Etelä-Savon ryhmät

Etelä-Savon alueen ryhmien koordinointia hoitavat Saimaan Syöpäyhdistyksen Mikkelin ja Pieksämäen neuvontahoitajat.

Perustamme toimialueellemme uusia ryhmiä eri paikkakunnille kysynnän mukaan, esim. vertaisryhmiä eri syöpiin sairastuneille (hematologinen syöpä, suolistosyöpä jne.), läheisten ryhmiä, parantumattomasti syöpää sairastavien ryhmiä. Ota rohkeasti yhteyttä neuvontahoitajiimme ja kerro, millaista ryhmää sinä toivoisit.

Voit osallistua sinulle sopivaan ryhmään, vaikka asuisitkin jollain toisella paikkakunnalla.

Etelä-Savon alueen ryhmistä saat lisätietoa neuvontahoitaja Liisa Kautolta, puh. 040 767 4048, sähköposti liisa.kautto@sasy.fi tai neuvontahoitaja Jaana Jormakalta, puh. 040 767 4043, sähköposti jaana.jormakka@sasy.fi.

Noudatamme koronavirusepidemiasta johtuvia tehostettuja hygieniaohjeita, riskiryhmäsuosituksia ja turvaetäisyyksiä. Lue ohjeemme, miten voit ilmoittautua ja osallistua kasvokkaiseen ryhmä- ja kurssitoimintaamme:

Ohje kasvokkaiseen toimintaan osallistumisesta päiv. 15.6.2020 (pdf)

Mikkeli

Ryhmistä ja tapahtumista ilmoitetaan ilmaisjakelulehti Mikkelin Kaupunkilehden ja paikallislehtien järjestöpalstoilla.

Naisten vertaisryhmä

Avoin naisten vertaisryhmä on tarkoitettu kaikille naissyöpäpotilaille. Ryhmä kokoontuu kuukausittain, kuukauden toinen tiistai klo 16.30 Mikkelin neuvontapalvelun tiloissa. Ryhmään ovat tervetulleita sekä aiemmin mukana olleet että uudet osanottajat!

Huom! Koronavirustilanteen vuoksi ilmoittauduthan tapaamiseen etukäteen neuvontahoitajalle, puh. 040 767 4048 tai liisa.kautto@sasy.fi.

Gynekologiseen syöpään sairastuneiden naisten vertaisryhmä

Avoin vertaisryhmä ”Saaga” kokoontuu pääsääntöisesti kuukauden viimeisenä maanantaina klo 17-18.30 Mikkelin neuvontapalvelun tiloissa. Ryhmää ohjaa syövän itse sairastanut vertaistukihenkilö.

Huom! Koronavirustilanteen vuoksi ilmoittautumiset etukäteen neuvontahoitajalle, puh. 040 767 4048 tai liisa.kautto@sasy.fi.

Miesten vertaisryhmä

Avoin miesten vertaisryhmä on tarkoitettu kaikille miessyöpäpotilaille. Ryhmä kokoontuu kuukausittain Mikkelin neuvontapalvelun tiloissa, kuukauden viimeisenä torstaina klo 17-18.30. Ryhmää ohjaa syövän kokenut mieshenkilö.

Fuck Cancer -kahvit nuorille aikuisille

Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu syövän sairastaneille ja syöpää sairastaville nuorille aikuisille (n. 18-35 -vuotiaille). Kahveilla pääsee tapaamaan muita saman kokeneita ja jakamaan kokemuksia. Luvassa vertaistukea, jutustelua, oleskelua – sekä kahvia tai teetä. Tapaamisia ohjaa vertaistukihenkilö. Kokoontuminen Saimaan Syöpäyhdistyksen Mikkelin neuvontapalvelun tiloissa, Porrassalmenkatu 13 B, 2. krs.

Syksyn 2020 tapaamiset torstaisin 10.9., 8.10., 5.11. ja 3.12. Koronasta johtuen ilmoittauduthan etukäteen Liisalle, puh. 040 767 4048 tai liisa.kautto@sasy.fi. Riittää, että ilmoittaudut tapaamispäivänä klo 14 mennessä.

Anttola

Vertaisryhmä syöpää sairastaville ja syövän sairastaneille

Vertaisohjaajan ohjaama ryhmä syöpäpotilaille kokoontui ensimmäistä kertaa maaliskuussa 2020 vapaan keskustelun ja yhdessäolon merkeissä. Kokoontumispaikkana on Anttola-talo, Taipaleentie 31. Ryhmän tapaamisista ilmoitetaan myös Mikkelin Kaupunkilehden järjestöpalstalla. Kaikki syöpään sairastuneet ja sen sairastaneet ovat tervetulleita ryhmään! Lisätietoa ryhmästä saat neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4048.

Pieksämäki

Ryhmistä ilmoitetaan Pieksämäen lehden seurapalstalla.

