Etelä-Savon ryhmät

Etelä-Savon alueen ryhmien koordinointia hoitavat Saimaan Syöpäyhdistyksen Mikkelin ja Pieksämäen neuvontahoitajat.

HUOM! Osa Etelä-Savon ryhmistä kokoontuu toukokuussa. Toteutamme myös joitakin ryhmiä verkkotapaamisina. Katso alta paikkakunta- ja ryhmäkohtaiset tiedot.

Noudatamme koronavirusepidemiasta johtuvia viranomaisohjeita ja -rajoituksia. Ohje kasvokkaiseen toimintaan osallistumisesta (pdf), päivitetty 11.12.2020

Perustamme toimialueellemme uusia ryhmiä eri paikkakunnille kysynnän mukaan, esim. vertaisryhmiä eri syöpiin sairastuneille (hematologinen syöpä, suolistosyöpä jne.), läheisten ryhmiä, parantumattomasti syöpää sairastavien ryhmiä. Ota rohkeasti yhteyttä neuvontahoitajiimme ja kerro, millaista ryhmää sinä toivoisit.

Voit osallistua sinulle sopivaan ryhmään, vaikka asuisitkin jollain toisella paikkakunnalla.

Etelä-Savon alueen ryhmistä saat lisätietoa neuvontahoitaja Liisa Kautolta, puh. 040 767 4048, sähköposti liisa.kautto@sasy.fi tai neuvontahoitaja Jaana Jormakalta, puh. 040 767 4043, sähköposti jaana.jormakka@sasy.fi.

Mikkeli

Ryhmistä ja tapahtumista ilmoitetaan ilmaisjakelulehti Mikkelin Kaupunkilehden ja paikallislehtien järjestöpalstoilla.

Naisten vertaisryhmä

Avoin naisten vertaisryhmä kokoontuu ti 11.5.2021 klo 16.30. Ilmoittauduthan tapaamiseen etukäteen neuvontahoitajalle, puh. 040 767 4048 tai liisa.kautto@sasy.fi, viimeistään kokoontumispäivänä klo 12 mennessä.

Ryhmä on tarkoitettu kaikille naissyöpäpotilaille. Ryhmä kokoontuu yleensä kuukausittain, kuukauden toinen tiistai klo 16.30 Mikkelin neuvontapalvelun tiloissa. Ryhmään ovat tervetulleita sekä aiemmin mukana olleet että uudet osanottajat!

Gynekologiseen syöpään sairastuneiden naisten vertaisryhmä

Saaga-ryhmä kokoontuu ma 31.5.2021 klo 17. Ilmoittauduthan tapaamiseen etukäteen neuvontahoitajalle, puh. 040 767 4048 tai liisa.kautto@sasy.fi, viimeistään kokoontumispäivänä klo 12 mennessä.

Avoin vertaisryhmä ”Saaga” kokoontuu pääsääntöisesti kuukauden viimeisenä maanantaina klo 17-18.30 Mikkelin neuvontapalvelun tiloissa. Ryhmää ohjaa syövän itse sairastanut vertaistukihenkilö.

Miesten vertaisryhmä

Miesten ryhmä kokoontuu to 27.5.2021 klo 17. Ilmoittauduthan tapaamiseen etukäteen neuvontahoitajalle, puh. 040 767 4048 tai liisa.kautto@sasy.fi, viimeistään kokoontumispäivänä klo 12 mennessä.

Avoin miesten vertaisryhmä on tarkoitettu kaikille miessyöpäpotilaille. Ryhmä kokoontuu kuukausittain Mikkelin neuvontapalvelun tiloissa, kuukauden viimeisenä torstaina klo 17-18.30. Ryhmää ohjaa syövän kokenut mieshenkilö.

