Kurssit

Me Saimaan Syöpäyhdistyksessä haluamme, että jokaisella syöpään sairastuneella on mahdollisuus omaan elämäntilanteeseensa sopivaan tukeen ja kuntoutukseen.

Järjestämme Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEAn tuella kuntoutumista tukevia kursseja syöpäpotilaille ja heidän puolisoilleen. Lisäksi toteutamme lahjoitus- ja testamenttivaroin kursseja ja virkistyspäiviä syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen.

Minun suruni -kurssit läheisensä menettäneille 17. – 20.11. ja 1. – 4.12.2022

HUOM! 17.11. alkavan kurssin osallistujavalinnat on tehty ja kaikille hakijoille ilmoitettu valinnasta. Hakijoiden suuri määrä yllätti meidät. Saimme mahdollisuuden järjestää myös toisen Minun suruni -kurssin. Muutama paikka 1.12. alkavalle kurssille on vielä vapaana. Hakuaika päättyy 18.11.2022. Kurssin sisältö on sama kuin ensimmäisellä 17.11. alkavalla kurssilla, tiedot alla.

4-päiväinen surukurssi syöpään kuolleiden läheisille. Täysihoidollinen kurssi Imatran Liikunta- ja Kuntoutumiskeskuksessa Imatran Kylpylä

Kurssia ohjaavat Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitajat. Ohjelmaan sisältyy keskustelua toivon merkityksestä sekä arjessa selviytymisestä. Kurssi auttaa Sinua löytämään uusia voimavaroja ja saat myös tärkeää vertaistukea samassa elämäntilanteessa olevilta. Liikutaan yhdessä voimavarojen mukaan.

Kurssille valitaan hakemusten perusteella 10 osallistujaa. Lisätietoa kurssista ja hakulomakkeen saa Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja Jaana Jormakalta, puh. 040 767 4043 >yhteystiedot. Hakemuksen voi myös itse täyttää ja tulostaa alla olevasta pdf-tiedostosta. Täytetty hakemus lähetetään Saimaan Syöpäyhdistykseen. Hakemukset käsitellään hakuajan päätyttyä ja kaikille hakijoille ilmoitetaan, onko tullut valituksi kurssille. Hakuaika päättyy 18.11.2022.

Kurssi on osallistujille maksuton. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA tukee kurssin toteuttamista.

Hakemus läheisten surukurssille (tulostettava pdf-lomake)

Liikkeellä elämässä 7.9. – 16.11.2022 Lappeenrannassa

Tanssi-liiketerapiaan painottuvan yksilökurssin iltatapaamiset ovat kerran viikossa, yhteensä 10 kertaa. Huom! Hakuaika kurssille on päättynyt.

Kurssi on tarkoitettu kaikille syöpään sairastuneille. Kurssilla pääset liikkeen ja keskusteluiden avulla käsittelemään ajatuksiasi ja kokemuksiasi. Teemoina ovat mm. suhde omaan kehoon, keholliset kokemukset, elämänmuutokset, voimavarat, tunteet, lepääminen ja rentoutuminen.

Kurssia ohjaa tanssi-liiketerapeutti, tanssistudio TwoStepin ja Kehon Polun yrittäjä Katja Puranen. Kurssitila sijaitsee hyvien kulkuyhteyksien varrella Lappeenrannan keskusta-alueella.

Voit pyytää hakulomakkeen Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitajalta, puh. 0400 728 192 tai sähköpostitse saimaa@sasy.fi. Hakulomakkeen voi myös itse täyttää ja tulostaa alla olevasta pdf-tiedostosta. Lähetä täytetty hakemus Saimaan Syöpäyhdistykseen.

Kurssille valitaan hakemusten ja haastattelujen perusteella enintään 10 osallistujaa. Hakemukset käsitellään heti, kun hakuaika on päättynyt. Ennen juhannusta toteutettavien haastattelujen tarkoitus on varmistaa, että kurssi soveltuu hakijan toipumisvaiheeseen ja elämäntilanteeseen. Kaikille hakijoille ilmoitetaan, onko tullut valituksi kurssille.

Kurssille osallistuminen on maksutonta. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA tukee kurssin toteuttamista.

