Etelä-Savo

Etelä-Savon alueen ryhmien koordinointia hoitavat Saimaan Syöpäyhdistyksen Mikkelin ja Pieksämäen neuvontahoitajat.

Etelä-Savon alueen ryhmistä saat lisätietoa neuvontahoitaja Liisa Kautolta, puh. 040 767 4048, sähköposti liisa.kautto@sasy.fi tai neuvontahoitaja Jaana Jormakalta, puh. 040 767 4043, sähköposti jaana.jormakka@sasy.fi.

Ryhmien aikataulut löydät myös Ajankohtaista –osion tapahtumakalenterista.

HUOMIO: Koronavirustilanteen vuoksi Saimaan Syöpäyhdistyksen kaikki syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen tarkoitetut ryhmät, kerhot, kokoontumiset ja liikuntaryhmät on peruttu toistaiseksi Syöpäjärjestöjen yleisen linjauksen mukaisesti. Neuvontahoitajan tavoitat puhelimitse ja sähköpostitse. Myös tapaaminen vastaanotolla on mahdollista, tee ajanvaraus etukäteen, kiitos.

Mikkeli

Ryhmistä ja tapahtumista ilmoitetaan ilmaisjakelulehti Mikkelin Kaupunkilehden ja paikallislehtien järjestöpalstoilla.

Vastasairastuneiden naisten ryhmä

Syöpään hiljattain sairastuneiden naisten ryhmä alkaa keväällä, heti kun ilmoittautuneita on riittävästi ryhmään. Neuvontahoitajan ohjaamassa ryhmässä on mahdollisuus vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia ja jakaa tuntemuksiaan luottamuksellisesti vertaisten kanssa. Ryhmä kokoontuu 4 kertaa neuvontapalvelun tiloissa, Porrassalmenkatu 13 B. Tiedustelut ja ilmoittautuminen neuvontahoitajalle, puh. 040 767 4048

Naisten vertaisryhmä

Avoin naisten vertaisryhmä on tarkoitettu kaikille naissyöpäpotilaille. Ryhmä kokoontuu kuukausittain, kuukauden toinen tiistai klo 16.30 Mikkelin neuvontapalvelun tiloissa. Ryhmään ovat tervetulleita sekä aiemmin mukana olleet että uudet osanottajat! Ei tarvitse ilmoittautua etukäteen.

Gynekologiseen syöpään sairastuneiden naisten vertaisryhmä

Avoin vertaisryhmä ”Saaga” kokoontuu pääsääntöisesti kuukauden viimeisenä maanantaina klo 17-18.30 Mikkelin neuvontapalvelun tiloissa. Ryhmää ohjaa syövän itse sairastanut vertaistukihenkilö. Ei tarvitse ilmoittautua.

Miesten vertaisryhmä

Avoin miesten vertaisryhmä on tarkoitettu kaikille miessyöpäpotilaille. Ryhmä kokoontuu kuukausittain Mikkelin neuvontapalvelun tiloissa, kuukauden viimeisenä torstaina klo 17-18.30. Ryhmää ohjaa syövän kokenut mieshenkilö. Ei tarvitse ilmoittautua.

Vertaisryhmä parantumatonta syöpää sairastaville

Uusi vertaisryhmä ”Vierellä” on käynnistynyt Mikkelin neuvontapalvelussa tammikuussa 2020. Ryhmässä ovat mukana vertaisohjaaja ja neuvontahoitaja. Ryhmässä aiheina mm. sosiaalietuudet, apuvälineet, ravitsemus, uni, kivut ja niiden kanssa eläminen. Tapaamiset torstaisin klo 15: 23.1., 6.2., 20.2. 5.3., 19.3. ja 2.4. Lisätietoja saat neuvontahoitaja Liisa Kautolta, puh. 040 767 4048 tai liisa.kautto@sasy.fi.

Anttolassa uusi vertaisryhmä syöpää sairastaville ja syövän sairastaneille

Vertaisohjaajan ohjaama ryhmä syöpäpotilaille kokoontuu ensimmäistä kertaa torstaina 12.3.2020 klo 17.30-18.45 vapaan keskustelun ja yhdessäolon merkeissä. Kokoontumispaikkana on Anttola-talo, Taipaleentie 31. Ensimmäisellä kerralla tapaamisessa on mukana neuvontahoitaja Liisa Kautto Saimaan Syöpäyhdistyksen Mikkelin neuvontapalvelusta. Ryhmän tapaamisista ilmoitetaan myös Mikkelin Kaupunkilehden järjestöpalstalla. Kaikki syöpään sairastuneet ja sen sairastaneet ovat tervetulleita ryhmään!

