Ryhmät Etelä-Savo

Järjestämme Etelä-Savon alueella vertaisryhmiä usealla paikkakunnalla. Ryhmiä on syöpään sairastuneille, syöpäpotilaiden läheisille sekä läheisensä menettäneille. Etelä-Savon vertaisryhmien koordinointia hoitavat Mikkelin ja Pieksämäen neuvontahoitajat.

Perustamme toimialueellemme erilaisia ryhmiä kysynnän mukaan. Osa ryhmistä kokoontuu säännöllisesti kuukausittain, joitakin ryhmiä voimme toteuttaa esim. 1-3 tapaamisen lyhyempänä jaksona. Ota rohkeasti yhteyttä neuvontahoitajiimme ja kerro, millaista ryhmää sinä toivoisit.

Voit osallistua sinulle sopivaan ryhmään, vaikka asuisitkin jollain toisella paikkakunnalla.

Etelä-Savon alueen ryhmistä saat lisätietoa neuvontahoitaja Liisa Kautolta, puh. 040 767 4048, sähköposti liisa.kautto@sasy.fi ja neuvontahoitaja Jaana Jormakalta, puh. 040 767 4043, sähköposti jaana.jormakka@sasy.fi.

Mikkeli

Ryhmistä ja tapahtumista ilmoitetaan ilmaisjakelulehti Mikkelin Kaupunkilehden ja paikallislehtien järjestöpalstoilla.

Naisten vertaisryhmä

Naisten vertaisryhmä on tarkoitettu kaikille naissyöpäpotilaille. Ryhmä kokoontuu yleensä kuukausittain, kuukauden toinen tiistai klo 16.30 Mikkelin neuvontapalvelun tiloissa. Ryhmään ovat tervetulleita sekä aiemmin mukana olleet että uudet osallistujat!. Kesätauko, syksyn aloituksesta ilmoitetaan myöhemmin.

Miesten vertaisryhmä

Miesten ryhmä on tarkoitettu kaikille miessyöpäpotilaille. Ryhmä kokoontuu kuukausittain Mikkelin neuvontapalvelun tiloissa, kuukauden viimeisenä torstaina klo 17-18.30. Ryhmää ohjaa syövän kokenut mieshenkilö. Myös uudet osallistujat ovat tervetulleita mukaan! Kesätauko, jatketaan syksyllä.

Hiljattain sairastuneitten naisten ryhmä

Hiljattain syöpädiagnoosin saaneiden ryhmässä sinulla on mahdollisuus kerrata tietoa ja kokemuksia, joita sinulle on tullut lyhyessä ajassa paljon. Voit turvallisesti puhua tunteistasi juuri sellaisina kuin ne tuntuvat, ehkäpä eri tavalla kuin puolisolle tai muille läheisille. Vertaisryhmässä toiset ymmärtävät usein jo puolesta sanasta, mitä syöpään sairastuminen on. Ryhmää ohjaa neuvontahoitaja. Ilmoittaudu ryhmään puh. 040 767 4048 tai liisa.kautto@sasy.fi. Ryhmiä käynnistetään tarpeen mukaan.

Syöpää sairastavien läheisille keskusteluilta

Järjestämme yhteistyönä Mikkelin seudun Omaishoitajat ja Läheiset ry:n kanssa keskusteluiltoja syöpää sairastavien läheisille. Virkistytään yhteisen rentouttavan toiminnan äärellä ja keskustellaan samassa elämäntilanteessa olevien kanssa. Lisätietoa saat neuvontahoitajalta: puh. 040 767 4048, liisa.kautto@sasy.fi. Ryhmiä käynnistetään tarpeen mukaan.

Fuck Cancer -kahvit nuorille aikuisille

Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu syövän sairastaneille ja syöpää sairastaville nuorille aikuisille (n. 18 – 40 -vuotiaille). Kahveilla pääset vaihtamaan ajatuksia toisten saman kokeneiden kanssa. Luvassa siis vertaistukea, jutustelua, oleskelua – sekä kahvia tai teetä. Tapaamisia ohjaa vertaistukihenkilö. Syyskauden ensimmäinen tapaaminen on torstaina 18.8. klo 18.

Kokoontuminen Saimaan Syöpäyhdistyksen Mikkelin neuvontapalvelun tiloissa, Porrassalmenkatu 13 B, 2. krs. Lisätietoja saat neuvontahoitajalta: puh. 040 767 4048 tai liisa.kautto@sasy.fi.

