Paras lahja, mitä voit läheisellesi antaa, on huolenpitäminen itsestäsi.

Niina Turunen

Vakava sairaus kuten syöpä, on kova isku paitsi sairastuneelle myös läheiselle. Suhde sairastuneeseen muuttuu ja tuntuu pahalta nähdä rakkaan ihmisen sairastavan.  Läheisenä olet huolissasi ja peloissasi ja löydät itsestäsi uusia piirteitä. Olet siirtynyt puolison, tyttären tai pojan asemasta hoivaajaksi.

Toisesta huolehtiminen on meille perustarve ja luonnollista. Haluamme olla merkityksellisiä. Sinä läheisenä olet tärkeä. On hienoa, että autat ja teet paljon toisen eteen.

Joskus tuo hoivaaminen, toisen tarvitsevuus ja sairaus väsyttää. Tilanteet ja tunteetkin kiristyvät toisinaan. Mietit ehkä joskus, että haluaisit saada takaisin oman elämäsi. Myös negatiiviset tunteet ovat sallittuja.  Toisen tarvitsevuuden kestääksesi tarvitset välillä lepoa ja välimatkaa. Ei ole väärin, että huolehdit omasta hyvinvoinnistasi ja teet asioita, joista nautit. Välillä pitää palautua.

Pidä siis huolta myös itsestäsi.

Tee itsellesi palautumissuunnitelma. Mieti, mikä tekeminen auttaa sinua palautumaan ja rentoutumaan. Mikä ympäristö laskee stressiäsi entä kenen seura rauhoittaa oloasi? Hyödynnä niitä!

Istu vaikka tuokio takapihan rappusilla kera kahvikupin ja tuoksuttele syksyisen kasteista luontoa.

Pidä huolta, että sinulla on aikaa palauttaville hetkille. Joka päivä. Jos et osaa ottaa lepohetkiä, tee itsellesi suunnitelma ihan paperille. Kirjaa itsellesi huilihetket näkyville ja tee silloin jotain, joka sinua rentouttaa. Lepääminen ei ole itsekästä, vaan auttaa myös läheistäsi.

Jos et jaksa yksin, rohkene pyytää apua. Meiltä Saimaan Syöpäyhdistyksestä saat tukea itsellesi ja läheisellesi. Yhdistyksellämme on vertaistukihenkilöitä sekä syöpään sairastuneille että läheisille. Tukihenkilö keskustelee sairauden aiheuttamista haasteista ja hänelle voi purkaa tuntoja. Saattohoidon tukihenkilö mahdollistaa lepohetken sinulle, joka hoidat saattohoidossa olevaa syöpään sairastunutta läheistäsi. Sairastuneiden läheisille on myös omia vertaisryhmiä, joissa voi tuulettaa tunteita. Jos läheisesi menehtyy sairauteen, olet tervetullut sururyhmään. Ota yhteyttä neuvontahoitajaamme saadaksesi lisätietoja palveluistamme. Yhteystiedot neuvontahoitajillemme

Olemme tukena kun syöpä koskettaa.

Suomen Suolistosyöpäyhdistys on toteuttanut kortit sairastuneen läheisille. Korteissa voi olla Sinulle sopivia ajatuksia ja tsemppiviestejä, joten kannattaa tutustua yhdistyksen sivulla colores.fi/laheisten-kortit

Hyvää syksyä ja leppoisia hetkiä sinulle!