Ryhmät Itä-Savo

Itä-Savon alueella on vertaisryhmiä syöpään hiljattain sairastuneille sekä pidempään sairastaneille. Myös läheisille on tarjolla vertaistukea ryhmässä sekä läheisten illoissa. Ryhmiä koordinoi Savonlinnan neuvontahoitaja.

Vertaisryhmässä sinulla, syöpään sairastuneena tai sairastuneen läheisenä, on mahdollisuus jakaa omia ja kuulla toisten kokemuksia ja ajatuksia sairauden eri vaiheista. Jokaista ryhmää ohjaa neuvontahoitaja tai koulutettu vertaisryhmän ohjaaja.

Perustamme toimialueellemme erilaisia ryhmiä kysynnän mukaan. Osa ryhmistä kokoontuu säännöllisesti kuukausittain, joitakin ryhmiä voimme toteuttaa esim. 1-3 tapaamisen lyhyempänä jaksona. Ota rohkeasti yhteyttä ja kerro, millaista ryhmää sinä toivoisit.

Itä-Savon alueen ryhmistä voit keskustella ja kysyä lisätietoa neuvontahoitaja Janna Puuruselta puh. 040 767 4033, sähköposti janna.puurunen@sasy.fi.

Hiljattain sairastuneitten naisten ryhmä

Hiljattain syöpädiagnoosin saaneiden ryhmässä sinulla on mahdollisuus kerrata tietoa ja kokemuksia, joita sinulle on tullut lyhyessä ajassa paljon. Voit turvallisesti puhua tunteistasi juuri sellaisina kuin ne tuntuvat, ehkäpä eri tavalla kuin puolisolle tai muille läheisille. Vertaisryhmässä toiset ymmärtävät usein jo puolesta sanasta, mitä syöpään sairastuminen on. Ryhmää ohjaa neuvontahoitaja. Ilmoittaudu ryhmään: puh. 040 767 4033 tai janna.puurunen@sasy.fi.

Naisten vertaisryhmä

Syöpään sairastuneille ja syövän sairastaneille naisille tarkoitettu vertaisryhmä kokoontuu Saimaan Syöpäyhdistyksen Savonlinnan neuvontapalvelun tiloissa noin kerran kuukaudessa. Ryhmän ohjaajana toimii syövän sairastanut vertaistukihenkilö. Uudet osallistujat ovat myös tervetulleita ryhmään!

Ryhmän seuraava tapaaminen vuoden 2022 puolella. Saapuminen rakennuksen ylemmän pysäköintialueen puolelta D-rapun ovesta (muut ovet saattavat olla tuolloin jo lukittu). Ilmoittauduthan ryhmään etukäteen neuvontahoitaja Jannalle, puh. 040 767 4033.

Miesten vertaisryhmä

Syöpään sairastuneille ja syövän sairastaneille miehille tarkoitettu vertaisryhmä kokoontuu Saimaan Syöpäyhdistyksen Savonlinnan neuvontapalvelun tiloissa noin kerran kuukaudessa. Ryhmän ohjaajana toimii syövän sairastanut vertaistukihenkilö. Tervetuloa – myös uudet osallistujat!

Seuraava tapaaminen vuoden 2022 puolella. Pyydämme ilmoittautumaan ryhmään etukäteen neuvontahoitajalle puh. 040 767 4033 tai janna.puurunen@sasy.fi.

Läheisten keskusteluilta

Onko läheisesi sairastunut syöpään tai sairastanut jo pitkään? Läheisen sairastuminen muuttaa arjen. Mikä Sinua on auttanut jaksamaan ja selviytymään sairauden tuomissa elämänmuutoksissa ja tunteissa? Tarvitsisitko tukea ja kannattelua itsekin? Tule viettämään hetki samassa tilanteessa olevien kanssa kahvikupposen äärellä keskustellen ja omia kokemuksiasi jakaen. Tavataan Savonlinnan neuvontapalvelun ”olohuoneessa”. Tietoa läheisten illoista neuvontahoitajalta: puh. 040 767 4033 / Janna