Anttola

Vertaisryhmä syöpää sairastaville ja syövän sairastaneille

Vertaisohjaajan ohjaama ryhmä Anttolassa on toistaiseksi tauolla.

Kokoontumispaikkana on Anttola-talo, Taipaleentie 31. Ryhmän tapaamisista ilmoitetaan myös Mikkelin Kaupunkilehden järjestöpalstalla. Kaikki syöpään sairastuneet ja sen sairastaneet ovat tervetulleita ryhmään! Lisätietoa ryhmästä saat neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4048.

Pieksämäki

Ryhmistä ilmoitetaan Pieksämäen lehden seurapalstalla.

Miesten vertaisryhmä

Vertaisryhmä ”Syöpäukot” kokoontuu kerran kuukaudessa keskiviikkopäivänä klo 14. Tapaamiset järjestetään Pieksämäen neuvontapalvelun tiloissa, Lampolahdenkatu 6, ellei toisin ilmoiteta. Ryhmä on tarkoitettu kaikille syöpään sairastuneille ja syövän sairastaneille miehille ja sitä ohjaa syövän sairastanut vertaistukihenkilö. Kokoontumisista ilmoitetaan myös Pieksämäen lehden seurapalstalla. Kesätauko, jatketaan syksyllä.

Hiljattain sairastuneitten naisten ryhmä

Hiljattain syöpädiagnoosin saaneiden ryhmässä sinulla on mahdollisuus kerrata tietoa ja kokemuksia, joita sinulle on tullut lyhyessä ajassa paljon. Voit turvallisesti puhua tunteistasi juuri sellaisina kuin ne tuntuvat, ehkäpä eri tavalla kuin puolisolle tai muille läheisille. Vertaisryhmässä toiset ymmärtävät usein jo puolesta sanasta, mitä syöpään sairastuminen on. Ryhmää ohjaa neuvontahoitaja. Ilmoittaudu ryhmään puh. 040 767 4043 tai jaana.jormakka@sasy.fi.

Keskusteluilta syöpään sairastuneiden läheisille

Läheisten illassa virkistytään rentouttavan toiminnan äärellä ja keskustellaan sairauden aiheuttamasta kriisistä ja siitä, millaista elämä on syöpään sairastuneen rinnalla. Tapaaminen Saimaan Syöpäyhdistyksellä, Lampolahdenkatu 6, Pieksämäki. Illan järjestävät yhteistyönä Saimaan Syöpäyhdistys ja Pieksämäen Omaishoitajat ry.

Kysy lisätietoa neuvontahoitajaltamme: Jaana Jormakka, puh. 040 767 4043.

Luontoliikuntaa ja -elämyksiä syöpäpotilaille

Ohjattu luontoliikuntaryhmä ulkoilee VedenjakajaReitistöllä nauttien luonnon rauhoittavasta ympäristöstä ja etsien uutta motivaatiota liikkumiseen. Keskustellaan myös hyvinvoinnista ja sen ylläpitämisestä. Osallistujien oma terveystilanne ja toimintakyky huomioidaan toiminnassa. Kahden tunnin ulkoilutapaamisia lauantaisin klo 10-12 on yhteensä 8. Lisäksi tavataan kaksi kertaa keskiviikkoiltoina Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontapalvelun tiloissa. Ryhmään otetaan kymmenen ensimmäiseksi ilmoittautunutta. Ensikertalaiset ovat etusijalla. Lisätietoa saat neuvontahoitaja Jaana Jormakalta, puh. 040 767 4043.

Luontoliikuntaryhmä Pieksämäellä 2022 pdf-esite

Juva

Hiljattain sairastuneiden naisten ryhmä

Hiljattain syöpädiagnoosin saaneiden ryhmässä sinulla on mahdollisuus kerrata tietoa ja kokemuksia, joita sinulle on tullut lyhyessä ajassa paljon. Voit turvallisesti puhua tunteistasi juuri sellaisina kuin ne tuntuvat, ehkäpä eri tavalla kuin puolisolle tai muille läheisille. Vertaisryhmässä toiset ymmärtävät usein jo puolesta sanasta, mitä syöpään sairastuminen on. Lisätietoa ryhmästä saat neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4043 tai jaana.jormakka@sasy.fi.

Keskusteluryhmä syöpäpotilaan läheisille

Juvalla järjestetään neuvontahoitajan ohjauksessa keskusteluryhmä syöpäpotilaan läheisille. Tiedustelut ja ilmoittautumiset neuvontahoitajalle, puh. 040 767 4043.

