Ryhmät Etelä-Savo

Järjestämme Etelä-Savon alueella vertaisryhmiä usealla paikkakunnalla. Ryhmiä on syöpään sairastuneille, syöpäpotilaiden läheisille sekä läheisensä menettäneille. Etelä-Savon vertaisryhmien koordinointia hoitavat Mikkelin ja Pieksämäen neuvontahoitajat.

Perustamme toimialueellemme erilaisia ryhmiä kysynnän mukaan. Osa ryhmistä kokoontuu säännöllisesti kuukausittain, joitakin ryhmiä voimme toteuttaa esim. 1-3 tapaamisen lyhyempänä jaksona. Ota rohkeasti yhteyttä neuvontahoitajiimme ja kerro, millaista ryhmää sinä toivoisit.

Voit osallistua sinulle sopivaan ryhmään, vaikka asuisitkin jollain toisella paikkakunnalla.

Etelä-Savon alueen ryhmistä saat lisätietoa neuvontahoitaja Liisa Kautolta, puh. 040 767 4048, sähköposti liisa.kautto@sasy.fi ja neuvontahoitaja Jaana Jormakalta, puh. 040 767 4043, sähköposti jaana.jormakka@sasy.fi.

Mikkeli

Ryhmistä ja tapahtumista ilmoitetaan ilmaisjakelulehti Mikkelin Kaupunkilehden ja paikallislehtien järjestöpalstoilla.

Naisten vertaisryhmä

Naisten vertaisryhmä on tarkoitettu kaikille naissyöpäpotilaille. Ryhmä kokoontuu yleensä kuukausittain, kuukauden toinen tiistai klo 16.30 Mikkelin neuvontapalvelun tiloissa. Ryhmään ovat tervetulleita sekä aiemmin mukana olleet että uudet osanottajat! Ilmoittauduthan tapaamiseen etukäteen neuvontahoitajalle, puh. 040 767 4048 tai liisa.kautto@sasy.fi, viimeistään kokoontumispäivänä klo 12 mennessä. Kevätkauden 2022 tapaamiset alkavat ti 8.2. klo 16.30 (11.1. tapaaminen peruttu).

Gynekologiseen syöpään sairastuneiden vertaisryhmä

”Saaga” -ryhmä on jäänyt tauolle loppuvuodesta 2021 alkaen. Ryhmässä käyneet ovat lämpimästi tervetulleita naisten vertaisryhmään, jonka kokoontumisista löydät tietoa yläpuolelta ja tapahtumakalenterista.

Miesten vertaisryhmä

Miesten ryhmä on tarkoitettu kaikille miessyöpäpotilaille. Ryhmä kokoontuu kuukausittain Mikkelin neuvontapalvelun tiloissa, kuukauden viimeisenä torstaina klo 17-18.30. Ryhmää ohjaa syövän kokenut mieshenkilö. Ilmoittauduthan tapaamiseen etukäteen neuvontahoitajalle, puh. 040 767 4048 tai liisa.kautto@sasy.fi, viimeistään kokoontumispäivänä klo 12 mennessä. Kevätkauden 2022 tapaamiset alkavat to 22.2. klo 17 (27.1. peruttu).

Hiljattain sairastuneitten naisten ryhmä

Hiljattain syöpädiagnoosin saaneiden ryhmässä sinulla on mahdollisuus kerrata tietoa ja kokemuksia, joita sinulle on tullut lyhyessä ajassa paljon. Voit turvallisesti puhua tunteistasi juuri sellaisina kuin ne tuntuvat, ehkäpä eri tavalla kuin puolisolle tai muille läheisille. Vertaisryhmässä toiset ymmärtävät usein jo puolesta sanasta, mitä syöpään sairastuminen on. Ryhmää ohjaa neuvontahoitaja. Ilmoittaudu ryhmään puh. 040 767 4048 tai liisa.kautto@sasy.fi.