Miesten vertaisryhmä

Vertaisryhmä ”Syöpäukot” kokoontuu kerran kuukaudessa keskiviikkopäivänä klo 14. Tapaamiset järjestetään Pieksämäen neuvontapalvelun tiloissa, Lampolahdenkatu 6, ellei toisin ilmoiteta. Ryhmä on tarkoitettu kaikille syöpään sairastuneille ja syövän sairastaneille miehille ja sitä ohjaa syövän sairastanut vertaistukihenkilö. Kokoontumisista ilmoitetaan myös Pieksämäen lehden seurapalstalla.

Syyyskauden tapaamiset keskiviikkoisin 7.10., 4.11. ja 2.12. klo 14. Huom! Ilmoittaudu etukäteen neuvontahoitajalle: puh. 040 767 4043 tai jaana.jormakka@sasy.fi.

Gynekologista syöpää sairastavien vertaisryhmä Pieksämäki-Varkaus

Uusi ryhmä gynekologisiin syöpiin sairastuneille, myös pidempään sairastaneille eri-ikäisille naisille, jotka asuvat Pieksämäen ja Varkauden alueella. Ryhmää ohjaa Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja. Järjestämme osan tapaamisista Varkaudessa ja osan Pieksämäellä Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontapalvelussa, osoite: Lampolahdenkatu 6, 2. kerros (Kelan talo). Lisätietoa ryhmästä neuvontahoitajalta puh. 040 767 4043 tai sähköpostitse jaana.jormakka@sasy.fi.

Keskusteluryhmä syöpäpotilaan läheisille

Ammatillisesti ohjattu vertaisryhmä syöpään sairastuneiden läheisille käynnistyy to 8.10. klo 17-18.30. Seuraavat kokoontumiset 22.10., 5.11. ja 19.11. Tapaamiset Pieksämäen neuvontapalvelun tiloissa, Lampolahdenkatu 6, 2 krs (Kelan talo). Ryhmää ohjaavat neuvontahoitaja Jaana Jormakka ja Pieksämäen seudun omaishoitajat ry:n toiminnanjohtaja Taina Turtio. Tiedustelut ja ilmoittautumiset ryhmään 25.9. mennessä: jaana.jormakka@sasy.fi tai puh. 040 767 4043.

Luontoliikuntaa syöpäpotilaille

Luontoliikuntaryhmässä päästään hyödyntämään Pieksämäen VedenjakajaReitistön tarjoamia palveluja. Nautitaan luonnon rauhoittavasta ympäristöstä ja etsitään uusia motivaatioita liikkumiseen. Osallistujien oma terveydellinen tilanne ja toimintakyky huomioidaan toiminnassa. Ohjaajana toimii yksilö- ja ryhmäohjaaja Päivi Tepponen, Pieksämäen Seudun Liikunta ry. Ryhmä tapaa neljä kertaa kahden viikon välein. Ryhmään mahtuu kymmenen osallistujaa, ensikertalaiset ovat etusijalla. Kysy lisätietoa ryhmästä neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4043.

Hirvensalmi

Aurinkoiset -ryhmä rintasyöpään sairastuneille

Vertaisryhmä ”Aurinkoiset” rintasyöpään sairastuneille kokoontuu useimmiten Kukka-kahvilassa, Hirvensalmentie 25. Kokoontumispäivistä ja -paikasta ilmoitetaan Mikkelin Kaupunkilehdessä.  Myös uudet osanottajat ovat tervetulleita. Seuraava tapaaminen syyskuussa, päivämäärä ja paikka tarkentuvat lähempänä ajankohtaa. Tietoa ryhmästä saat Mikkelin neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4048.

Juva

Hiljattain sairastuneiden naisten ryhmä

Syöpään hiljattain sairastuneiden naisten ryhmässä on mahdollisuus vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia ja jakaa tuntemuksiaan luottamuksellisesti vertaisten kanssa. Ryhmää ohjaa neuvontahoitaja ja se kokoontuu neljä kertaa. Tiedustelut ja ilmoittautumiset seuraavaksi alkavaan Juvan ryhmään neuvontahoitajalle, puh. 040 767 4043. Ajankohta tarkentuu myöhemmin.

Huom! Koronavirusepidemian vuoksi hiljattain sairastuneiden ryhmät toteutetaan verkkoryhminä. Katso lisätietoa verkkoryhmistä: Verkkoryhmät ja -tapaamiset

Keskusteluryhmä syöpäpotilaan läheisille

Juvalla järjestetään neuvontahoitajan ohjauksessa keskusteluryhmä syöpäpotilaan läheisille. Tiedustelut ja ilmoittautumiset neuvontahoitajalle, puh. 040 767 4043.