FUCK CANCER -kahvit

Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu syövän sairastaneille ja syöpää sairastaville nuorille aikuisille (n. 18-35 -vuotiaille). Kahveilla pääsee tapaamaan muita saman kokeneita ja jakamaan kokemuksia. Tapaaminen ei vaadi ennakkoilmoittautumista — saavut vain paikalle sellaisena kuin olet. Luvassa vertaistukea, jutustelua, oleskelua – sekä kahvia tai teetä. Tapaamisia ohjaa vertaistukihenkilö. Kokoontuminen Saimaan Syöpäyhdistyksen Mikkelin neuvontapalvelun tiloissa, Porrassalmenkatu 13 B, 2. krs. Kevään tapaamiset torstaisin 20.2., 19.3., 23.04. ja 28.5. klo 18-19.30.

Läheisten ryhmä

Ammatillisesti ohjattu vertaisryhmä syöpään sairastuneiden läheisille. Ensimmäinen tapaaminen Saimaan Syöpäyhdistyksen tiloissa tiistaina 18.2.2020 klo 15. Ryhmä toteutetaan yhteistyössä Mikkelin seudun Omaishoitajat ja Läheiset ry:n sekä Mikkelin Kriisikeskuksen kanssa.

Läheisten ryhmä Mikkeli 2020.pdf

Sururyhmä

Ammatillisesti ohjattu, vertaistukeen perustuva sururyhmä läheisensä syöpään tai muuhun sairauteen menettäneiden läheisille. Kokoontumisia kuusi kertaa Mikkelin Kriisikeskuksessa, Porrassalmenkatu 19 B. Sururyhmän järjestävät yhteistyönä Mikkelin Kriisikeskus ja Saimaan Syöpäyhdistys. Tiedustelut seuraavasta sururyhmästä: puh. 040 767 4048 tai liisa.kautto@sasy.fi.

Pieksämäki

Ryhmistä ilmoitetaan Pieksämäen lehden seurapalstalla.

Vastasairastuneiden naisten ryhmä

Syöpään hiljattain sairastuneiden naisten ryhmässä on mahdollisuus vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia ja jakaa tuntemuksiaan luottamuksellisesti vertaisten kanssa. Ryhmää ohjaa neuvontahoitaja ja se kokoontuu neljä kertaa. Tiedustelut ja ilmoittautumiset seuraavaksi alkavaan Pieksämäen ryhmään neuvontahoitajalle, puh. 040 767 4043, ajankohta tarkentuu myöhemmin.

Miesten vertaisryhmä

Avoin vertaisryhmä ”Syöpäukot” kokoontuu kerran kuukaudessa  Ryhmää ohjaa syövän sairastanut vertaistukihenkilö. Kokoontumiset keskiviikkoisin klo 14 Pieksämäen neuvontapalvelun tiloissa, Lampolahdenkatu 6, ellei toisin ilmoiteta.  Kevätkausi 2020: 8.1., 12.2., 11.3., 8.4., 13.5. ja 10.6. Kokoontumisista ilmoitetaan myös Pieksämäen lehden seurapalstalla. Ryhmään ei tarvitse ilmoittautua etukäteen.

Gynekologista syöpää sairastavien vertaisryhmä Pieksämäki-Varkaus

Uusi ryhmä gynekologisiin syöpiin sairastuneille, myös pidempään sairastaneille eri-ikäisille naisille, jotka asuvat Pieksämäen ja Varkauden alueella. Ryhmää ohjaa Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja. Seuraava tapaaminen on torstaina 26.3.2020 klo 17 Varkaudessa, osoite: Kuntalaisten Olohuone, Kauppakatu 13. Järjestämme osan tapaamisista Varkaudessa ja osan Pieksämäellä Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontapalvelussa, osoite: Lampolahdenkatu 6, 2. kerros (Kelan talo). Lisätietoa ryhmästä neuvontahoitajalta puh. 040 767 4043 tai sähköpostitse jaana.jormakka@sasy.fi.

