Kurssit

Me Saimaan Syöpäyhdistyksessä haluamme, että jokaisella syöpään sairastuneella on mahdollisuus omaan elämäntilanteeseensa sopivaan tukeen ja kuntoutukseen.

Järjestämme kursseja Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEAn tuella

Vuoden 2021 kurssimme:

• Hyvinvointia ja jaksamista vahvistava kurssi Mikkelissä 13.10. – 24.11.2021 (STEA). Hakuaika kurssille päättyy 17.9.2021.
  • Gynekologista syöpää sairastavien parikurssi Imatran Kylpylässä, 25. – 29.10.2021 (STEA). Hakuaika jatkuu 24.9. asti.
  • Tanssi-liiketerapiaan painottuva kurssi syöpään sairastuneille Lappeenrannassa, 1.9. – 10.11.2021 (STEA). Huom! Hakuaika on jo päättynyt.
  • Parantumatonta syöpää sairastavien parikurssi Imatran Kylpylässä, (STEA). Kurssi pidetty elokuussa.

Kurssien tarkemmat sisältötiedot ja hakuohjeet löytyvät alempana tällä sivulla.

Noudatamme koronavirusepidemiasta johtuvia viranomaisohjeita ja -rajoituksia.

Kurssien sisältötiedot ja hakuohjeet alla:

Hyvinvointia ja jaksamista vahvistava kurssi Mikkelissä 13.10. – 24.11.2021

Kurssi toteutetaan yksilökurssina Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontapalvelun tiloissa. Hakuaika kurssille päättyy 17.9.2021.

Kurssi on tarkoitettu kaikenikäisille syöpään sairastuneille tai syövän sairastaneille ja sen tavoitteena on auttaa osallistujia löytämään itselleen konkreettisia hyvinvointia lisääviä ja vahvistavia asioita. Iltatapaamisina toteutettava kurssi koostuu 6 tapaamiskerrasta viikon välein. Jokaisella tapaamisella on eri teema. Omaa hyvinvointia tuetaan toiminnallisilla harjoitteilla, keskusteluilla ja välitehtävillä. Kurssilaiset saavat lisätietoa liikunnan ja ravinnon merkityksestä omaan jaksamiseen, vertaistukea sekä vahvistusta omalle seksuaalisuudelle ja minäkuvalle. Opetellaan löytämään omat voimavarat ja mielekkäitä tapoja rentoutua.

Kurssia ohjaavat Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitajat ja työnohjaaja/pari- ja seksuaaliterapeutti.

Kurssille valitaan 6 osallistujaa hakemusten perusteella. Hakemukset käsitellään hakuajan päätyttyä. Kaikille hakijoille ilmoitetaan, onko tullut valituksi kurssille.

Kurssille osallistuminen on maksutonta. Tuettu Veikkauksen tuotoilla.

Kurssihakemus syöpään sairastuneen kurssille 2021 (pdf)

Hyvinvointia ja jaksamista kurssiesite (pdf)

Gynekologista syöpää sairastavien parikurssi 25. – 29.10.2021

5-päiväinen laitoskurssi Imatran Liikunta- ja Kuntoutumiskeskuksessa Imatran Kylpylä

Kurssi on tarkoitettu gynekologista syöpää sairastaville ja heidän avio- tai avopuolisolleen. Hakuaika kurssille päättyy 24.9.2021.

Kurssin tavoitteena on syöpää sairastavan toimintakyvyn edistäminen ja henkinen tukeminen. Osallistujat saavat tietoa gynekologisen syöpäsairauden ja sen hoidon vaikutuksista omaan elämään, tukea arjessa selviytymiseen ja tietoa terveistä elämäntavoista. Kurssi tukee myös puolisoa uuteen elämäntilanteeseen sopeutumisessa ja vahvistaa hänen omia voimavarojaan.

Kurssia ohjaa Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja. Ohjelmaan sisältyy eri asiantuntijoiden mm. fysioterapeutin, ravitsemusterapeutin ja seksuaaliterapeutin luentoja, ryhmätyöskentelyä, ohjattua ja omatoimista liikuntaa sekä vapaa-ajan toimintaa.

Kurssille valitaan hakemusten perusteella 8 paria (syöpäpotilas ja avio-/avopuoliso). Lisätietoa kurssista ja hakulomakkeen saa Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontapalvelusta >yhteystiedot. Hakulomakkeen voi myös itse täyttää ja tulostaa alla olevasta pdf-tiedostosta. Täytetty hakemus lähetetään Saimaan Syöpäyhdistykseen. Hakemukset käsitellään hakuajan päätyttyä ja kaikille hakijoille ilmoitetaan, onko tullut valituksi kurssille.

Kurssi on osallistujille maksuton. Tuettu Veikkauksen tuotoilla.