Tanssi-liiketerapia Lpr 2022 pdf-esite

Gynekologista syöpää sairastavien parikurssi 31.10. – 4.11.2022

5-päiväinen laitoskurssi Imatran Liikunta- ja Kuntoutumiskeskuksessa Imatran Kylpylä
Huom! Kurssille on saatu lisäpäivä. 4-päiväiseksi aiemmin ilmoitettu kurssi on nyt maanantaista perjantaihin, 5 päivää.

Kurssi on tarkoitettu gynekologista syöpää sairastaville ja heidän avio- tai avopuolisolleen. Hakuaika on päättynyt.

Kurssin tavoitteena on syöpää sairastavan toimintakyvyn edistäminen ja henkinen tukeminen. Osallistujat saavat tietoa gynekologisen syöpäsairauden ja sen hoidon vaikutuksista omaan elämään, tukea arjessa selviytymiseen ja tietoa terveistä elämäntavoista. Kurssi tukee myös puolisoa uuteen elämäntilanteeseen sopeutumisessa ja vahvistaa hänen omia voimavarojaan.

Kurssia ohjaa Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja. Ohjelmaan sisältyy eri asiantuntijoiden mm. fysioterapeutin, ravitsemusterapeutin ja seksuaaliterapeutin luentoja, ryhmätyöskentelyä, ohjattua ja omatoimista liikuntaa sekä vapaa-ajan toimintaa.

Kurssille valitaan hakemusten perusteella 8 paria (syöpäpotilas ja avio-/avopuoliso). Lisätietoa kurssista ja hakulomakkeen saa Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontapalvelusta >yhteystiedot. Hakulomakkeen voi myös itse täyttää ja tulostaa alla olevasta pdf-tiedostosta. Täytetty hakemus lähetetään Saimaan Syöpäyhdistykseen. Hakemukset käsitellään hakuajan päätyttyä ja kaikille hakijoille ilmoitetaan, onko tullut valituksi kurssille.

Hyvinvointia ja jaksamista vahvistava kurssi Mikkelissä 1.9. – 10.11.2022

Kurssi toteutetaan yksilökurssina Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontapalvelun tiloissa. Hakuaika kurssille on päättynyt.

Kurssi on tarkoitettu kaikenikäisille syöpään sairastuneille tai syövän sairastaneille ja sen tavoitteena on auttaa osallistujia löytämään itselleen konkreettisia hyvinvointia lisääviä ja vahvistavia asioita. Iltatapaamisina toteutettava kurssi koostuu 6 tapaamiskerrasta noin kahden viikon välein. Jokaisella tapaamisella on eri teema. Omaa hyvinvointia tuetaan toiminnallisilla harjoitteilla, keskusteluilla ja välitehtävillä. Kurssilaiset saavat lisätietoa liikunnan ja ravinnon merkityksestä omaan jaksamiseen, vertaistukea sekä vahvistusta omalle seksuaalisuudelle ja minäkuvalle. Opetellaan löytämään omat voimavarat ja mielekkäitä tapoja rentoutua.

Kurssia ohjaavat Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitajat ja työnohjaaja/pari- ja seksuaaliterapeutti.

Kurssille valitaan 10 osallistujaa hakemusten perusteella. Hakemukset käsitellään hakuajan päätyttyä. Kaikille hakijoille ilmoitetaan, onko tullut valituksi kurssille.

Hyvinvoiva minä -kurssi Imatralla 30.8. – 18.10.2022, päättynyt

Kurssille voivat hakea Imatran seudulla asuvat alle 68-vuotiaat syöpään sairastuneet, joiden aktiiviset syöpähoidot ovat jo päättyneet (esim. suonensisäiset solunsalpaajat tai sädehoidot).

Kurssin avulla voit löytää itsellesi konkreettisia hyvinvointia lisääviä ja vahvistavia asioita. Iltatapaamisina toteutettava kurssi koostuu 6 tapaamiskerrasta noin viikon välein. Jokaisella tapaamiskerralla on oma hyvinvointia tukeva teemansa.

Kurssia ohjaa Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja. Kurssi rahoitetaan Silvastin testamenttivaroista ja se on kurssille valituille osallistujille maksuton.

Lisätietoa kurssista ja hakemuksen saat Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitajalta, puh. 0400 728 192. Hakuaika kurssille on päättynyt.

Hyvinvoiva minä -kurssi Savonlinnassa 31.8. – 19.10.2022, päättynyt

Kurssille voivat hakea Savonlinnan seudulla asuvat alle 68-vuotiaat syöpään sairastuneet, joiden aktiiviset syöpähoidot ovat jo päättyneet (esim. suonensisäiset solunsalpaajat tai sädehoidot).