Syöpää sairastavien läheisille keskusteluilta

Järjestämme yhteistyönä Mikkelin seudun Omaishoitajat ja Läheiset ry:n kanssa keskusteluiltoja syöpää sairastavien läheisille. Virkistytään yhteisen rentouttavan toiminnan äärellä ja keskustellaan samassa elämäntilanteessa olevien kanssa. Lisätietoa saat neuvontahoitajalta: puh. 040 767 4048, liisa.kautto@sasy.fi.

Fuck Cancer -kahvit nuorille aikuisille

Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu syövän sairastaneille ja syöpää sairastaville nuorille aikuisille (n. 18 – 40 -vuotiaille). Kahveilla pääsee tapaamaan muita saman kokeneita ja jakamaan kokemuksia. Luvassa vertaistukea, jutustelua, oleskelua – sekä kahvia tai teetä. Tapaamisia ohjaa vertaistukihenkilö. Kokoontuminen Saimaan Syöpäyhdistyksen Mikkelin neuvontapalvelun tiloissa, Porrassalmenkatu 13 B, 2. krs. Ilmoittauduthan tapaamiseen etukäteen neuvontahoitajalle, puh. 040 767 4048 tai liisa.kautto@sasy.fi, viimeistään kokoontumispäivänä klo 14 mennessä.

Kevätkauden 2022 FC-kahvit ja -teet kuukauden toiseksi viimeisenä torstaina klo 18.00 alkaen. Huom! 20.1. tapaaminen järjestetään verkkotapaamisena. Seuraavat: 17.2., 24.3., 21.4. ja 19.5.

Anttola

Vertaisryhmä syöpää sairastaville ja syövän sairastaneille

Vertaisohjaajan ohjaama ryhmä Anttolassa on toistaiseksi tauolla.

Kokoontumispaikkana on Anttola-talo, Taipaleentie 31. Ryhmän tapaamisista ilmoitetaan myös Mikkelin Kaupunkilehden järjestöpalstalla. Kaikki syöpään sairastuneet ja sen sairastaneet ovat tervetulleita ryhmään! Lisätietoa ryhmästä saat neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4048.

Pieksämäki

Ryhmistä ilmoitetaan Pieksämäen lehden seurapalstalla.

Miesten vertaisryhmä

Vertaisryhmä ”Syöpäukot” kokoontuu kerran kuukaudessa keskiviikkopäivänä klo 14. Tapaamiset järjestetään Pieksämäen neuvontapalvelun tiloissa, Lampolahdenkatu 6, ellei toisin ilmoiteta. Ryhmä on tarkoitettu kaikille syöpään sairastuneille ja syövän sairastaneille miehille ja sitä ohjaa syövän sairastanut vertaistukihenkilö. Kokoontumisista ilmoitetaan myös Pieksämäen lehden seurapalstalla.

Huom! Vuoden ensimmäinen tapaaminen ke 5.1.2022 on peruttu. Seuraavat tapaamiset 2.2., 2.3., 6.4. ja 4.5.

Hiljattain sairastuneitten naisten ryhmä

Hiljattain syöpädiagnoosin saaneiden ryhmässä sinulla on mahdollisuus kerrata tietoa ja kokemuksia, joita sinulle on tullut lyhyessä ajassa paljon. Voit turvallisesti puhua tunteistasi juuri sellaisina kuin ne tuntuvat, ehkäpä eri tavalla kuin puolisolle tai muille läheisille. Vertaisryhmässä toiset ymmärtävät usein jo puolesta sanasta, mitä syöpään sairastuminen on. Ryhmää ohjaa neuvontahoitaja. Ilmoittaudu ryhmään puh. 040 767 4043 tai jaana.jormakka@sasy.fi.

