Syöpäsairaanhoitajana autan potilaita selviytymään sairauden tuomissa elämänmuutoksissa

Laura Räisänen, Mikkelin keskussairaala

Saimaan Syöpäyhdistyksen 70 v. -juhlavuoden blogi nro 5

Saimaan Syöpäyhdistys ry oli omalta osaltaan vaikuttamassa siihen, että Mikkelin ja Lappeenrannan keskussairaaloihin perustettiin syöpäsairaanhoitajan virat 1990-luvulla. Nykyisin syöpäsairaanhoitajat ja yhdistyksemme neuvontahoitajat tekevät tiivistä yhteistyötä potilaiden/asiakkaiden tukemiseksi. Usein neuvontahoitajaamme yhteyttä ottava syöpäpotilas tai hänen läheisensä on saanut vinkin ja yhteystietomme sairaalasta syöpäsairaanhoitajalta. Sairaalassa keskitytään potilaan syöpäsairauden hoitoon, yhdistyksemme puolestaan mahdollistaa sairastuneille ja heidän läheisilleen kiireettömän keskustelun ja vertaistuen.

Alla Laura Räisäsen kirjoitus työstään syöpäsairaanhoitajana Mikkelin keskussairaalassa.

Tukea ja ohjausta potilaille, hoitojen koordinaattorina ammattilaisten välillä

Syöpädiagnoosi muuttaa potilaan elämää, normaali arki järkkyy ja potilaalla on huoli ja epätietoisuus omasta terveydestä ja hyvinvoinnista. Syöpäsairaanhoitajan työssä kohtaan hyvin erilaisissa tilanteissa olevia potilaita ja heidän läheisiään. Toivon voivani auttaa potilasta ja hänen läheisiään selviytymisessä syöpäsairauden kanssa.

Syöpäsairaanhoitaja tukee Mikkelin keskussairaalassa hoidossa ja seurannassa olevien syöpäpotilaiden ja heidän läheistensä selviytymistä sairauden tuomien muutosten kanssa mm. henkilökohtaista tukea ja ohjausta antamalla. Syöpäsairaanhoitaja toimii tarvittaessa myös eräänlaisena syöpäpotilaan hoidon koordinaattorina eri erikoisalojen ja ammattilaisten välillä. Potilas tai hänen läheisensä voi ottaa minuun yhteyttä suoraan tai terveydenhuollon ammattilainen voi ohjata potilaan luokseni.

Syöpäpotilaan hoitopolku alkaa taudin epäilystä, ja etenee diagnoosin jälkeen sairauden hoitoon ja seurantaan. Potilas voi halutessaan ottaa yhteyttä syöpäsairaanhoitajaan hoitopolun varrella, missä vaiheessa vain. Potilaita kohdatessani olen huomannut, ettei potilailla ole selkeää kuvaa, milloin syöpäsairaanhoitajaan voi ottaa yhteyttä. Vastaus kysymykseen on yksinkertainen: milloin vain, kun potilaalla on tunne tai tarve tuelle, kun hän kaipaa vastauksia tai haluaa keskustella.

Yhteistyö Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitajien kanssa on ollut aina mutkatonta ja syöpäyhdistyksen tarjoama tuki potilaalle tärkeä osa selviytymistä. Iso kiitos teille, neuvontahoitajat Liisa Kautto ja Jaana Jormakka – teidän kanssanne on ilo tehdä yhteistyötä.

Paljon onnea kypsään ikään tulleelle Saimaan Syöpäyhdistykselle!