Tanssi-liiketerapiaan painottuva yksilökurssi Lappeenrannassa 1.9. – 10.11.2021

Liikkeellä elämässä -kurssin iltatapaamiset kerran viikossa keskiviikkoisin klo 16.30 – 18.00 (ei syyslomaviikolla 43), yhteensä 10 tapaamiskertaa. Hakuaika kurssille on päättynyt.

Kurssi on tarkoitettu kaikille syöpään sairastuneille. Kurssilla pääset liikkeen ja keskusteluiden avulla käsittelemään ajatuksiasi ja kokemuksiasi. Teemoina ovat mm. suhde omaan kehoon, keholliset kokemukset, elämänmuutokset, voimavarat, tunteet, lepääminen ja rentoutuminen.

Kurssia ohjaa tanssi-liiketerapeutti, tanssistudio TwoStepin ja Kehon Polun yrittäjä Katja Puranen. Kurssitila sijaitsee hyvien kulkuyhteyksien varrella Lappeenrannan keskusta-alueella.

Voit pyytää hakulomakkeen Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitajalta, puh. 0400 728 192 tai sähköpostitse saimaa@sasy.fi. Hakulomakkeen voi myös itse täyttää ja tulostaa alla olevasta pdf-tiedostosta. Lähetä täytetty hakemus Saimaan Syöpäyhdistykseen.

Kurssille valitaan hakemusten ja haastattelujen perusteella enintään 10 osallistujaa. Hakemukset käsitellään ja haastattelut tehdään, kun hakuaika on päättynyt. Kaikille hakijoille ilmoitetaan, onko tullut valituksi kurssille.

Kurssille osallistuminen on maksutonta. Tuettu Veikkauksen tuotoilla.

Tanssi-liiketerapiakurssi Lpr 2021 pdf-esite

Parantumatonta syöpää sairastavien parikurssi

Kurssi on tarkoitettu parantumatonta syöpää sairastaville ja heidän avio-/avopuolisoilleen. Kurssi on toteutettu elokuussa 2021.

Kurssilla on tilaisuus käsitellä omia kokemuksia sairaudesta ja tunteista ja tavata muita samassa elämäntilanteessa olevia syöpäpotilaita ja heidän puolisoitaan. Kurssilla saa tietoa oireenmukaisesta hoidosta ja keinoja jokapäiväiseen selviytymiseen. Kurssi auttaa myös puolisoa sopeutumaan uuteen elämäntilanteeseen ja vahvistaa hänen voimavarojaan.

Kurssin ohjelmaan sisältyy ohjattuja pienryhmäkeskusteluja, kevyttä liikuntaa, ulkoilua ja vapaa-ajan ohjelmaa. Kurssin ohjaajina toimivat Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja sekä toimintaterapeutti, fysioterapeutti, palliatiivinen sairaanhoitaja ja vapaa-ajanohjaaja.

Kurssille valitaan hakemusten perusteella 8 paria (syöpäpotilas ja avio-/avopuoliso). Lisätietoa kurssista ja hakulomakkeen saa Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontapalvelusta >yhteystiedot. Hakemuksen voi myös itse täyttää ja tulostaa alla olevasta pdf-tiedostosta. Täytetty hakemus lähetetään Saimaan Syöpäyhdistykseen. Hakemukset käsitellään hakuajan päätyttyä ja kaikille hakijoille ilmoitetaan, onko tullut valituksi kurssille.

Kurssi on osallistujille maksuton. Tuettu Veikkauksen tuotoilla.

Muut Syöpäjärjestöjen ja Kelan kurssit

Voit hakea myös muille Syöpäjärjestöjen ja Kelan järjestämille kursseille. Kursseja järjestetään eri puolilla Suomea.

Lue, mitä Syöpäjärjestöjen kurssit sisältävät (siirryt Syöpäjärjestöjen Kaikki syövästä -sivustolle)

Tutustu Syöpäjärjestöjen vuoden 2021 kursseihin tai avaa kurssiopas pdf-tiedostona Syöpäjärjestöjen kurssiopas 2021.

Tietoa Kelan kuntoutukseen hakemisesta löydät Kelan kuntoutus- ja sopeutumisvalmennuskurssit -sivulta. Syöpää sairastavien kursseista, niiden sisällöistä ja ajankohdista löydät tietoa Kelan syöpäkurssien verkkosivulta..

Kelan kursseille voit hakea Kelan hakemuslomakkeella KU 132, jonka liitteenä tulee olla lääkärin B-lausunto. Hakemuksen voi täyttää ja tulostaa verkossa. Hakemus liitteineen lähetetään osoitteeseen Kela, PL 10, 00056 KELA. Haku päättyy, kun kurssi on täynnä. Kannattaa siis hakea heti.