Huom! Koronavirusepidemian vuoksi läheisten ryhmiä toteutetaan verkkoryhminä. Katso lisätietoa verkkoryhmistä: Verkkoryhmät ja -tapaamiset

Kangasniemi

Hiljattain sairastuneiden naisten ryhmä

Syöpään hiljattain sairastuneiden naisten ryhmässä on mahdollisuus vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia ja jakaa tuntemuksiaan luottamuksellisesti vertaisten kanssa. Ryhmää ohjaa neuvontahoitaja ja se kokoontuu neljä kertaa. Tiedustelut ja ilmoittautumiset seuraavaksi alkavaan Kangasniemen ryhmään neuvontahoitajalle, puh. 040 767 4043.

Huom! Koronavirusepidemian vuoksi hiljattain sairastuneiden ryhmät toteutetaan toistaiseksi ainoastaan verkkoryhminä. Katso lisätietoa verkkoryhmistä: Verkkoryhmät ja -tapaamiset

Nais- ja miessyöpäpotilaiden vertaisryhmä

Ryhmiä nais- ja miessyöpäpotilaille perustetaan, kun ilmoittautuneita on vähintään viisi henkilöä. Tiedustelut ja ilmoittautumiset: neuvontahoitaja puh. 040 767 4043.

Mäntyharju

Rintasyöpäyhdistys järjestää toimintaa Mäntyharjulla kaikille rintasyöpään sairastuneille ja rintasyövän sairastaneille. Lisätietoja neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4048.

Puumala

Toivo ja Ilona -ryhmä syöpäpotilaille ja läheisille

Toivo ja Ilona -vertaisryhmä syöpäpotilaille ja läheisille kokoontuu Kuittisen kahvilassa, osoite Keskustie 13, Puumala. Ryhmää ohjaa syövän kokenut henkilö. Varaa mukaan kahviraha. Ryhmän kokoontumisen ajankohdat ilmoitetaan Puumalan paikallislehdessä ja Mikkelin Kaupunkilehdessä. Lisätietoa voit tiedustella myös neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4048. Huom! Koronavirusepidemian vuoksi Toivo ja Ilona -ryhmä on tauolla syyskauden 2020.

Hiljattain syöpään sairastuneiden ryhmät

Järjestämme ryhmiä hiljattain syöpään sairastuneille kasvokkain ja verkossa. Verkkoryhmillä mahdollistamme sen, että vertaistukea saavat myös he, jotka eivät pysty syöpähoitojen tai pitkien välimatkojen vuoksi osallistumaan kasvokkain toteutettavaan ryhmään. Neuvontahoitajan ohjaamassa ryhmässä on mahdollisuus vaihtaa ajatuksia, kokemuksia ja jakaa tuntemuksiaan luottamuksellisesti vertaisten kanssa. Uusi ryhmä – kasvokkain tai verkossa – käynnistyy, kun ryhmään on riittävästi ilmoittautuneita. Kysy lisää ja ilmoittaudu Liisalle puh. 040 767 4048 tai Jaanalle puh. 040 767 4043.

Koronavirusepidemian vuoksi hiljattain sairastuneiden ryhmät toteutetaan ainoastaan verkkoryhminä. Katso lisätietoa verkkoryhmistä Verkkoryhmät ja -tapaamiset

Keskusteluryhmät syöpäpotilaan läheisille

Läheisten ryhmiä toteutamme koronavirustilanteen vuoksi toistaiseksi vain verkossa. Katso lisätietoa verkkoryhmistä Verkkoryhmät ja -tapaamiset

Sururyhmät

Sururyhmä Mikkeli

Ammatillisesti ohjattu, vertaistukeen perustuva sururyhmä läheisensä syöpään tai muuhun sairauteen menettäneiden läheisille. Kokoontumisia kuusi kertaa Mikkelin Kriisikeskuksessa, Porrassalmenkatu 19 B. Sururyhmän järjestävät yhteistyönä Mikkelin Kriisikeskus ja Saimaan Syöpäyhdistys. Tiedustelut seuraavasta sururyhmästä: puh. 040 767 4048 tai liisa.kautto@sasy.fi.

Sururyhmä Pieksämäki

Ammatillisesti ohjattu, vertaistukeen perustuva sururyhmä läheisensä syöpään tai muuhun sairauteen menettäneille. Läheisen kuolemasta tulisi olla kulunut vähintään kolme kuukautta. Tiedustelut seuraavasta sururyhmästä puh. 040 767 4043 tai jaana.jormakka@sasy.fi. Sururyhmän järjestävät yhteistyönä Mikkelin Kriisikeskus ja Saimaan Syöpäyhdistys.

Verkkoryhmät

Järjestämme ryhmiä myös verkkovälitteisesti (ns. etäryhmiä tai verkkovertaisryhmiä). Niihin osallistuminen on mahdollista maakunnasta ja paikkakunnasta riippumatta. Osallistuja tarvitsee sähköpostiosoitteen ja tietokoneen, läppärin tai älypuhelimen. Verkkoryhmiin ilmoittaudutaan etukäteen, jotta ryhmää ohjaava neuvontahoitaja voi lähettää sähköpostissa osallistumislinkin ja tarvittaessa auttaa yhteyden testaamisessa etukäteen. Tietoa verkkoryhmistä.