Elämäniloa tanssista – tanssiryhmä

Tanssiryhmä syöpään sairastuneille, heidän läheisilleen ja kaikille, joita syöpä koskettaa tanssistudio Riemurytmillä Savonlinnassa. Ryhmään osallistuminen on maksutonta, mutta edellyttää Saimaan Syöpäyhdistyksen jäsenyyttä (jäsenmaksu 25 €/vuosi).  Ryhmään ei tarvitse ilmoittautua etukäteen, tilaa on riittävästi turvaväleinkin. Elämäniloa tanssista -ryhmän toiminnan mahdollistaa Kauppisen testamenttirahasto.

Kevään 2022 tanssiryhmä käynnistyy maaliskuussa. Viikon välein 10 kertaa. Aloituspäivä ilmoitetaan pian. Saimaan Syöpäyhdistyksen jäsenyys osoitetaan jäsenkortilla. Jos jäsenkorttisi on kadonnut, voit pyytää uuden (paperiversion tai sähköpostiin tai WhatsAppiin) yhdistyksen toimistolta, puh. 05 451 3770 tai saimaa@sasy.fi.

Rantasalmen miesten ryhmä

Syöpään sairastuneiden ja syövän sairastaneiden miesten vertaisryhmä Rantasalmella. Ryhmän ohjaajana toimii syövän sairastanut vertaistukihenkilö. Ryhmän tapaamiset pidetään joka kuukauden 3. tiistaina klo 13 Ikälän kerhohuoneella, Kirkkotie 2. Huom! 18.1. tapaaminen on peruttu. Seuraava tapaaminen tiistaina 15.2.2022.

Lisätietoa ryhmästä saa Savonlinnan neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4033.

Hiljattain sairastuneiden ryhmät

Hiljattain sairastuneiden naisten tai miesten ryhmissä ryhmässä sinulla on mahdollisuus vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia ja jakaa tuntemuksiasi luottamuksellisesti vertaisten kanssa. Ryhmää ohjaa neuvontahoitaja.

Järjestämme ryhmiä hiljattain sairastuneille kasvokkain ja verkossa. Verkkoryhmillä mahdollistamme sen, että vertaistukea saavat myös he, jotka eivät pysty esimerkiksi syöpähoitojen tai pitkien välimatkojen vuoksi osallistumaan kasvokkain toteutettavaan ryhmään. Uusia hiljattain sairastuneiden ryhmiä – kasvokkain tai verkossa – järjestetään tarpeen mukaan lyhyelläkin varoitusajalla, kun ilmoittautuneita on riittävän monta pienryhmän käynnistämiseen. Kysy lisää ja ilmoittaudu neuvontahoitajalle, puh. 040 767 4033

Keskusteluryhmä syöpäpotilaan läheisille

Syöpä koskettaa sairastuneen lisäksi myös kaikkia läheisiä. Huoli on valtava, tunteet heilahtelevat ja omakin jaksaminen mietityttää. Tunteiden ja ajatusten jakaminen neuvontahoitajan ohjaamassa ryhmässä samassa elämäntilanteessa olevien kanssa voi keventää mieltäsi. Yhdessä vertaisten kanssa voit löytää voimavaroja ja keinoja arjessa selviytymiseen. 4 kokoontumiskertaa noin viikon välein. Lisätietoja ja ilmoittautuminen  neuvontahoitajalle, puh. 040 767 4033, janna.puurunen@sasy.fi.

Verkkoryhmät

Järjestämme ryhmiä myös verkossa (ns. etäryhmiä tai verkkovertaisryhmiä). Niihin osallistuminen on mahdollista maakunnasta ja paikkakunnasta riippumatta. Osallistuja tarvitsee sähköpostiosoitteen ja tietokoneen, läppärin tai älypuhelimen. Verkkoryhmiin ilmoittaudutaan etukäteen, jotta ryhmää ohjaava neuvontahoitaja voi lähettää sähköpostissa osallistumislinkin ja tarvittaessa auttaa yhteyden testaamisessa etukäteen. Tietoa verkkoryhmistä.