Pieksämäki Varkaus gyn.syöpä vertaisryhmä tiedote.pdf

Sururyhmä

Ammatillisesti ohjattu, vertaistukeen perustuva sururyhmä läheisensä syöpään tai muuhun sairauteen menettäneille. Läheisen kuolemasta tulisi olla kulunut vähintään kolme kuukautta. Tiedustelut seuraavasta sururyhmästä puh. 040 767 4043 tai jaana.jormakka@sasy.fi. Sururyhmän järjestävät yhteistyönä Mikkelin Kriisikeskus ja Saimaan Syöpäyhdistys.

Keskusteluryhmä syöpäpotilaan läheisille

Tiedustelut ja ilmoittautumiset neuvontahoitajalle, puh. 040 767 4043.

Luontoliikuntaa syöpäpotilaille

Luontoliikuntaryhmässä päästään hyödyntämään Pieksämäen VedenjakajaReitistön tarjoamia palveluja. Nautitaan luonnon rauhoittavasta ympäristöstä, ja etsitään uusia motivaatioita liikkumiseen. Osallistujien oma terveydellinen tilanne ja toimintakyky huomioidaan toiminnassa. Ryhmän ohjaajana toimii yksilö -ja ryhmäohjaaja Päivi Tepponen, Pieksämäen Seudun Liikunta ry. Seuraava luontoliikuntaryhmä toteutettaneen keväällä 2020 (toukokuu).

Hirvensalmi

Avoin vertaisryhmä ”Aurinkoiset” rintasyöpään sairastuneille kokoontuu useimmiten Kukka-kahvilassa, Hirvensalmentie 25. Kokoontumispäivistä ja -paikasta ilmoitetaan Mikkelin Kaupunkilehdessä.  Seuraava kokoontuminen maanantaina 2.3.2020 klo 12 Sataman Herkussa, Hirvensalmentie 22.  Myös uudet osanottajat ovat tervetulleita. Lisätietoja neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4043.

Juva

Vastasairastuneiden naisten ryhmä

Syöpään hiljattain sairastuneiden naisten ryhmässä on mahdollisuus vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia ja jakaa tuntemuksiaan luottamuksellisesti vertaisten kanssa. Ryhmää ohjaa neuvontahoitaja ja se kokoontuu neljä kertaa. Tiedustelut ja ilmoittautumiset seuraavaksi alkavaan Juvan ryhmään neuvontahoitajalle, puh. 040 767 4043. Ajankohta tarkentuu myöhemmin.

Keskusteluryhmä syöpäpotilaan läheisille

Juvalla käynnistyy keväällä 2020 neuvontahoitajan ohjauksessa keskusteluryhmä syöpäpotilaan läheisille. Ajankohta tarkentuu pian. Ryhmään mahtuu vielä. Tiedustelut ja ilmoittautumiset neuvontahoitajalle, puh. 040 767 4043.

Kangasniemi

Vastasairastuneiden naisten ryhmä

Syöpään hiljattain sairastuneiden naisten ryhmässä on mahdollisuus vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia ja jakaa tuntemuksiaan luottamuksellisesti vertaisten kanssa. Ryhmää ohjaa neuvontahoitaja ja se kokoontuu neljä kertaa. Tiedustelut ja ilmoittautumiset seuraavaksi alkavaan Kangasniemen ryhmään neuvontahoitajalle, puh. 040 767 4043. Ajankohta tarkentuu myöhemmin.

Nais- ja miessyöpäpotilaiden vertaisryhmä perustetaan, kun ilmoittautuneita on vähintään viisi henkilöä. Tiedustelut ja ilmoittautumiset: neuvontahoitaja puh. 040 767 4043.

Mäntyharju

Rintasyöpäyhdistys järjestää toimintaa Mäntyharjulla kaikille rintasyöpään sairastuneille ja rintasyövän sairastaneille. Lisätietoja neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4043.

Puumala

Toivo ja Ilona – avoin vertaisryhmä syöpäpotilaille ja läheisille kokoontuu Kuittisen kahvilassa, osoite Keskustie 13, Puumala. Ryhmää ohjaa syövän kokenut henkilö. Varaa mukaan kahviraha. Ryhmän kokoontumisen ajankohdat ilmoitetaan Puumalan paikallislehdessä ja Mikkelin Kaupunkilehdessä. Lisätietoa voit tiedustella myös neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4048. Toivo ja Ilona -ryhmä kokoontuu seuraavan kerran ma 6.4.2020 klo 17. Tervetuloa!