Keskusteluilta syöpään sairastuneiden läheisille

Läheisten illassa virkistytään rentouttavan toiminnan äärellä ja keskustellaan sairauden aiheuttamasta kriisistä ja siitä, millaista elämä on syöpään sairastuneen rinnalla. Tapaaminen Saimaan Syöpäyhdistyksellä, Lampolahdenkatu 6, Pieksämäki. Illan järjestävät yhteistyönä Saimaan Syöpäyhdistys ja Pieksämäen Omaishoitajat ry.

Seuraava keskusteluilta keskiviikkona 16.3.2022 klo 17 – 19. Ilmoittaudu 11.3. mennessä neuvontahoitaja Jaana Jormakalle, puh. 040 767 4043.

Luontoliikuntaa ja -elämyksiä syöpäpotilaille

Ohjattu luontoliikuntaryhmä ulkoilee VedenjakajaReitistöllä nauttien luonnon rauhoittavasta ympäristöstä ja etsien uusia motivaatioita liikkumiseen. Keskustellaan myös hyvinvoinnista ja sen ylläpitämisestä. Osallistujien oma terveystilanne ja toimintakyky huomioidaan toiminnassa. Syksyn 2021 ryhmä on päättynyt. Tiedustelut seuraavasta luontoliikuntaryhmästä neuvontahoitaja Jaana Jormakalta, puh. 040 767 4043.

Luontoliikunta 2021 Pieksämäki pdf-esite

Gynekologista syöpää sairastavien vertaisryhmä Pieksämäki-Varkaus

Ryhmä gynekologisiin syöpiin sairastuneille, myös pidempään sairastaneille eri-ikäisille naisille, jotka asuvat Pieksämäen ja Varkauden alueella. Ryhmää ohjaa Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja. Järjestämme osan tapaamisista Varkaudessa ja osan Pieksämäellä Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontapalvelussa, osoite: Lampolahdenkatu 6, 2. kerros (Kelan talo). Lisätietoa ryhmästä neuvontahoitajalta puh. 040 767 4043 tai sähköpostitse jaana.jormakka@sasy.fi.

Hirvensalmi

Aurinkoiset -ryhmä rintasyöpään sairastuneille

Vertaisryhmä ”Aurinkoiset” rintasyöpään sairastuneille kokoontuu useimmiten Kukka-kahvilassa, Hirvensalmentie 25. Kokoontumispäivistä ja -paikasta ilmoitetaan Mikkelin Kaupunkilehdessä.  Myös uudet osanottajat ovat tervetulleita. Tietoa ryhmästä saat Mikkelin neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4048.

Juva

Hiljattain sairastuneiden naisten ryhmä

Hiljattain syöpädiagnoosin saaneiden ryhmässä sinulla on mahdollisuus kerrata tietoa ja kokemuksia, joita sinulle on tullut lyhyessä ajassa paljon. Voit turvallisesti puhua tunteistasi juuri sellaisina kuin ne tuntuvat, ehkäpä eri tavalla kuin puolisolle tai muille läheisille. Vertaisryhmässä toiset ymmärtävät usein jo puolesta sanasta, mitä syöpään sairastuminen on. Lisätietoa ryhmästä saat neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4043 tai jaana.jormakka@sasy.fi.

Keskusteluryhmä syöpäpotilaan läheisille

Juvalla järjestetään neuvontahoitajan ohjauksessa keskusteluryhmä syöpäpotilaan läheisille. Tiedustelut ja ilmoittautumiset neuvontahoitajalle, puh. 040 767 4043.

Kangasniemi

Hiljattain sairastuneiden naisten ryhmä

Hiljattain syöpädiagnoosin saaneiden ryhmässä sinulla on mahdollisuus kerrata tietoa ja kokemuksia, joita sinulle on tullut lyhyessä ajassa paljon. Voit turvallisesti puhua tunteistasi juuri sellaisina kuin ne tuntuvat, ehkäpä eri tavalla kuin puolisolle tai muille läheisille. Vertaisryhmässä toiset ymmärtävät usein jo puolesta sanasta, mitä syöpään sairastuminen on. Ryhmää ohjaa neuvontahoitaja. Lisätietoa ryhmästä saat neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4043 tai jaana.jormakka@sasy.fi.

