Etelä-Savon ryhmät

Etelä-Savon alueen ryhmien koordinointia hoitavat Saimaan Syöpäyhdistyksen Mikkelin ja Pieksämäen neuvontahoitajat.

Perustamme toimialueellemme uusia ryhmiä eri paikkakunnille kysynnän mukaan, esim. vertaisryhmiä eri syöpiin sairastuneille (hematologinen syöpä, suolistosyöpä jne.), läheisten ryhmiä, parantumattomasti syöpää sairastavien ryhmiä. Ota rohkeasti yhteyttä neuvontahoitajiimme ja kerro, millaista ryhmää sinä toivoisit.

Voit osallistua sinulle sopivaan ryhmään, vaikka asuisitkin jollain toisella paikkakunnalla.

Etelä-Savon alueen ryhmistä saat lisätietoa neuvontahoitaja Liisa Kautolta, puh. 040 767 4048, sähköposti liisa.kautto@sasy.fi tai neuvontahoitaja Jaana Jormakalta, puh. 040 767 4043, sähköposti jaana.jormakka@sasy.fi.

Mikkeli

Ryhmistä ja tapahtumista ilmoitetaan ilmaisjakelulehti Mikkelin Kaupunkilehden ja paikallislehtien järjestöpalstoilla.

Naisten vertaisryhmä

Naisten vertaisryhmä on tarkoitettu kaikille naissyöpäpotilaille. Ryhmä kokoontuu yleensä kuukausittain, kuukauden toinen tiistai klo 16.30 Mikkelin neuvontapalvelun tiloissa. Ryhmään ovat tervetulleita sekä aiemmin mukana olleet että uudet osanottajat! Ilmoittauduthan tapaamiseen etukäteen neuvontahoitajalle, puh. 040 767 4048 tai liisa.kautto@sasy.fi, viimeistään kokoontumispäivänä klo 12 mennessä.

Gynekologiseen syöpään sairastuneiden naisten vertaisryhmä

Avoin vertaisryhmä ”Saaga” kokoontuu pääsääntöisesti kuukauden viimeisenä maanantaina klo 17-18.30 Mikkelin neuvontapalvelun tiloissa. Ryhmää ohjaa syövän itse sairastanut vertaistukihenkilö. Ilmoittauduthan tapaamiseen etukäteen neuvontahoitajalle, puh. 040 767 4048 tai liisa.kautto@sasy.fi, viimeistään kokoontumispäivänä klo 12 mennessä.

Miesten vertaisryhmä

Miesten ryhmä on tarkoitettu kaikille miessyöpäpotilaille. Ryhmä kokoontuu kuukausittain Mikkelin neuvontapalvelun tiloissa, kuukauden viimeisenä torstaina klo 17-18.30. Ryhmää ohjaa syövän kokenut mieshenkilö. Ilmoittauduthan tapaamiseen etukäteen neuvontahoitajalle, puh. 040 767 4048 tai liisa.kautto@sasy.fi, viimeistään kokoontumispäivänä klo 12 mennessä.

Hiljattain sairastuneitten naisten ryhmä to 18.11. klo 16

Hiljattain syöpädiagnoosin saaneiden ryhmässä sinulla on mahdollisuus kerrata tietoa ja kokemuksia, joita sinulle on tullut lyhyessä ajassa paljon. Voit turvallisesti puhua tunteistasi juuri sellaisina kuin ne tuntuvat, ehkäpä eri tavalla kuin puolisolle tai muille läheisille. Vertaisryhmässä toiset ymmärtävät usein jo puolesta sanasta, mitä syöpään sairastuminen on. Ryhmää ohjaa neuvontahoitaja. Ilmoittaudu ryhmään puh. 040 767 4048 tai liisa.kautto@sasy.fi.

Syöpää sairastavien läheisille keskusteluilta 10.11.2021

Järjestämme yhteistyönä Mikkelin seudun Omaishoitajat ja Läheiset ry:n kanssa keskusteluillan syöpää sairastavien läheisille keskiviikkona 10.11. klo 16.30 – 18. Virkistytään yhteisen rentouttavan toiminnan äärellä ja keskustellaan samassa elämäntilanteessa olevien kanssa. Ilmoittaudu etukäteen neuvontahoitajalle: Liisa Kautto, puh. 040 767 4048.

Fuck Cancer -kahvit nuorille aikuisille

Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu syövän sairastaneille ja syöpää sairastaville nuorille aikuisille (n. 18-35/40 -vuotiaille). Kahveilla pääsee tapaamaan muita saman kokeneita ja jakamaan kokemuksia. Luvassa vertaistukea, jutustelua, oleskelua – sekä kahvia tai teetä. Tapaamisia ohjaa vertaistukihenkilö. Kokoontuminen Saimaan Syöpäyhdistyksen Mikkelin neuvontapalvelun tiloissa, Porrassalmenkatu 13 B, 2. krs.

