Koronan jouduttama digiloikka toi verkkovertaisryhmät osaksi Saimaan Syöpäyhdistyksen arkea

Niina Turunen ja Johanna Venäläinen

Vertaistuella on olennainen merkitys syövästä kuntoutumisessa. Yhdistyksemme tarjoaa syöpään sairastuneille – ja myös heidän läheisilleen – mahdollisuuden saada vertaistukea tukihenkilöiden ja vertaisryhmien kautta.

Toiminnassamme on mukana yli 50 vertaistukihenkilöä. He tietävät parhaiten, miltä sairastuneesta tai läheisestä tuntuu. Saman sairauden kokenut ymmärtää. On tärkeää kuulla, miten toisilla on elämä sujunut vakavan sairauden kanssa ja saada kokemus siitä, ettei ole sairauden kanssa yksin. Tukihenkilö voi oman kokemuksensa kautta valaa uskoa toivottamalta tuntuvassa tilanteessa.

Yksilöllisten vertaistukitapaamisten lisäksi järjestämme ”normaalioloissa” vuosittain yli 30 erilaista vertaisryhmää. Koronan vauhdittamana digiloikkautimme ryhmien toteutusta verkkoon, etäryhmiksi, jotta sairastuneet ja läheiset eivät jäisi kysymystensä kanssa yksin.

Nyt verkossa toteutettavat ryhmät ja tapaamiset ovat meillä jo arkipäivää! Kiinnostuneita, vertaistukea kaipaavia on toki edelleen kovasti rohkaistava tulemaan mukaan etätapaamisiin. Moni yllättyykin alkuepäröinnin jälkeen, miten helppoa osallistuminen on ja toteaa, että on kiva nähdä toisia ”livenä” ruudulla, ilman maskia. On mukavaa, kun ilmeet ja eleet välittyvät ruudun toiselle puolelle.

Viimeisimmät verkkoryhmämme käynnistimme juuri äsken – maaliskuun lopulla – hiljattain sairastuneiden verkkoryhmän sekä yhteistyössä Kymenlaakson Syöpäyhdistyksen kanssa verkkoryhmän syöpään sairastuneiden läheisille.

Uusia verkkoryhmiä sairastuneille ja läheisille käynnistyy kysynnän mukaan. Siksi kannattaa olla yhteydessä neuvontahoitajiimme ja kertoa kiinnostuksestaan osallistua ryhmään, kun tulee tarvetta keskustella samassa elämäntilanteessa olevien kanssa. Keskustelutukea ja neuvontaa on saatavilla koronasta huolimatta.

Verkkovälitteinen vertaistuki tulee olemaan jatkossakin yksi toimintamuodoistamme. Koska yhdistyksemme toimialue on pinta-alaltaan suuri, yli kaksi maakuntaa, on hienoa, että voimme näin tarjota tukea koko laajalle alueelle. Toivomme, että yhä useampi rohkenee osallistumaan ryhmiin, järjestettiinpä ne kasvokkain tai etänä. Hoitajamme opastavat etäyhteyden käyttämisessä ja testaavat kunkin ryhmäläisen kanssa etäyhteyden toimivuuden ennen etätapaamista.

Enonkoskelainen Johanna Venäläinen osallistui viime vuonna hiljattain syöpään sairastuneiden verkkoryhmään ja haluaa rohkaista kaikkia muitakin osallistumaan:

Johanna Venäläinen

”Suosittelen syöpäyhdistyksen vertaisryhmään liittymistä, koska siellä huomaa, ettei ole yksin syöpäsairautensa kanssa. Vertaisryhmästä saa myös hyvää tietoa syövästä, ja ryhmäläisiltä tulee tosi hyviä vinkkejä arkeen ja syövän kanssa pärjäilemiseen. Itse sain ryhmästä myös keinoja alkukriisistä selviämiseen eli uskaltauduin puhumaan avoimemmin sairaudestani muille. Etänä tietokoneen tai älypuhelimen avulla ilmaisella Teams-yhteydellä toteutettu vertaisryhmä toimi helposti. Ja kotoa käsin oli mukava tutustua ja tavata eri paikkakunnilta olevia ihmisiä. Lähde vaan rohkeasti mukaan vertaisryhmään, se kannattaa!”

Toivotamme sinut lämpimästi tervetulleeksi saamaan (verkko)vertaistukea!

Yhdistysten voima on ihmisissä, jotka haluavat jakaa toisillekin omasta kokemuksestaan ja saavat sitä kautta itselleen hyvän mielen. Olisiko sinulla halua ja kiinnostusta antaa vertaistukea toisille? Ota yhteyttä neuvontahoitajiimme!