Nais- ja miessyöpäpotilaiden vertaisryhmä

Ryhmiä nais- ja miessyöpäpotilaille perustetaan, kun ilmoittautuneita on vähintään viisi henkilöä. Tiedustelut ja ilmoittautumiset: neuvontahoitaja puh. 040 767 4043.

Mäntyharju

Rintasyöpäyhdistys järjestää toimintaa Mäntyharjulla kaikille rintasyöpään sairastuneille ja rintasyövän sairastaneille. Lisätietoja neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4048.

Puumala

Toivo ja Ilona -ryhmä syöpäpotilaille ja läheisille

Toivo ja Ilona -vertaisryhmä syöpäpotilaille ja läheisille kokoontuu Kuittisen kahvilassa, osoite Keskustie 13, Puumala. Ryhmää ohjaa syövän kokenut henkilö. Varaa mukaan kahviraha. Ryhmän kokoontumisen ajankohdat ilmoitetaan Puumalan paikallislehdessä ja Mikkelin Kaupunkilehdessä. Lisätietoa voit tiedustella myös neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4048. Huom! Koronavirusepidemian vuoksi Toivo ja Ilona -ryhmä on tauolla.

Hiljattain syöpään sairastuneiden ryhmät

Järjestämme ryhmiä hiljattain syöpään sairastuneille kasvokkain ja verkossa. Verkkoryhmillä mahdollistamme sen, että vertaistukea saavat myös he, jotka eivät pysty syöpähoitojen tai pitkien välimatkojen vuoksi osallistumaan kasvokkain toteutettavaan ryhmään. Neuvontahoitajan ohjaamassa ryhmässä on mahdollisuus vaihtaa ajatuksia, kokemuksia ja jakaa tuntemuksiaan luottamuksellisesti vertaisten kanssa. Uusi ryhmä – kasvokkain tai verkossa – käynnistyy, kun ryhmään on riittävästi ilmoittautuneita. Kysy lisää ja ilmoittaudu Liisalle puh. 040 767 4048 tai Jaanalle puh. 040 767 4043.

Sururyhmät

Sururyhmä Mikkeli

Ammatillisesti ohjattu, vertaistukeen perustuva sururyhmä läheisensä syöpään tai muuhun sairauteen menettäneiden läheisille. Ryhmä kokoontuu yhteensä viisi kertaa. Kysy seuraavaksi alkavasta sururyhmästä neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4048 tai liisa.kautto@sasy.fi.

Sururyhmän järjestävät yhteistyönä Mikkelin Kriisikeskus ja Saimaan Syöpäyhdistys.

Sururyhmä Pieksämäki

Ammatillisesti ohjattu, vertaistukeen perustuva sururyhmä läheisensä syöpään tai muuhun sairauteen menettäneille. Läheisen kuolemasta tulisi olla kulunut vähintään kolme kuukautta.  Ryhmä kokoontuu 5 kertaa ja ryhmäkoko on max 6 osallistujaa. Lisätietoa sururyhmästä ja seuraavan ryhmän aloitusajankohdasta saat neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4043.

Pieksämäellä sururyhmä syys 2021 (pdf-esite)

Verkkoryhmät

Järjestämme ryhmiä myös verkkovälitteisesti (ns. etäryhmiä tai verkkovertaisryhmiä). Niihin osallistuminen on mahdollista maakunnasta ja paikkakunnasta riippumatta. Osallistuja tarvitsee sähköpostiosoitteen ja tietokoneen, läppärin tai älypuhelimen. Verkkoryhmiin ilmoittaudutaan etukäteen, jotta ryhmää ohjaava neuvontahoitaja voi lähettää sähköpostissa osallistumislinkin ja tarvittaessa auttaa yhteyden testaamisessa etukäteen. Tietoa verkkoryhmistä.