Kurssia ohjaa Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja. Kurssi rahoitetaan Kauppisen testamenttivaroista ja se on kurssille valituille osallistujille maksuton.

Lisätietoa kurssista ja hakemuksen saat Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4033. Hakuaika kurssille on päättynyt.

Parantumatonta syöpää sairastavien parikurssi, päättynyt

5-päiväinen laitoskurssi Imatran Liikunta- ja Kuntoutumiskeskuksessa Imatran Kylpylä

Kurssi on tarkoitettu parantumatonta syöpää sairastaville ja heidän avio-/avopuolisoilleen.

Kurssilla on tilaisuus käsitellä omia kokemuksia sairaudesta ja tunteista ja tavata muita samassa elämäntilanteessa olevia syöpäpotilaita ja heidän puolisoitaan. Kurssilla saa tietoa oireenmukaisesta hoidosta ja keinoja jokapäiväiseen selviytymiseen. Kurssi auttaa myös puolisoa sopeutumaan uuteen elämäntilanteeseen ja vahvistaa hänen voimavarojaan.

Kurssin ohjelmaan sisältyy ohjattuja pienryhmäkeskusteluja, kevyttä liikuntaa, ulkoilua ja vapaa-ajan ohjelmaa. Kurssin ohjaajina toimivat Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja sekä psykoterapeutti, toimintaterapeutti, fysioterapeutti ja vapaa-ajanohjaaja.

Kurssille valitaan hakemusten perusteella 8 paria (syöpäpotilas ja avio-/avopuoliso). Lisätietoa kurssista ja hakulomakkeen saa Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontapalvelusta >yhteystiedot. Hakemuksen voi myös itse täyttää ja tulostaa alla olevasta pdf-tiedostosta. Täytetty hakemus lähetetään Saimaan Syöpäyhdistykseen. Hakemukset käsitellään hakuajan päätyttyä ja kaikille hakijoille ilmoitetaan, onko tullut valituksi kurssille.

Kurssihakemus pdf-lomake

Virkistyspäivät syöpäpotilaille ja puolisoille, alueellinen

Järjestämme Anja Ester Pylkön rahaston rahoittamana täysihoidollisia virkistyspäiviä syöpäpotilaille, jotka asuvat Lemin, Savitaipaleen, Suomenniemen ja Taipalsaaren alueella. Päiville voi hakea syöpäpotilas yksin tai yhdessä avio- tai avopuolison kanssa.

Päivien tarkoitus on tarjota virkistystä ja vertaistukea. Ohjelmaan sisältyy kevyttä liikuntaa ja iloista yhdessäoloa. 3 vuorokauden mittaiset virkistyspäivät Imatran Kylpylässä ovat päiville valituksi tulleille osallistujille maksuttomat. Matkakuluja ei korvata.

Tietoa virkistyspäivistä saa Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitajalta, puh. 0400 728 192.

Muut Syöpäjärjestöjen ja Kelan kurssit

Voit hakea myös muille Syöpäjärjestöjen ja Kelan järjestämille kursseille. Kursseja järjestetään eri puolilla Suomea.

Lue, mitä Syöpäjärjestöjen kurssit sisältävät (siirryt Syöpäjärjestöjen Kaikki syövästä -sivustolle)

Tutustu Syöpäjärjestöjen vuoden 2022 kursseihin (pdf-opas)  Painetun kurssioppaan saa neuvontahoitajiltamme.

Katso hakuohjeet Syöpäjärjestöjen kursseille (siirryt kaikkisyovasta.fi -sivustolle)

Tietoa Kelan kuntoutukseen hakemisesta löydät Kelan kuntoutus- ja sopeutumisvalmennuskurssit -sivulta. Syöpää sairastavien kursseista, niiden sisällöistä ja ajankohdista löydät tietoa Kelan syöpäkurssien verkkosivulta.

Kelan kursseille voit hakea Kelan hakemuslomakkeella KU 132, jonka liitteenä tulee olla lääkärin B-lausunto. Hakemuksen voi täyttää ja tulostaa verkossa. Hakemus liitteineen lähetetään osoitteeseen Kela, PL 10, 00056 KELA. Haku päättyy, kun kurssi on täynnä. Kannattaa siis hakea heti.