Syöpäpotilaiden ja läheisten tuki

Palvelemme syöpään sairastuneita ja heidän läheisiään sekä kaikkia, joita syöpä koskettaa tai huolestuttaa. Neuvontahoitajiemme tuki- ja neuvontapalvelut ovat maksuttomia eivätkä ne edellytä yhdistyksen jäsenyyttä. Henkilökuntaamme sitoo vaitiolovelvollisuus.

Muistathan varata oman henkilökohtaisen käyntiajan, jotta voimme palvella sinua ilman kiireen tuntua. Niin keskustelut kuin proteesin sovituksetkin on mukavampi tehdä rauhassa, vain sinun asioihisi keskittyen.

Neuvontapalvelun toimipisteidemme henkilökunta ja yhteystiedot

Tuki ja neuvonta syöpään sairastuneelle ja läheisille

Hoitajamme tarjoavat keskustelua ja neuvontaa syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen sairauden eri vaiheissa sekä kaikille niille, joita syöpään liittyvät kysymykset huolestuttavat.

Tee ajanvaraus lähimpään toimipaikkaamme. Voit keskustella hoitajan kanssa kasvokkain, puhelimitse, sähköpostitse tai verkossa. Neuvontahoitajamme voi tulla myös kotikäynnille tai sairaalan osastolle. Palvelemme arkisin klo 8.30 – 14 ja ajanvarauksella myös muina aikoina.

Lappeenrannan neuvontapalvelun yhteystiedot

Mikkelin neuvontapalvelun yhteystiedot

Pieksämäen neuvontapalvelun yhteystiedot

Savonlinnan neuvontapalvelun yhteystiedot

Tukihenkilöt

Koulutamme ja välitämme tukihenkilöitä syöpään sairastuneille ja läheisille sairauden eri vaiheisiin.

Täytä Haluan tukihenkilön -lomake

Lue lisää tukihenkilötoiminnastamme

Periytyvyysneuvonta

Periytyvyysneuvonta on tarkoitettu sinulle, jota perinnöllisen syövän riski huolestuttaa.

Lue lisää syövän periytyvyysneuvonnasta

Rintaproteesit

Välitämme rintaproteeseja. Varaa aikasi rintaproteesin sovitukseen. Proteesisovituksessa hoitajamme neuvoo myös proteesin käytössä ja voit keskustella hänen kanssaan sairauteesi liittyvistä asioista. Neuvomme tarvittaessa myös maksusitoumuksen pyytämiseen hoitavasta yksiköstäsi.

Lue lisää rintaproteesin sovituksesta

Ensitiedon tilaisuudet

Järjestämme ensitiedon tilaisuuksia yhteistyönä sairaaloiden syöpäpoliklinikoiden kanssa. Tilaisuuksissa on mahdollisuus saada sairautta, hoitoja ja niiden vaikutuksia koskevaa tietoa sekä tavata muita potilaita ja läheisiä. Tilaisuuksien ajankohdista ilmoitamme tämän sivuston tapahtumakalenterissa, poliklinikoiden ja terveyskeskusten ilmoitustauluilla sekä paikallislehdissä.

Ensitietopäivät ja infotilaisuudet on tarkoitettu sekä potilaille että heidän läheisilleen.

Terveyden edistäminen

Neuvontahoitajamme opastavat ja kannustavat vastaanotollaan terveellisten elintapojen valinnassa. Järjestämme ryhmiä, luentoja ja yleisötilaisuuksia terveyden edistämiseen, syövän riskitekijöihin ja syövän ehkäisyyn liittyvistä teemoista.

Lue lisää terveydenedistämisen työstämme

Neuvontapalvelun toimintaperiaatteet

• Hoitajamme vastaavat syöpään liittyviin yleisluontoisiin kysymyksiin.
  • Neuvonta on luottamuksellista: hoitajia sitoo vaitiolovelvollisuus.
  • Neuvontapalvelussa ei synny hoitosuhdetta, joten siihen ei sovelleta lakia potilaan asemasta ja oikeuksista.
  • Neuvontapalvelu ei korvaa lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattihenkilön antamaa neuvontaa, tutkimusta tai hoitoa.
  • Huomioithan, ettei neuvontapalvelun hoitajilla ole käytössään aiempia terveystietojasi. Heidän antamansa vastaukset perustuvat kertomiisi terveystietoihin.

Tietosuojaseloste Asiakasrekisteri Saimaan Syöpäyhdistys (pdf)

Saimaan Syöpäyhdistyksen tuki- ja neuvontapalveluiden toteuttamista tukee Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA).

Syöpäjärjestöjen neuvontapalvelu

Myös Syöpäjärjestöjen valtakunnallinen neuvontapalvelu auttaa sairastuneita, heidän läheisiään ja muita syövästä huolestuneita.

Valtakunnallinen neuvontapalvelu

Syöpäkipulinja

Syöpä ja sen hoidot voivat aiheuttaa monenlaista kipua. Syöpäkipulinja on syöpäkipujen hoitoa tukea puhelinpalvelu.

Syöpäkipulinja

Etuusneuvonta

Syöpä voi tuoda mukanaan kysymyksiä ja huolta toimeentulosta, korvauksista ja erilaisista maksuista. Jos toimeentulo, sosiaalietuudet tai potilaan oikeudet herättävät kysymyksiä, ota yhteyttä Syöpäjärjestöjen valtakunnalliseen etuusneuvontaan.

Etuusneuvonta

Potilaan polku

Jokaisen syöpään sairastuneen tilanne on yksilöllinen, mutta sairauden vaiheet ja potilaan tarpeet ovat samankaltaisia. Potilaan polku on työkalu, jonka avulla saat yleiskuvan potilaan matkasta.

Potilaan polku kuvaa sairastuneen matkaa aina diagnoosista hoitoihin ja parantumiseen sekä tarvittaessa saattohoitoon saakka. Tänä päivänä yhä useamman potilaan polku päättyy onneksi toipumiseen ja seurantaan.

Kulje potilaan polku