Uskon vahvasti yhteistyön voimaan

Anneli Kiljunen

Saimaan Syöpäyhdistyksen 70 v. -juhlavuoden blogi nro 6

”Lämpimät onnittelut vielä kerran 70-vuotiaalle Saimaan Syöpäyhdistykselle.”

Saimaan Syöpäyhdistyksellä on ollut upea historia, jota kannattaa juhlistaa ja kunnioittaa. Sillä on ollut merkittävä ja ratkaiseva rooli siihen, että syöpä- ja sädehoito aloitettiin Lappeenrannassa vajaa 70 vuotta sitten. Se on ollut vahva vaikuttaja ja monipuolinen toimija syöpäpotilaiden hoidon ja hyvinvoinnin turvaajana sekä kehittäjänä koko sen historian ajan.

Toimintaa leimasi vahvasti syöpähoidon kehittämiseen sitoutuneet ihmiset, hyvä yhteistyö eri toimijoiden ja ihmisten välillä, periksiantamattomuus, sinnikkyys, usko omaan asiaan, katse oli vahvasti ajassa, mutta samalla määrätietoisesti tulevaisuudessa. Tämä näkyi monissa asioissa sekä mm. sädeosaston perustamisena Keskussairaalan yhteyteen Lappeenrantaan sekä siinä, että tänne saatiin maamme tehokkain sädehoitolaite, jota käytiin katsomassa eri puolilta Suomea. Vuosien vahvasta työstä voimme tänään kiittää, sillä tuolla työllä luotiin perusta tämän päivän syöpähoidolle alueellamme.

Kiitos myös lämminhenkisestä juhlaristeilystä Saimaalla sekä isäni Valto Käkelän muistamisesta juhlatilaisuudessa. Isälleni Keskussairaala ja syöpähoidon kehittäminen olivat myös henkilökohtaisesti tärkeitä asioita, ehkä juuri tästäkin syystä vuosijuhlanne herättivät paljon muistoja ja tunteita. Niilo Voipio ja kunnallisneuvos Mikko Kaarna, jotka olivat vahvoja toimijoita Syöpäyhdistyksessä, olivat usein meillä pohtimassa yhteisiä asioita. Varsinkin Suomen Syöpäyhdistyksen pääsihteeri Niilo Voipio tuli meille lapsille tutuiksi, sillä vietimme myös paljon aikaa hänen kesäpaikassaan Taipalsaarella. Isäni ja Niilo saivat hoitaa yhteisiä asioita, kun me lapset nautimme uimisesta ja veneilystä ja uimisesta.

”Yhteinen tavoitteemme on taata jokaiselle potilaalle ja heidän perheilleen hyvä elämä, hyvä hoito, hyvä arki ja mahdollisuus paremmasta tulevaisuudesta.”

Syöpähoidot kehittyvät huimaa vauhtia. Syöpähoidon huippututkimustyö on ollut avainasemassa, joka on mahdollistanut syöpähoitojen monipuolisen kehittymisen. Hyvinvointialueilla on tärkeä tehtävä huolehtia parhaasta ajantasaisesta hoidosta ja kuntoutuksesta syöpäpotilaille. Tärkeää on myös vahvistaa eri toimijoiden välistä yhteistyötä ja resurssien sekä osaamisen parasta mahdollista koordinointia. Näin pystymme parhaiten vastaamaan hoidon laadusta ja vaikuttavuudesta.

Haluan antaa erityisen kiitokseni  Saimaan Syöpäyhdistyksen toimijoille, vapaaehtoisille työntekijöille siitä arvokkaasta ja pyyteettömästä työstä, jota olette antaneet syöpäpotilaille, heidän perheilleen, mutta myös Hyvinvointialueen työntekijöille. Tätä yhteistyötä haluamme kehittää jatkossakin. Meidän yhteinen tavoite on taata jokaiselle potilaalle ja heidän perheilleen hyvä elämä, hyvä hoito, hyvä arki ja mahdollisuus paremmasta tulevaisuudesta. Uskon vahvasti yhteistyön voimaan. Yhdessä tekemällä me pystymme entistäkin paremmin tukemaan syöpäpotilaiden, heidän perheiden vaikeaa elämän tilannettaan. Yhteistyö ja yhdessä tekeminen on ollut Saimaan Syöpäyhdistyksen 70-vuotisen historian menestyksen perusta. Jatketaan tätä työtä yhdessä myös seuraavat vuosikymmenet eteenpäin kohti tulevia yhteisiä haasteita syöpäpotilaiden ja heidän perheiden parhaaksi.

Hyvää ja antoisaa kesää kaikille!

Anneli Kiljunen