Syöpäpotilaiden ja läheisten neuvonta

Neuvontahoitajiemme tuki- ja kriisipalvelut sekä neuvontatyö ovat maksuttomia. Palvelemme syöpään sairastuneita ja heidän läheisiään sekä kaikkia, joita syöpä koskettaa tai huolestuttaa. Henkilökuntaamme sitoo vaitiolovelvollisuus.

Palvelemme asiakkaita toimipisteissämme myös koronaviruksen aiheuttamasta poikkeustilanteesta huolimatta. Suosittelemme ottamaan yhteyttä ja varaamaan ajan etukäteen.

Neuvontapalvelun toimipisteidemme henkilökunta ja yhteystiedot

Tuki ja neuvonta syöpään sairastuneelle ja läheisille

Hoitajamme tarjoavat keskustelua ja neuvontaa syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen sairauden eri vaiheissa sekä kaikille niille, joita syöpään liittyvät kysymykset huolestuttavat. Voit keskustella hoitajan kanssa puhelimitse, sähköpostitse, verkkovälitteisesti (”etänä”) tai kasvokkain varaamalla ajan.

Estääksemme koronaviruksen leviämistä, suosimme puhelinpalvelua. Voit keskustella hoitajamme kanssa puhelimitse tilanteestasi ja vastaanottokäynnin tarpeesta. Varaamalla ajan etukäteen voimme turvata parhaan mahdollisen hygienian sekä sinulle että henkilökunnallemme.

Soita ja sovi ajanvaraus lähimpään neuvontapalveluun. Neuvontahoitaja voi tarvittaessa tulla myös käymään asiakkaan kotona tai sairaalan osastolla. Palvelemme arkisin klo 8.30 – 14.

Lappeenrannan neuvontapalvelun yhteystiedot

Mikkelin neuvontapalvelun yhteystiedot

Pieksämäen neuvontapalvelun yhteystiedot

Savonlinnan neuvontapalvelun yhteystiedot

Vertaistukitoiminta

Haluatko vertaistukea saman kokeneilta?

Tutustu vertaistukitoimintaamme

Periytyvyysneuvonta

Lue lisää syövän periytyvyysneuvonnasta

Rintaproteesit

Välitämme rintaproteeseja. Soita ja varaa aikasi rintaproteesin sovitukseen neuvontahoitajamme kanssa. Proteesisovituksessa hoitajamme neuvoo myös proteesin käytössä ja voit keskustella hänen kanssaan sairauteesi liittyvistä asioista. Neuvomme tarvittaessa myös maksusitoumuksen pyytämiseen hoitavasta yksiköstäsi.

Lue lisää rintaproteesin sovituksesta

Ensitietoa syöpään sairastuneelle ja läheiselle

Ensitietotilaisuuksissamme vastasairastuneet ja heidän läheisensä saavat tietoa sairaudesta, hoidoista ja niiden vaikutuksista ja voivat tavata muita potilaita ja läheisiä.

Lue lisää ensitietopäivistä

Terveyden edistäminen

Neuvontahoitajamme opastavat ja kannustavat vastaanotollaan terveellisten elintapojen valinnassa. Järjestämme ryhmiä, luentoja ja yleisötilaisuuksia terveyden edistämiseen, syövän riskitekijöihin ja syövän ehkäisyyn liittyvistä teemoista.

Lue lisää terveydenedistämisen työstämme

Neuvontapalvelun toimintaperiaatteet

• Hoitajamme vastaavat syöpään liittyviin yleisluontoisiin kysymyksiin.
  • Neuvonta on luottamuksellista: hoitajia sitoo vaitiolovelvollisuus.
  • Neuvontapalvelussa ei synny hoitosuhdetta, joten siihen ei sovelleta lakia potilaan asemasta ja oikeuksista.
  • Neuvontapalvelu ei korvaa lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattihenkilön antamaa neuvontaa, tutkimusta tai hoitoa.
  • Huomioithan, ettei neuvontapalvelun hoitajilla ole käytössään aiempia terveystietojasi. Heidän antamansa vastaukset perustuvat kertomiisi terveystietoihin.

Tietosuojaseloste Asiakasrekisteri Saimaan Syöpäyhdistys (pdf)

Saimaan Syöpäyhdistyksen tuki- ja kriisipalveluiden toteuttamista tukee Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA).

Syöpäjärjestöjen neuvontapalvelu

Myös Syöpäjärjestöjen valtakunnallinen neuvontapalvelu auttaa sairastuneita, heidän läheisiään ja muita syövästä huolestuneita.

Valtakunnallinen neuvontapalvelu

Syöpäkipulinja

Syöpä ja sen hoidot voivat aiheuttaa monenlaista kipua. Syöpäkipulinja on syöpäkipujen hoitoa tukea puhelinpalvelu.

Syöpäkipulinja

Etuusneuvonta

Syöpä voi tuoda mukanaan kysymyksiä ja huolta toimeentulosta, korvauksista ja erilaisista maksuista. Jos toimeentulo, sosiaalietuudet tai potilaan oikeudet herättävät kysymyksiä, ota yhteyttä Syöpäjärjestöjen valtakunnalliseen etuusneuvontaan.

Etuusneuvonta

Potilaan polku

Jokaisen syöpään sairastuneen tilanne on yksilöllinen, mutta sairauden vaiheet ja potilaan tarpeet ovat samankaltaisia. Potilaan polku on työkalu, jonka avulla saat yleiskuvan potilaan matkasta.

Potilaan polku kuvaa sairastuneen matkaa aina diagnoosista hoitoihin ja parantumiseen sekä tarvittaessa saattohoitoon saakka. Tänä päivänä yhä useamman potilaan polku päättyy onneksi toipumiseen ja seurantaan.

Kulje potilaan polku