Kuntoutumisen tuki

Syöpä on raskas sairaus. Syövästä toipuminen tai sairauden kanssa elämään oppiminen vaatii voimia. Siksi sairastuneet ja läheiset voivat tarvita tukea kuntoutumiseen.

Kursseja kuntoutumisen tueksi

Me Saimaan Syöpäyhdistyksessä haluamme, että jokaisella syöpään sairastuneella on mahdollisuus omaan elämäntilanteeseensa sopivaan tukeen ja kuntoutumiseen. Autamme sinua löytämään itsellesi sopivan kurssin valtakunnallisesta valikoimasta ja hakemaan kursseille.

Maksuttomat kurssit auttavat sairauteen sopeutumisessa ja paluussa arkeen syöpäsairauden jälkeen. Kursseilla saat tietoa syövästä ja sen kanssa elämisestä. Kursseilla on teemasta riippuen mm. liikunnallista ohjelmaa, keskusteluja ja työskentelyä ryhmässä. Kursseilla pääset myös virkistäytymään ja saat kokemuksen, ettet ole yksin sairauden kanssa.

Saimaan Syöpäyhdistyksen kurssit

Tutustu Saimaan Syöpäyhdistyksen kursseihin

Muut Syöpäjärjestöjen kurssit

Erilaisia kursseja järjestetään ympäri vuoden ja eri puolella Suomea. Voit hakea mille tahansa kurssille asuinpaikastasi riippumatta.

Lue lisää kursseista Syöpäjärjestöjen sivustolta

Kelan kurssit

Tilanteesi ja tarpeesi mukaan ohjaamme ja avustamme sinua hakemaan myös Kelan järjestämälle kurssille.

Esite Kelan sopeutumisvalmennuskurssista syöpää sairastaville aikuisille (pdf)

Lisätietoja Kelan kuntoutukseen hakemisesta kela.fi/kuntoutus-ja-sopeutumisvalmennuskurssit (siirryt Kelan sivustolle). Tietoa kurssien sisällöistä ja ajankohdista löydät Kelan kurssihausta (siirryt Kelan sivustolle). Käytä hakusanaa ”syöpä”.

Kelan kursseille haetaan Kelan hakemuslomakkeella KU 132 (siirryt Kelan hakemuslomakkeelle), jonka liitteenä tulee olla lääkärin B-lausunto.  Hakemus liitteineen lähetetään osoitteeseen Kela, PL 10, 00056 KELA. Haku päättyy, kun kurssi on täynnä.