Korona katalysoi digiloikkaa – etänä toteutettavat palvelut ovat pian osa arkipäivää yhdistyksessämme

Niina Turunen

Elämme merkillistä aikaa. Arkipäivämme ja työntekomme on muuttunut monin tavoin. Olemme joutuneet luopumaan monista asioista rajoitusten vuoksi. Tämä on ollut myös meille syöpäyhdistyksen työntekijöille ja vapaaehtoisille luopumisen kevät.

Eniten haikeutta on aiheuttanut luopuminen kohtaamisista. Kasvokkain tapahtuvat kohtaamiset peruttiin. Emme kohtaa teitä, jotka teette työmme merkitykselliseksi. Emme ehkä näe enää kasvokkain niitä parantumattomasti sairaita syöpäpotilaita, joiden kanssa oli keväälle sovittuja tapaamisia. Emme pysty järjestämään toivottua hemmotteluiltaa kylpylässä, emme ryhmää sureville läheisille. Näiden tapaamisten peruminen on ollut asiakkaillemme todella ikävää. Samoin meille, jotka haluamme kannatella ja tukea. Olemme itsekin tehneet surutyötä!

Luopumisen aiheuttaman surun jälkeen alkoi kuitenkin nousta mieleen pilkahdus toivoa. Ymmärsimme, että tämä on mahdollisuus. Mahdollisuus osoittaa järjestötyön merkitys. Mahdollisuus miettiä ja kehittää uusia toimintatapoja. Mahdollisuus tiivistää yhteistyötä oman yhdistyksen sisällä sekä Syöpäjärjestöjen valtakunnallisen yhteisön kesken. On ollut mahtavaa huomata, miten kaikki puhallamme yhteen hiileen.

Kun vastaanottokäynnit ja yllättäen myös puhelut ovat vähentyneet, olemme aloittaneet digitaalisten palvelujen kehittämisen. Hoitajat voivat tavata asiakkaita kuvayhteydellä etänä, jos vastaanottajalla on toimiva sähköpostiosoite ja sen lisäksi tietokone, tabletti tai älypuhelin. Jo nyt saatujen kokemusten perusteella se on kuulemma paljon palkitsevampaa kohtaamista kuin puhelu. Ilmeet, eleet ja tunnetilat havaitsee paremmin. Pian meillä toimii jo joitakin aiemmin aloittaneita vertaisryhmiä etänä. Hieman tuonnempana alamme tarjota verkkovertaisryhmiä hiljattain syöpään sairastuneille.

Otamme valtavaa digiloikkaa. Korona toimii katalyyttina. Sen johdosta osaamme jatkossakin tarjota etäpalveluita. Etäpalveluista tulee nopeammin kuin arvasimmekaan osa yhdistyksemme arkea.

Olemme kuulleet, että moni luulee, että emme ole nyt auki. Me palvelemme kuitenkin edelleen. Rahoituspohjamme on erilainen kuin yrityksillä, joten pystymme toimimaan. Maksuttomat palvelut jatkuvat toistaiseksi jäsenmaksujen, lahjoitusten ja avustusten turvin. Onneksi se on niin! Syöpäpotilas ja läheinen saa tukea poikkeustilanteesta huolimatta. Heillä on nyt kaksinkertainen kriisi meneillään, joten tuntuisi kohtuuttomalta laittaa lappu luukulle.

Valtaosa tukihenkilöistämme jatkaa vapaaehtoistehtävässä myös koronakriisin aikana. Ota hoitajaamme yhteyttä, mikäli potilaana tarvitset tai läheisesi tarvitsee tukihenkilöä. Saman kokenut ymmärtää puolesta sanasta.

Pääasiassa palvelemme siis tänä poikkeusaikana puhelimitse ja etäyhteyksin. Yksittäisiä asiakkaita otamme kasvokkain vastaan ajanvarauksella ja harkiten. Esimerkiksi rintasyöpäpotilaiden proteesivälitystoiminta jatkuu toistaiseksi normaalisti.

Lainaan tähän loppuun Yhdysvaltain presidentin puolison Michelle Obaman sanoja hänen viimeisestä puheestaan Valkoisesta talosta vuodelta 2017. Michellen mukaan ”Toivon voima on uskoa siihen, että parempaa on luvassa, jos on valmis tekemään työtä ja taistelemaan paremman puolesta.” Toivon kannattelu on meille jokapäiväistä syöpäpotilaiden ja läheisten kanssa tehtävässä työssä.  Yritämme luoda uskoa siihen, että parempaa on luvassa. Jokaisen meistä on nyt kannettava kortensa kekoon ja noudatettava annettuja ohjeita. Me autamme teitä selviämään vaikeassa tilanteessa. Soita, niin mietitään, miten voimme parhaiten auttaa Sinua ja läheistäsi.