Ammattilaisille ja oppilaitoksille

Toimimme yhteistyössä mm. sairaaloiden syöpäpoliklinikoiden ja terveyskeskusten sekä muiden yhdistysten kanssa. Tällä sivulla on ammattihenkilöstölle tietoa ja tulostettavia pdf-lomakkeitamme yhteisten asiakkaittemme palvelemiseksi.

Tukihenkilöt

Neuvontahoitajamme ohjaavat ja organisoivat yhdistyksemme tukihenkilötoimintaa. Koulutamme uusia vertais- ja saattotukihenkilöitä muutaman kerran vuodessa ja järjestämme myös toiminnassa oleville tukihenkilöillemme säännöllisesti täydennyskoulutusta sekä toiminnanohjausta.

Tukihenkilöt auttavat tukea tarvitsevia heidän tarpeittensa ja toiveittensa mukaan. Keskustelut ovat luottamuksellisia. Toiminta perustuu tuettavan ja tukijan tasavertaisuuteen, solidaarisuuteen ja keskinäiseen ymmärrykseen. Tukihenkilöt eivät ota kantaa potilaan hoitoihin tai muihin lääketieteellisiin kysymyksiin.

Tukitapaaminen voidaan sopia tuettavan kotiin, sairaalaan, yhdistyksen tiloihin tai vaikkapa lenkkipolulle. Yhteydenpito puhelimella tai verkossa on myös mahdollista.

Lisätietoa tukihenkilötoiminnastamme

Lapset puheeksi®

Lapset puheeksi -työ on kehitetty tukemaan lasten ja perheiden pärjäämistä elämän vaikeuksissa. Kaikki neuvontahoitajamme ovat saaneet Lapset puheeksi® -menetelmään koulutuksen ja tarjoamme lapsiperheille mahdollisuuden Lapset puheeksi®- keskusteluun.

Lisätietoa Lapset puheeksi® -keskustelusta

Avustukset ja korvaukset

Hoitopäiväkorvaus yhdistyksen jäsenille

Maksamme yhdistyksemme jäsenille hoitopäiväkorvausta sairaalapäivistä, jotka johtuvat syöpäsairaudesta. Hakemuksen liitteenä tulee olla joko sairaalan edustajan merkitsemä(t) sairaalajakso(t) ja allekirjoitus tai kopiot hoitopäivälaskuista. Korvausta ei makseta pysyvän laitoshoidon ajalta, poliklinikkamaksuista eikä sarjahoidoista.

Todistus syöpäpotilaan sairaalahoidosta 2024 (tulostettava pdf-lomake)

Hoitopäiväkorvaus maksuperusteet 2024.pdf

Avustus syöpään sairastuneen lapsen perheelle

Tuemme Lapsen tueksi -rahastostamme syöpään sairastuneiden lasten perheitä syöpähoitojen alkaessa (kertaluonteinen avustus). Avustus ei edellytä jäsenyyttä yhdistyksessä. Hakemuksen täyttävät ja allekirjoittavat hoitavan yksikön sosiaalityöntekijä tai kuntoutusohjaaja yhdessä lapsen huoltajan kanssa, jonka jälkeen hakemus toimitetaan Saimaan Syöpäyhdistykselle.

Hakemus Lapsen tueksi -rahastolle (tulostettava pdf-lomake)

Syöpäjärjestöjen taloudelliset avustukset

Suomen Syöpäyhdistyksen sosiaalitoimikunta tukee taloudellisiin vaikeuksiin joutuneita syöpäpotilaita. Syöpäsäätiön Lasten Syöpärahasto myöntää avustuksia syöpään sairastuneen lapsen perheelle.

Lisätietoa ja hakuohjeet löytyvät, kun siirryt Syöpäjärjestöjen sivustolle Syöpäjärjestöjen taloudelliset avustukset

Rintaproteesit

Välitämme sairaan-/terveydenhuollon yksikön maksusitoumuksella rintaproteeseja. Asiakkaan tulee varata etukäteen aika rintaproteesisovitukseen lähimmästä neuvontapalvelusta. Proteesi on asiakkaalle maksuton. Yhteystiedot neuvontahoitajille

Käyttöoikeusranneke

Rintasyöpä- ja avannepotilaat voivat noutaa yhdistyksemme toimipisteestä käyttöoikeusrannekkeen, joka oikeuttaa henkilön käyttämään uima-asustetta esim. uimahallin saunassa. Ranneke on yhdistyksen jäsenille maksuton, muille hinta 5 €.

Vessapassi

Saimaan Syöpäyhdistyksen jäsenellä on mahdollisuus saada Vessapassi, jos hän sairastaa suolistosyöpää, eturauhasyöpää, neuroendokriinisiä kasvaimia, rakkosyöpää ja tiettyjä gynekologisia syöpiä. Vessapassin tarvitsijan voi ohjata ottamaan yhteyttä oman alueensa neuvontahoitajaamme Yhteystiedot.

Lisätietoa vessapassista saa IBD ja muut suolistosairaudet ry:n sivustolta Tietoa vessapassista

Kokemustoimijat

Kokemustoimijuudella tarkoitetaan toimintaa, jossa esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden opetuksessa ja ammattilaisten täydennyskoulutuksessa käytetään kokemustietoa muuta opetusta täydentämässä.

Kokemustoimijan omakohtainen tarina tarjoaa mahdollisuuden oppia sairastuneelta, mitä on elää sairauden kanssa. Kokemustoimija voi kertoa syöpäpotilaan hoitopolusta ja siihen liittyvistä kokemuksistaan sekä siitä, miten sairaus vaikuttaa läheisiin ja parisuhteeseen.

Saimaan Syöpäyhdistyksen alueella toimivat kokemustoimijat Anu Rajasuo ja Gunilla Muhonen. He ovat Saimaan Syöpäyhdistyksen vapaaehtoistoimijoita ja tehtäväänsä koulutettuja. Kokemustoimijan voi kutsua tilaisuuksiin puhumaan yhdistyksemme neuvontahoitajien kautta. Tilaaja korvaa kokemustoimijalle matkakulut.

Yhteystiedot neuvontahoitajille

Lisätietoa kokemuskoulutuksesta, siirry sivustolle Kokemustoimintaverkosto.fi