Ihana, kamala äitienpäivä

Sirja Ojaniemi

Äitienpäivänä juhlitaan äitejä – tarjoillaan aamiainen vuoteeseen ja ostetaan kauniita kukkia. Mutta mitä jos äidillä onkin syöpä? Ruoka ei välttämättä maistu, eikä sairaalan osastolle saa viedä kukkia. Onneksi yksi asia ei kuitenkaan muutu: äitiä voi halata kuten ennenkin, vaikka hän sairastaakin.

Kun yksi perheenjäsen sairastuu, vaikuttaa se koko perheeseen. Äiti saattaa kokea syyllisyyttä siitä, että ei pystykään olemaan samanlainen äiti kuin ennen. Terveelle puolisolle voi taas yhtäkkiä tulla täysin uudenlaisia vastuualueita arjen pyörittämisestä. Toisaalta sairastuminen voi myös pakottaa pysähtymään ja miettimään elämää uudelleen. Mikä minulle on elämässä tärkeää? Mitä haluaisin vielä saavuttaa? Parhaimmillaan vakava sairaus voi lähentää, kun perhe suree ja iloitsee yhdessä. Sairaus voi myös olla mahdollisuus uuteen alkuun.

Vaikka äidin sairaus onkin pelottavaa, lapsen maailmassa sairaus saattaa tarkoittaa myös iloa siitä, että äidillä on enemmän aikaa olla kotona. Arkea voi helpottaa perheen yhteinen kalenteri, johon on merkitty liikennevalojen värein hoitopäivät, jolloin sairastava vanhempi esimerkiksi saatujen lääkehoitojen vuoksi voi huonommin. Näin lapsi näkee kalenterista, miksi äiti ei välttämättä tänään jaksakaan leikkiä.

Äitienpäivänä lähetämme lämpimiä ajatuksia myös heille, jotka eivät toiveistaan huolimatta ole saaneet omaa lasta. Syöpähoidot voivat vaikuttaa hedelmällisyyteen, joten lapsen saaminen voi huolestuttaa nuoria sairastuneita. Huoli koskettaa yhä useampia, koska entistä suurempi osa nuorena syöpään sairastuneista paranee. Mikäli omia lapsia ei voi saada, vaihtoehtoina voivat olla luovutetut sukusolut tai alkiot, adoptio tai sijaisvanhemmuus. Ihan yhtä oikein on myös päättää jatkaa eteenpäin ilman lapsia.

Oli kyseessä sitten sairastava vanhempi tai lapsettomuus, tärkeintä on avoin ja rehellinen vuorovaikutus perheenjäsenten välillä. Myös tukea on saatavilla – syöpäjärjestöt tarjoavat maksutonta keskusteluapua jo siinä vaiheessa, kun syöpää vasta epäillään. Voit saada myös vertaistukea omalta tukihenkilöltä, joka on käynyt läpi samat asiat. Tukihenkilöä voi tavata kasvokkain, puhelimitse tai verkossa.

Varaa keskusteluaika oman alueesi hoitajalle: Yhteystiedot

Pyydä itsellesi vertaistukihenkilöä: Haluan vertaistukihenkilön