Tukihenkilötehtävät

Tukihenkilömme ovat koulutettuja vapaaehtoisia, jotka auttavat sairastuneita ja heidän läheisiään sairauden eri vaiheissa. Vertaistukija on itse sairastanut syövän tai hän on syöpään sairastuneen läheinen. Saattohoidon tukihenkilönä voi toimia kuka tahansa sopivaksi katsottu henkilö, jolla on halu olla sairastuneen tukena elämän loppuvaiheessa.

Tukihenkilötoiminta on vapaaehtoistoimintaa, jota neuvontahoitajamme ohjaavat ja organisoivat. Tukihenkilöiden panos on tärkeä sairastuneen tai läheisen toipumisen ja jaksamisen kannalta. Syöpään sairastunut ja hänen läheisensä tarvitsevat kaiken mahdollisen tuen. Joskus kuunteleva korva ja myötätunto on kaikkein tärkeintä. Tukihenkilön tuella pyritään ylläpitämään toivoa, elämään olosuhteisiin nähden niin hyvää elämää kuin mahdollista sekä löytämään voimavaroja selvitä haastavasta elämäntilanteesta.

Tukihenkilön koulutukseen sisältyy vapaaehtoisen peruskoulutus (2h) sekä tukihenkilön peruskoulutus (27h). Ennen tukihenkilökoulutukseen osallistumista neuvontahoitaja sopii kanssasi alkukeskusteluajan. Vertaistukihenkilönä toimiminen edellyttää, että oma kokemus sairaudesta on käsitelty niin, että kokemus on asettunut tasapainoisesti yhdeksi elämänkokemukseksi muiden joukkoon. Saattohoidon tukihenkilön taas tulee suhtautua elämän loppuvaiheeseen ja kuolemaan elämään luonnollisesti kuuluvana vaiheena. Neuvontahoitaja auttaa sinua arvioimaan, onko tukihenkilötoiminta juuri nyt sinulle sopiva auttamisen muoto.

Tukihenkilötoiminnassa mukana oleville henkilöille järjestetään säännöllisesti toiminnanohjauksellisia tapaamisia neuvontahoitajan ja muiden tukihenkilöiden kanssa. Tapaamisten tarkoituksena huolehtia tukihenkilön jaksamisesta ja hyvinvoinnista sekä vahvistaa osaamista. Ryhmätapaamisissa voidaan käsitellä ennalta sovittuja aiheita tai pohtia yhdessä käytännössä eteen tulleita tilanteita. Neuvontahoitaja on tukihenkilön tukena myös äkillisissä ja akuuteissa tilanteissa. Tarjoamme myös mahdollisuuden osallistua erilaisiin jatko- ja täydennyskoulutuksiin sekä virkistystapahtumiin.

Tukihenkilöksi voit hakea ilmoittautumalla tulevaan koulutukseen, täyttämällä Tule vapaaehtoiseksi -lomakkeen tai olemalla yhteydessä oman alueesi neuvontahoitajaan. Yhteystiedot

Haluatko vertaistukihenkilöksi?

Vertaistukihenkilönä sinulla on oma kokemus syövän sairastamisesta tai syövän sairastaneen läheisenä olemisesta ja olet valmis tukemaan muita samassa tilanteessa olevia. Vertaistuki mahdollistaa kokemusten jakamisen sellaisen ihmisen kanssa, joka todella ymmärtää ja pystyy kulkemaan rinnalla vaikeinakin aikoina. Vertaistukitapaamisten sisältö suunnitellaan tuettavan tarpeiden mukaisesti ja iso osa kohtaamisesta on keskustelua. Vertaistukitapaamisia voidaan toteuttaa kasvotusten esimerkiksi yhdessä ulkoillen tai yhdistyksen toimitiloissa, puhelimitse tai verkossa. Keskimäärin tapaamisia on noin 1-5 kertaa 1-2h kerrallaan. Vertaistukisuhde päättyy, kun tuentarvitsija kokee saaneensa tarvitsemansa tuen.

Haluatko saattohoidon tukihenkilöksi?

Saattohoito on kuolemaa lähestyvien ihmisten hoitoa. Kun toivoa paranemisesta ei ole, tavoitteena on helpottaa oireita, lievittää kipuja ja helpottaa potilaan sekä omaisten ahdistusta ja tukea mahdollisimman hyvää elämän loppuvaihetta. Saattohoidon tukihenkilön tehtäviin voi kuulua keskustelu ja kuuntelu, kuolevan vierellä hiljaa oleminen ja läheisille hengähdystauon tai kodin ulkopuolisten asioiden hoitamisen mahdollistaminen. Saattohoidon tukihenkilö voi toimia kotisaattohoidossa, sairaalassa tai tuettavan kotona. Sairaalassa ja saattohoidon osastoilla tukihenkilö toimii sairaalan käytänteiden mukaisesti, jolloin tukihenkilö saattaa olla osastolla käytettävissä tiettynä aikana kaikille sillä hetkellä osastolla oleville henkilöille. Saattohoidon tukihenkilönä toimiminen ei edellytä omaa kokemusta omasta tai läheisen syövästä.

Tule vapaaehtoiseksi – ota yhteyttä

Mikäli sopivaa koulutusta ei ole juuri nyt tarjolla, voit jättää meille tietosi oheisella lomakkeella. Lomakkeen lähettämisen jälkeen olemme sinuun yhteydessä. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Tule vapaaehtoiseksi

• Täyttämällä ja lähettämällä tämän lomakkeen annat luvan tietojesi tallentamiseen yhdistyksen vapaaehtoistoiminnan rekisteriin. Kaikkia antamiasi tietoja käsitellään luottamuksellisesti. Kaikkiin hakijoihin ollaan yhteydessä.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Tietosuojaseloste Vapaaehtoistoiminnan rekisteri Saimaan Syöpäyhdistys (pdf)