Fuck Cancer -kahvit nuorille aikuisille

Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu syövän sairastaneille ja syöpää sairastaville nuorille aikuisille (n. 18-35/40 -vuotiaille). Kahveilla pääsee tapaamaan muita saman kokeneita ja jakamaan kokemuksia. Luvassa vertaistukea, jutustelua, oleskelua – sekä kahvia tai teetä. Tapaamisia ohjaa vertaistukihenkilö. Kokoontuminen Saimaan Syöpäyhdistyksen Mikkelin neuvontapalvelun tiloissa, Porrassalmenkatu 13 B, 2. krs.

Seuraavat live-kahvit tarjoillaan torstaina 20.5.2021 klo 18 – 19.30. Koronapandemian aikana muistathan ilmoittautua etukäteen Liisalle, puh. 040 767 4048 tai liisa.kautto@sasy.fi. Riittää, että ilmoittaudut tapaamispäivänä klo 14 mennessä.

Anttola

Vertaisryhmä syöpää sairastaville ja syövän sairastaneille

Vertaisohjaajan ohjaama ryhmä Anttolassa on toistaiseksi tauolla.

Kokoontumispaikkana on Anttola-talo, Taipaleentie 31. Ryhmän tapaamisista ilmoitetaan myös Mikkelin Kaupunkilehden järjestöpalstalla. Kaikki syöpään sairastuneet ja sen sairastaneet ovat tervetulleita ryhmään! Lisätietoa ryhmästä saat neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4048.

Pieksämäki

Ryhmistä ilmoitetaan Pieksämäen lehden seurapalstalla.

Miesten vertaisryhmä

Vertaisryhmä ”Syöpäukot” kokoontuu kerran kuukaudessa keskiviikkopäivänä klo 14. Tapaamiset järjestetään Pieksämäen neuvontapalvelun tiloissa, Lampolahdenkatu 6, ellei toisin ilmoiteta. Ryhmä on tarkoitettu kaikille syöpään sairastuneille ja syövän sairastaneille miehille ja sitä ohjaa syövän sairastanut vertaistukihenkilö. Kokoontumisista ilmoitetaan myös Pieksämäen lehden seurapalstalla.

Toukokuun tapaaminen keskiviikkona 5.5. Virtasalmen korsulla makkaranpaiston ja jutustelun merkeissä. Kokoonnutaan klo 13 neuvontapalvelun edessä, Lampolahdenkatu 6, ja siitä yhteislähdöllä korsulle. Pidetään turvavälit!

Gynekologista syöpää sairastavien vertaisryhmä Pieksämäki-Varkaus

Ryhmä gynekologisiin syöpiin sairastuneille, myös pidempään sairastaneille eri-ikäisille naisille, jotka asuvat Pieksämäen ja Varkauden alueella. Ryhmää ohjaa Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja. Järjestämme osan tapaamisista Varkaudessa ja osan Pieksämäellä Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontapalvelussa, osoite: Lampolahdenkatu 6, 2. kerros (Kelan talo). Lisätietoa ryhmästä neuvontahoitajalta puh. 040 767 4043 tai sähköpostitse jaana.jormakka@sasy.fi.

Keskusteluryhmä syöpään sairastuneiden läheisille

Huom! Aiemmista tiedoista poiketen ryhmä kokoontuu verkossa.

Tapaamiskerroilla keskustellaan sairauden aiheuttamasta kriisistä, millaista elämä on syöpään sairastuneen rinnalla, mistä saa voimaa ja tukea. Verkkoryhmä kokoontuu tiistaisin klo 17 – 18.30, 30.3., 13.4., 20.4. ja 27.4. Ryhmää ohjaavat neuvontahoitaja Jaana Jormakka ja Pieksämäen seudun omaishoitajat ry:n toiminnanjohtaja Taina Turtio.

Lisätietoa ja osallistumisohjeet helpon Teams-sovelluksen käyttöön saat neuvontahoitajalta. Ilmoittaudu mukaan: puh. 040 767 4043 tai jaana.jormakka@sasy.fi.

