ja viimeistään ti 15.11 Terhi Kolehmaiselle puh. 0503041580.

Syksyn 2022 tapaamiset klo 17.30-19 seuraavasti: 25.8.; 29.9.; 20.10.; 17.11.

Kevään 2023 tapaamiset; 26.1.; 23.2.; 23.3.; 27.4.; 25.5.

Lisätietoa saat Rintasyöpäyhdistyksen tapahtumakalenterista ja kaakonkulma@europadonna.fi

Fuck Cancer -kahvit nuorille aikuisille

Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu syövän sairastaneille ja syöpää sairastaville nuorille aikuisille (n. 18 – 40 -vuotiaille). Kahveilla pääset vaihtamaan ajatuksia toisten saman kokeneiden kanssa. Luvassa siis vertaistukea, jutustelua, oleskelua – sekä kahvia tai teetä. Tapaamisia ohjaa vertaistukihenkilö. Seuraavat FC-kahvit 22.11. ja 13.12. klo 17.30. Sinun ei tarvitse sitoutua joka tapaamiseen, vaan voit osallistua kahveille silloin kun sinulle sopii.

Kokoontuminen Saimaan Syöpäyhdistyksen Lappeenrannan neuvontapalvelun tiloissa, Maakuntagalleria, Kauppakatu 40 D, 2. krs. Lisätietoa ryhmästä saat neuvontahoitajalta, puh. 0400 728192, sähköposti: jaana.lemetyinen@sasy.fi

Sylva ry koordinoi valtakunnallisesti Fuck Cancer Suomi -kahveja ja Saimaan Syöpäyhdistys mahdollistaa kahvit omalla alueellaan.

Voimauttavat kädentaidot ja vertaistuki 8.9. – 1.12.2022

Tule ryhmään, jossa toiminnallisten menetelmien ja käsillä tekemisen kautta tuetaan kuntoutumista, edistetään mielen hyvinvointia ja jaksamista. Toiminnan ohessa saat vertaistukea toisilta sairastuneilta. Ryhmä kokoontuu Saimaan Syöpäyhdistyksen Lappeenrannan neuvontapalvelun tiloissa (Kauppakatu 40 D, 2. krs) torstaisin klo 17 -18.30. Syyskauden viimeinen tapaaminen on 1.12. Ryhmää ohjaa vapaaehtoisemme Taina. Lisätietoa ryhmästä saat neuvontahoitajalta, puh. 0400 728192, sähköposti: jaana.lemetyinen@sasy.fi

Joutsenon naisten ryhmä

Naissyöpäpotilaiden vertaisryhmä kokoontuu kerran kuukaudessa maanantaisin klo 15 Palvelutalo Kangasvuokossa, osoite Välskärintie 4. Tapaamisista ilmoitetaan etukäteen Joutseno-lehdessä. Voit kysyä lisätietoa ryhmästä neuvontahoitajalta, puh. 0400 728 192. Syyskaudella tavataan vielä 14.11. ja 12.12. Tervetuloa, uudet osallistujat sekä jo aiemmin mukana olleet naiset!

Ryhmät hiljattain syöpään sairastuneille

Järjestämme ryhmiä hiljattain syöpään sairastuneille kasvokkain ja verkossa. Verkkoryhmillä mahdollistamme sen, että vertaistukea saavat myös he, jotka eivät pysty syöpähoitojen tai pitkien välimatkojen vuoksi osallistumaan kasvokkain toteutettavaan ryhmään. Neuvontahoitajan ohjaamassa ryhmässä on mahdollisuus vaihtaa ajatuksia, kokemuksia ja jakaa tuntemuksiaan luottamuksellisesti vertaisten kanssa. Uusi ryhmä – kasvokkain tai verkossa – käynnistyy, kun ryhmään on riittävästi ilmoittautuneita. Kysy lisää ja ilmoittaudu Jaanalle, puh. 0400 728 192.

Tukea syöpäpotilaan läheisille

Syöpä koskettaa sairastuneen lisäksi myös kaikkia läheisiä. Huoli on valtava, tunteet heilahtelevat ja omakin jaksaminen mietityttää. Tule keskustelemaan neuvontahoitajamme kanssa. Voit tulla yksin, ilman sairastunutta läheistäsi. Tunteiden purkaminen asiaan perehtyneen ammattilaisen kanssa keventää mieltä ja keskustellen voi löytyä voimavaroja ja keinoja arjessa selviytymiseen. Tarvitessasi neuvontahoitaja voi välittää myös sinulle oman tukihenkilön. Soita ja varaa keskusteluaika Jaanalle, puh. 0400 728 192 tai saimaa@sasy.fi.

Järjestämme syöpäpotilaan läheisille myös verkkoryhmiä. Katso lisätietoja Verkkoryhmät ja -tapaamiset

Sururyhmä läheisensä menettäneille

Sururyhmä on tarkoitettu aikuisille, joiden läheinen on kuollut syöpäsairauteen. Ryhmä kokoontuu kerran viikossa, yhteensä viisi kertaa, ja sen ohjaajana toimii yhdistyksemme neuvontahoitaja. Ryhmän alkaessa läheisen kuolemasta tulisi olla kulunut noin kolme kuukautta (vähintään). Ryhmä koko on max 6 henkilöä. Järjestämme sururyhmiä Lappeenrannan neuvontapalvelussa yleensä kaksi kertaa vuodessa.

Huom! Syksyllä 2022 surukurssi läheisensä syöpään menettäneille Imatran Kylpylässä 17.-20.11.  Lisätietoa ja hakuohjeet Minun suruni -kurssille saat neuvontahoitajalta, puh. 0400 728 192. Löydät tietoa myös Kurssit -sivultamme.

Verkkoryhmät

Järjestämme ryhmiä myös verkossa (ns. etäryhmiä tai verkkovertaisryhmiä). Niihin osallistuminen on mahdollista maakunnasta ja paikkakunnasta riippumatta. Osallistuja tarvitsee sähköpostiosoitteen ja tietokoneen, läppärin tai älypuhelimen. Verkkoryhmiin ilmoittaudutaan etukäteen, jotta ryhmää ohjaava neuvontahoitaja voi lähettää sähköpostissa osallistumislinkin ja tarvittaessa auttaa yhteyden testaamisessa etukäteen. Tietoa verkkoryhmistä.