Toiminnanjohtajan kesäkatsaus

Niina Turunen

Kesäkuun ensimmäisenä päivänä tuli kuluneeksi tasan vuosi siitä, kun pääsin luotsaamaan Saimaan Syöpäyhdistystä. Aika on kulunut kuin iltamissa!

Ennen kesälaitumille siirtymistä pieni katsaus toteutuneeseen toimintaamme ja tulevaan syksyyn.

Keväällä tapahtunutta

Tälle vuodelle asettamamme tavoitteet ovat lähteneet toteutumaan mukavasti. Olemme esiintyneet mediassa jo tähän mennessä useammin kuin viime vuonna yhteensä! Näkyvyys on todella kasvanut. Kiitos erityisesti heille, jotka ovat antaneet haastatteluja toimittajille. Kehitämme ja kehitymme myös Facebook-viestinnässämme. Tukihenkilötoimintaa olemme vahvistaneet keväällä kouluttamalla uusia saattotuki- ja vertaistukihenkilöitä; nyt toimimme liki 90 tukihenkilön voimin.

Jokaisella neuvontapalvelun paikkakunnallamme kokeiltiin kevään aikana jotakin uutta. Mikkelissä järjestettiin ensimmäistä kertaa hyvinvointia ja jaksamista vahvistava avokuntoutuskurssi. Savonlinnassa toteutettiin hyvällä menestyksellä kaksi Elämäniloa tanssista – ryhmää syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen. Savonlinnan alueella koulutettiin myös kaksi uutta kokemustoimijaa, jotka käyvät puhumassa kokemuksistaan terveydenhuollon henkilöstölle ja opiskelijoille. Pieksämäellä vahvistettiin lasten terveyden edistämistä järjestämällä aurinkovalistusta päiväkodeissa: lapset kuulivat auringolta suojautumisesta kertovan sadun ja harjoittelivat rasvaamista. Iloksemme Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksote valitsi yhdistyksemme toiseksi pilottijärjestöksi aloittamaan Lappeenrannassa sairaalavapaaehtoistoimintaa (OLKA-toiminta). Ja sokerina pohjalla: Lappeenrannassa ja Mikkelissä on viimein saatu käynnistymään miessyöpäpotilaiden vertaisryhmät!

Näiden uusien juttujen ja kehittämistoimien lisäksi olemme toki jatkaneet jo hyväksi havaittuja toimintojamme. Neuvontahoitajien palvelut, vertaisryhmät ja tukihenkilötoiminta, kuntoutus ja terveyden edistäminen eri muodoissaan ovat toimintamme perusta edelleen.

Syksyn suunnitelmia

Kesälomien jälkeen tähyämme sitten jo kohti seuraavaakin toimintavuotta. Paikallisosastojen vetovastuulliset ja henkilökunta kokoontuvat yhteiseen kehittämis- ja virkistyspäivään elokuun lopulla. Asiaosuuden teemoina ovat mm. se, miten osastojen tulee huomioida toiminnassaan EU:n tietosuoja-asetus (GDPR) sekä syyskuun lopulla käynnistyvä Roosa nauha -keräys. Työpajoissa suunnittelemme vuoden 2019 toimintaa. Virkistysosuuteen olemme varanneet aikaa eri puolilla Saimaata toimivien osastolaisten keskinäiseen tutustumiseen ja jutusteluun, yhteiseen ruokailuun ja vähän ohjattuunkin virkistysohjelmaan.

Jo nyt meillä on tiedossa syksylle useita yleisötapahtumia, laittakaahan kalentereihin😊:

–          Pieksämäellä Mari Pulkkisen luento ”Surun sylissä – onko suru enemmän kuin työtä”, ke 12.9. klo 18-19.30, Kulttuurikeskus Poleeni
–          Savonlinnassa Sosterin potilasasiamies Heli Korhonen luennoi potilaan oikeuksista, Linnalan opisto to 20.9. klo 13
–          Elämä kantaa – hyväntekeväisyyskonsertti Pieksämäen Poleenissa la 6.10. klo 18.00, Arja Koriseva ja Kari Vepsä
–          Lappeenrannassa yleisöluento suolistosyövästä ti 6.11. klo 17.30, yhteistyönä Colores ry:n kanssa, Lappeenrannan kaupungintalo, valtuustosali

Kiitos kuluneesta vuodesta kaikille. Oikein virkistävää ja aurinkoista kesää!

Terkuin Niina