Kapteenin kevätkausi Saimaa-laivan ruorissa vaihtuu kesälomaan

Niina Turunen

Työkevät on kulunut poikkeuksellisen paljon laiva- ja risteilyhenkisissä tunnelmissa. Sehän sopii hyvin, johan sen yhdistyksen nimikin kertoo.

Meillä oli hieno tilaisuus olla järjestämässä kapteeni Janne Leinosen mahdollistamana hyväntekeväisyysristeilyä S/S Punkaharju -laivalla Savonlinnassa. Samainen kapteeni mahdollisti Savonlinnan seudun vapaaehtoisillemme virkistysristeilyn maksutta Pihlajaveden maisemissa. Kiitos kapteeni Janne! Syöpäjärjestöjen toiminnanjohtajat puolestaan kokoontuivat merellisessä Maarianhaminassa tänä vuonna ja työstivät Syöpäjärjestöjen yhteistä strategiaa miettien, miten luotsata parhaalla tavalla yhteistä Syöpäjärjestöt-alusta.  Lisäksi henkilöstömme järjesti itäisen alueen syöpäyhdistysten yhteiset TYHY-päivät Saimaa-hengessä Lappeenrannassa. Ja sokerina pohjalla. Seitsemän vuotta täyttävä Aaro-poikani toivoo synttärilahjaksi Solmukirjaa. Yhtä laivaa ja seilaamista tämä elämä.

Työmme Syöpäyhdistyksessä on monipuolista ja vaihtelevaa. Järvi, jolla Saimaa-laivamme seilaa, ei ole aina tyyni. Monesti uudet aallot iskevät, kun edelliset on selätetty. Pohjakosketuksia ei ole ollut ja karikoilta on vältytty. Pelastusvenettä on välillä tarvittu ja yhteistuumin olemme löytäneet hyvän yhteisen reitin niin henkilöstön kesken kuin yhteistyötahojemme kanssa. Helmiä on löytynyt matkan varrella. Helmet ovat harvinaisia. Kiitos. Lokikirjasta voimme tarkistaa, mitä matkalla on tapahtunut.

Vaikka olisi seesteistä, kapteenin on pidettävä ruorista kiinni. Ja huolehtia omasta hyvinvoinnista. Jos näin ei ole, miehistö on hukassa. Pelastusrengas ensin itsen ympärille, jotta voi auttaa muita. Muun muassa tästä puhuimme toiminnanjohtajien kesken Maarianhaminassa. (No, hyvin on vaatekoko kasvanut ja rengas alkanut muodostua…)

Järvi, jolla seilaamme, muuttuu koko ajan. Maisemat vaihtuvat. Luovia pitää ja kapteenin on päätettävä suunta. Siksi tarvitsen hyvän miehistön. Yksi kiikaroi tulevia reittejä ja tiedottaa, toinen vastaa tarjoiluista ja paikkojen siisteydestä, kolmas, neljäs, viides ja kuudes kyselevät matkustajien tarpeita ja vastaavat siitä, kuinka heitä palvellaan.

Miehistömme on työskennellyt uutterasti, jotta matkustajilla olisi mahdollisimman hyvä olla. Laivamme kulkee nyt turvallisin mielin kohti horisontissa siintävää syyskautta.

Horisontissa näkyy uusia toiminnallisia vertaisryhmiä ja monia hyväntekeväisyyskonsertteja, mutta myös turvallista seilaamista peruspalveluissamme. Seuraa verkkosivujamme ja Facebookia. Siellä kerromme tulevista jutuista.

Saimaa-laivan miehistö huilaa kotisatamissaan hieman eri tahtiin kesän ajan. Poikkeavat aukioloajat löydät täältä: https://www.saimaansyopayhdistys.fi/ajankohtaista/verkkouutiset/huom-kesan-poikkeavat-aukioloajat/

Koko miehistömme on palannut työn touhuun viimeistään 12.8, jolloin jatkuu syysseilauksemme. Levänneenä Saimaa-laivan miehistö on taas silloin valmiina teitä palvelemaan. Welcome on board then.

Suotuisia tuulia kesäänne! Kuunnelkaa laineiden liplatusta. Tärkein on tämä hetki.

Toivoo Kapteeni Niina ⚓

P.S Kesälomani kulunnee solmuja aukoessa. Aaro näpertelee ja harjoittelee uusia solmuja varmasti seitsemänvuotiaan innolla. Näitä taitoja hän voi sitten esitellä meille veneretkillä (taas seilataan…). Minun kärsivällisyyteni riittää tasan umpisolmun ja rusetin tekemiseen ja niillä veneilyssä ja eräretkillä ei pärjää.