Keskusteluryhmä syöpään sairastuneen läheiselle (pdf-esite)

Luontoliikuntaa syöpäpotilaille

Luontoliikuntaryhmässä päästään hyödyntämään Pieksämäen VedenjakajaReitistön tarjoamia palveluja. Nautitaan luonnon rauhoittavasta ympäristöstä ja etsitään uusia motivaatioita liikkumiseen. Osallistujien oma terveydellinen tilanne ja toimintakyky huomioidaan toiminnassa. Ohjaajana toimii yksilö- ja ryhmäohjaaja Päivi Tepponen. Ryhmä tapaa neljä kertaa kahden viikon välein. Ryhmään mahtuu kymmenen osallistujaa, ensikertalaiset ovat etusijalla. Kysy lisätietoa ryhmästä neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4043.

Hirvensalmi

Aurinkoiset -ryhmä rintasyöpään sairastuneille

Vertaisryhmä ”Aurinkoiset” rintasyöpään sairastuneille kokoontuu useimmiten Kukka-kahvilassa, Hirvensalmentie 25. Kokoontumispäivistä ja -paikasta ilmoitetaan Mikkelin Kaupunkilehdessä.  Myös uudet osanottajat ovat tervetulleita. Tietoa ryhmästä saat Mikkelin neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4048. Aurinkoiset -ryhmä on tauolla koronapandemian vuoksi. Jatketaan tapaamisia tilanteen niin mahdollistaessa.

Juva

Hiljattain sairastuneiden naisten ryhmä

Syöpään hiljattain sairastuneiden naisten ryhmässä on mahdollisuus vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia ja jakaa tuntemuksiaan luottamuksellisesti vertaisten kanssa. Ryhmää ohjaa neuvontahoitaja ja se kokoontuu neljä kertaa. Tiedustelut ja ilmoittautumiset seuraavaksi alkavaan Juvan ryhmään neuvontahoitajalle, puh. 040 767 4043. Ajankohta tarkentuu myöhemmin.

Huom! Koronavirusepidemian vuoksi hiljattain sairastuneiden ryhmät toteutetaan verkkoryhminä. Katso lisätietoa verkkoryhmistä: Verkkoryhmät ja -tapaamiset

Keskusteluryhmä syöpäpotilaan läheisille

Juvalla järjestetään neuvontahoitajan ohjauksessa keskusteluryhmä syöpäpotilaan läheisille. Tiedustelut ja ilmoittautumiset neuvontahoitajalle, puh. 040 767 4043.

Huom! Koronavirusepidemian vuoksi läheisten ryhmiä toteutetaan verkkoryhminä. Katso lisätietoa verkkoryhmistä: Verkkoryhmät ja -tapaamiset

Kangasniemi

Hiljattain sairastuneiden naisten ryhmä

Syöpään hiljattain sairastuneiden naisten ryhmässä on mahdollisuus vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia ja jakaa tuntemuksiaan luottamuksellisesti vertaisten kanssa. Ryhmää ohjaa neuvontahoitaja ja se kokoontuu neljä kertaa. Tiedustelut ja ilmoittautumiset seuraavaksi alkavaan Kangasniemen ryhmään neuvontahoitajalle, puh. 040 767 4043.

Huom! Koronavirusepidemian vuoksi hiljattain sairastuneiden ryhmät toteutetaan toistaiseksi ainoastaan verkkoryhminä. Katso lisätietoa verkkoryhmistä: Verkkoryhmät ja -tapaamiset

Nais- ja miessyöpäpotilaiden vertaisryhmä

Ryhmiä nais- ja miessyöpäpotilaille perustetaan, kun ilmoittautuneita on vähintään viisi henkilöä. Tiedustelut ja ilmoittautumiset: neuvontahoitaja puh. 040 767 4043.

Mäntyharju

Rintasyöpäyhdistys järjestää toimintaa Mäntyharjulla kaikille rintasyöpään sairastuneille ja rintasyövän sairastaneille. Lisätietoja neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4048.

