Palvelut

Meiltä saat tietoa syöpäriskin vähentämisestä. Syöpään sairastuneena tai sairastuneen läheisenä saat neuvontaa ja tukea sairauden kaikissa vaiheissa. Kohtaamme sinut kasvokkain ja kiireettä. Palvelumme ovat maksuttomia ja tarkoitettu kaikille, joita syöpään liittyvät asiat mietityttävät.

Toimintamme ja palvelumme ovat luottamuksellisia. Henkilökuntamme ja vapaaehtoistoimijamme ovat vaitiolovelvollisia.

Tietosuojaseloste Saimaan Syöpäyhdistyksen asiakasrekisteri (pdf)

Potilaiden ja läheisten neuvonta ja tuki

Neuvontahoitajamme tukevat syöpäpotilaita ja heidän läheisiään.

Välitämme rintaproteeseja rintasyöpäpotilaille.

Lue syöpäpotilaiden ja läheisten neuvontatyöstämme

Tukihenkilöt

Koulutamme ja välitämme tukihenkilöitä sairastuneille ja heidän läheisilleen. Vertaistukihenkilöt auttavat selviytymään sairauden kanssa. Saattohoidon tukihenkilöt ovat tukena silloin, kun syöpä ei parane. Järjestämme myös vertaistukiryhmiä.

Lue tukihenkilötoiminnastamme

Lapset puheeksi®

Perheen tilanne muuttuu, kun syöpä tulee perheeseen.  Lapsille voi olla vaikea puhua vakavasta sairaudesta. Neuvontahoitajamme ovat saaneet Lapset puheeksi® -menetelmään koulutuksen ja tarjoamme kaikille lapsiperheille mahdollisuuden Lapset puheeksi®- keskusteluun.

Lue, miten Lapset puheeksi® -keskustelu voi tukea lasta ja koko perhettä

Kurssit

Tarjoamme sairastuneille ja heidän läheisilleen kursseja, joilla saa tietoa syöpäsairaudesta ja toipumisesta sekä vertaistukea samassa elämäntilanteessa olevilta.

Siirry kurssisivulle

Terveyden edistäminen

Meiltä saat tietoa syöpäriskin vähentämisestä, syöpäalttiuden periytyvyydestä ja syövän varhaistoteamisesta. Jos sairastat syöpää, neuvomme, miten voit omilla valinnoillasi edistää hyvinvointiasi.

Katso, mitä terveyden edistämistyömme sisältää

Avustukset

Yhdistyksemme myöntää

• avustuksia lapsisyöpäpotilaille Lapsen tueksi -rahastostaan
  • hoitopäiväkorvauksia jäsenilleen

Katso avustusten hakuohjeet

Lue lisää yhdistyksen jäseneduista

Tietoa syövästä

Syöpäjärjestöjen yhteiselle verkkosivustolle on koottu ajankohtaista ja luotettavaa tietoa syövästä ja sen hoidosta.

Siirry Kaikki syövästä -sivustolle

Potilasoppaat

Suomen Syöpäpotilaat ry ylläpitää potilasoppaita. Oppaista saa asiallista ja ymmärrettävää tietoa syöpäsairauksista. Osa oppaista käsittelee jotain tiettyä syöpää, osa keskittyy syövän ja sen hoidon aiheuttamiin erityiskysymyksiin.

Meiltä syöpäpotilaat ja läheiset voivat noutaa oppaita maksutta. Oppaat löytyvät myös sähköisinä, ladattavina pdf-versioina Suomen Syöpäpotilaiden sivustolta.

Tutustu potilasoppaisiin Suomen Syöpäpotilaiden sivustolla

Kokemustoimijat

Kokemustoimijat ovat tehtäväänsä koulutettuja vapaaehtoisia, jotka tarjoavat omaan kokemukseensa pohjautuvaa tietoa esim. koulutuksen tai terveydenhuollon kehittämistyön käyttöön. Kokemustoimija täydentää esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden opetusta ja ammattilaisten täydennyskoulutusta. Kokemustoimijan puheenvuoron voi tilata neuvontahoitajiemme kautta Yhteystiedot

Lisätietoa Kokemustoimintaverkosto.fi