Kangasniemi

Hiljattain sairastuneiden naisten ryhmä

Hiljattain syöpädiagnoosin saaneiden ryhmässä sinulla on mahdollisuus kerrata tietoa ja kokemuksia, joita sinulle on tullut lyhyessä ajassa paljon. Voit turvallisesti puhua tunteistasi juuri sellaisina kuin ne tuntuvat, ehkäpä eri tavalla kuin puolisolle tai muille läheisille. Vertaisryhmässä toiset ymmärtävät usein jo puolesta sanasta, mitä syöpään sairastuminen on. Ryhmää ohjaa neuvontahoitaja. Lisätietoa ryhmästä saat neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4043 tai jaana.jormakka@sasy.fi.

Nais- ja miessyöpäpotilaiden vertaisryhmä

Ryhmiä nais- ja miessyöpäpotilaille perustetaan, kun ilmoittautuneita on vähintään viisi henkilöä. Tiedustelut ja ilmoittautumiset: neuvontahoitaja puh. 040 767 4043.

Puumala

Toivo ja Ilona -ryhmä syöpäpotilaille ja läheisille

Toivo ja Ilona -vertaisryhmä syöpäpotilaille ja läheisille kokoontuu Kuittisen kahvilassa, osoite Keskustie 13, Puumala. Ryhmää ohjaa syövän kokenut henkilö. Varaa mukaan kahviraha. Ryhmän kokoontumisen ajankohdat ilmoitetaan Puumalan paikallislehdessä ja Mikkelin Kaupunkilehdessä. Lisätietoa voit tiedustella myös neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4048. Huom! Koronapandemian vuoksi Toivo ja Ilona -ryhmä on tauolla.

Hiljattain syöpään sairastuneiden ryhmät

Järjestämme ryhmiä hiljattain syöpään sairastuneille kasvokkain ja verkossa. Verkkoryhmillä mahdollistamme sen, että vertaistukea saavat myös he, jotka eivät pysty syöpähoitojen tai pitkien välimatkojen vuoksi osallistumaan kasvokkain toteutettavaan ryhmään. Neuvontahoitajan ohjaamassa ryhmässä on mahdollisuus vaihtaa ajatuksia, kokemuksia ja jakaa tuntemuksiaan luottamuksellisesti vertaisten kanssa. Uusi ryhmä – kasvokkain tai verkossa – käynnistyy, kun ryhmään on riittävästi ilmoittautuneita. Kysy lisää ja ilmoittaudu Liisalle puh. 040 767 4048 tai Jaanalle puh. 040 767 4043.  Verkkoryhmät ja -tapaamiset

Sururyhmät

Sururyhmä Mikkeli

Ammatillisesti ohjattu, vertaistukeen perustuva sururyhmä läheisensä syöpään tai muuhun sairauteen menettäneille. Ryhmä kokoontuu keskiviikkoisin klo 16.30-18.00 yhteensä kuusi kertaa syksyn aikana (ajalla 21.9.-14.12). Ryhmään mahtuu kuusi osallistujaa.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset: neuvontahoitaja puh. 040 767 4048 tai liisa.kautto@sasy.fi.

Sururyhmän järjestävät yhteistyönä Mikkelin Kriisikeskus ja Saimaan Syöpäyhdistys. Paikka: Mikkelin Kriisikeskus.

Sururyhmä Pieksämäki

Ammatillisesti ohjattu, vertaistukeen perustuva sururyhmä läheisensä syöpään tai muuhun sairauteen menettäneille. Läheisen kuolemasta tulisi olla kulunut vähintään kolme kuukautta.  Ryhmä kokoontuu 5 kertaa ja ryhmäkoko on max 6 osallistujaa. Lisätietoa sururyhmästä ja seuraavan ryhmän aloitusajankohdasta saat neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4043.

Verkkoryhmät

Järjestämme ryhmiä myös verkkovälitteisesti (ns. etäryhmiä tai verkkovertaisryhmiä). Niihin osallistuminen on mahdollista maakunnasta ja paikkakunnasta riippumatta. Osallistuja tarvitsee sähköpostiosoitteen ja tietokoneen, läppärin tai älypuhelimen. Verkkoryhmiin ilmoittaudutaan etukäteen, jotta ryhmää ohjaava neuvontahoitaja voi lähettää sähköpostissa osallistumislinkin ja tarvittaessa auttaa yhteyden testaamisessa etukäteen. Tietoa verkkoryhmistä.