Puumala

Toivo ja Ilona -ryhmä syöpäpotilaille ja läheisille

Toivo ja Ilona -vertaisryhmä syöpäpotilaille ja läheisille kokoontuu Kuittisen kahvilassa, osoite Keskustie 13, Puumala. Ryhmää ohjaa syövän kokenut henkilö. Varaa mukaan kahviraha. Ryhmän kokoontumisen ajankohdat ilmoitetaan Puumalan paikallislehdessä ja Mikkelin Kaupunkilehdessä. Lisätietoa voit tiedustella myös neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4048. Huom! Koronavirusepidemian vuoksi Toivo ja Ilona -ryhmä on tauolla.

Hiljattain syöpään sairastuneiden ryhmät

Järjestämme ryhmiä hiljattain syöpään sairastuneille kasvokkain ja verkossa. Verkkoryhmillä mahdollistamme sen, että vertaistukea saavat myös he, jotka eivät pysty syöpähoitojen tai pitkien välimatkojen vuoksi osallistumaan kasvokkain toteutettavaan ryhmään. Neuvontahoitajan ohjaamassa ryhmässä on mahdollisuus vaihtaa ajatuksia, kokemuksia ja jakaa tuntemuksiaan luottamuksellisesti vertaisten kanssa. Uusi ryhmä – kasvokkain tai verkossa – käynnistyy, kun ryhmään on riittävästi ilmoittautuneita. Kysy lisää ja ilmoittaudu Liisalle puh. 040 767 4048 tai Jaanalle puh. 040 767 4043.

Koronavirusepidemian vuoksi hiljattain sairastuneiden ryhmät toteutetaan ainoastaan verkkoryhminä. Katso lisätietoa verkkoryhmistä Verkkoryhmät ja -tapaamiset

Sururyhmät

Sururyhmä Mikkeli

Ammatillisesti ohjattu, vertaistukeen perustuva sururyhmä läheisensä syöpään tai muuhun sairauteen menettäneiden läheisille.

Seuraava sururyhmä alkaa torstaina 6.5. klo 16.30. Kevään ja alkukesän aikana on 5 kokoontumista ja viimeinen tapaaminen kesän jälkeen.  Ryhmään mahtuu vielä. Kokoontumistilassa noudatamme hygienia- ja turvaväliohjeistuksia. Huom! Ilmoittautuminen etukäteen on välttämätöntä, soita tai lähetä viesti neuvontahoitajalle, puh. 040 767 4048 tai liisa.kautto@sasy.fi.

Sururyhmän järjestävät yhteistyönä Mikkelin Kriisikeskus ja Saimaan Syöpäyhdistys.

Sururyhmä Pieksämäki

Ammatillisesti ohjattu, vertaistukeen perustuva sururyhmä läheisensä syöpään tai muuhun sairauteen menettäneille. Läheisen kuolemasta tulisi olla kulunut vähintään kolme kuukautta.  Ryhmä kokoontuu 5 kertaa ja ryhmäkoko on max 6 osallistujaa. Seuraava sururyhmä alkaa 31.8.2021, tapaamiset kahden viikon välein klo 17 – 18.30. Lisätietoa sururyhmästä ja ilmoittautumiset neuvontahoitajalle, puh. 040 767 4043.

Pieksämäellä sururyhmä syys 2021 (pdf-esite)

Verkkoryhmät

Järjestämme ryhmiä myös verkkovälitteisesti (ns. etäryhmiä tai verkkovertaisryhmiä). Niihin osallistuminen on mahdollista maakunnasta ja paikkakunnasta riippumatta. Osallistuja tarvitsee sähköpostiosoitteen ja tietokoneen, läppärin tai älypuhelimen. Verkkoryhmiin ilmoittaudutaan etukäteen, jotta ryhmää ohjaava neuvontahoitaja voi lähettää sähköpostissa osallistumislinkin ja tarvittaessa auttaa yhteyden testaamisessa etukäteen. Tietoa verkkoryhmistä.