Tein vain oman osuuteni

Pirjo Olkkonen

Lappeenranta juhannuksena 2018

Kirje Saimaan Syöpäyhdistykselle

Yksi vaihe elämässäni tulee nyt päätepisteeseen numeroiden myötä. Jään eläkkeelle kokemusteni kanssa!

Syöpäni ansiosta olen voinut nähdä sekä kokea erilaisia tapahtumia ja saanut olla monessa mukana. Kohdannut monia mielenkiintoisia henkilöitä. Tätä kaikkea paitsi olisin todennäköisesti ”terveenä” jäänyt.

Sairauden myötä aina menettää jotain, mutta se myös antaa tilalle. Avaa uusia ovia, jotta tasapaino säilyy! Itselleni tärkeäksi muodostui kokemusten kertominen tuleville hoitoalan ammattilaisille. Olen näiden lähes 18 vuoden aikana kohdannut noin 2500 opiskelijaa ja saanut kertoa heille syöpäpotilaan maailmasta eli sairaan kauniista elämästä. Toivottavasti edes muutamalle on jäänyt jotain korvan taakse!

Parasta näissä vuosissa on kuitenkin ollut toimiminen oman neuvontahoitajan, Jaanan, kanssa. Olemme tehneet ”keikkaa matkasaarnaajina” lähinnä tuleville lähihoitajille. Vieneet ja antaneet tietoa sekä kokemuksia syöpäpotilaan elämästä.

Vertaistukena oleminen on avannut itsellekin uusia näkökulmia, vielä lähes 24 vuoden jälkeen. Naisten ryhmän ohjaaminen antoi kuvan eri-ikäisten perheiden sairaskokemuksista sekä tietoa erilaisista syövistä.

”Syöpävuosinani” täällä on kolmas toiminnanjohtaja, toinen neuvontahoitaja sekä toinen palvelusihteeri. On siis aika lopettaa!

Haluan näin kiittää Saimaan Syöpäyhdistystä. Aikakausi on ollut mielenkiintoista, mahtavaa ja antoisaa, mutta aikansa kutakin.

Sydämellinen kiitos ja oikein aurinkoista kesää!

Pirjo Olkkonen

ps. Ei jatkossakaan mikään normipirkko!