Syksyn 2021 FC-kahvit ja -teet 21.10. ja 18.11. klo 18.00 – 19.30.

Anttola

Vertaisryhmä syöpää sairastaville ja syövän sairastaneille

Vertaisohjaajan ohjaama ryhmä Anttolassa on toistaiseksi tauolla.

Kokoontumispaikkana on Anttola-talo, Taipaleentie 31. Ryhmän tapaamisista ilmoitetaan myös Mikkelin Kaupunkilehden järjestöpalstalla. Kaikki syöpään sairastuneet ja sen sairastaneet ovat tervetulleita ryhmään! Lisätietoa ryhmästä saat neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4048.

Pieksämäki

Ryhmistä ilmoitetaan Pieksämäen lehden seurapalstalla.

Miesten vertaisryhmä

Vertaisryhmä ”Syöpäukot” kokoontuu kerran kuukaudessa keskiviikkopäivänä klo 14. Tapaamiset järjestetään Pieksämäen neuvontapalvelun tiloissa, Lampolahdenkatu 6, ellei toisin ilmoiteta. Ryhmä on tarkoitettu kaikille syöpään sairastuneille ja syövän sairastaneille miehille ja sitä ohjaa syövän sairastanut vertaistukihenkilö. Kokoontumisista ilmoitetaan myös Pieksämäen lehden seurapalstalla.

Syyskausi 2021: 8.9. Virtasalmen Korsulla, lähtö neuvontapalvelun edestä klo 14; muut tapaamiset neuvontapalvelun tilassa 6.10., 3.11. ja 1.12.

Gynekologista syöpää sairastavien vertaisryhmä Pieksämäki-Varkaus

Ryhmä gynekologisiin syöpiin sairastuneille, myös pidempään sairastaneille eri-ikäisille naisille, jotka asuvat Pieksämäen ja Varkauden alueella. Ryhmää ohjaa Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja. Järjestämme osan tapaamisista Varkaudessa ja osan Pieksämäellä Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontapalvelussa, osoite: Lampolahdenkatu 6, 2. kerros (Kelan talo). Lisätietoa ryhmästä neuvontahoitajalta puh. 040 767 4043 tai sähköpostitse jaana.jormakka@sasy.fi.

Hiljattain sairastuneitten naisten ryhmä ti 2.11. klo 17

Hiljattain syöpädiagnoosin saaneiden ryhmässä sinulla on mahdollisuus kerrata tietoa ja kokemuksia, joita sinulle on tullut lyhyessä ajassa paljon. Voit turvallisesti puhua tunteistasi juuri sellaisina kuin ne tuntuvat, ehkäpä eri tavalla kuin puolisolle tai muille läheisille. Vertaisryhmässä toiset ymmärtävät usein jo puolesta sanasta, mitä syöpään sairastuminen on. Ryhmää ohjaa neuvontahoitaja. Ilmoittaudu ryhmään puh. 040 767 4043 tai jaana.jormakka@sasy.fi.

Keskusteluryhmä syöpään sairastuneiden läheisille ti 9.11.

Seuraava ryhmä syöpää sairastavien läheisille alkaa 9.11.2021. Neljä iltatapaamista klo 17-18.30 Saimaan Syöpäyhdistyksellä, Lampolahdenkatu 6, Pieksämäki. Tapaamisissa keskustellaan sairauden aiheuttamasta kriisistä ja siitä, millaista elämä on syöpään sairastuneen rinnalla ja mistä saa voimaa ja tukea. Keskusteluryhmän järjestävät yhteistyönä Saimaan Syöpäyhdistys ja Pieksämäen Omaishoitajat ry.

Ilmoittautumiset ryhmään 29.10. mennessä neuvontahoitaja Jaana Jormakalle, puh. 040 767 4043.

Luontoliikuntaa ja -elämyksiä syöpäpotilaille syksyllä 2021

Ohjattu luontoliikuntaryhmä ulkoilee VedenjakajaReitistöllä seitsemänä lauantaipäivänä 11.9. – 23.10. klo 13-15 nauttien luonnon rauhoittavasta ympäristöstä ja etsien uusia motivaatioita liikkumiseen. Ryhmänohjaajana toimii Terhi Fullwood Pieksämäen Seutuopistolta. Kolmessa iltatapaamisessa Saimaan Syöpäyhdistyksellä tiistaisin 21.9., 5.10. ja 19.10. klo 17-19 keskustellaan hyvinvoinnista ja sen ylläpitämisestä yhdistyksen neuvontahoitajan ohjauksessa. Osallistujien oma terveystilanne ja toimintakyky huomioidaan toiminnassa.

Ryhmään otetaan kymmenen ensimmäiseksi ilmoittanutta. Ensikertalaiset etusijalla. Ilmoittautumiset neuvontahoitaja Jaana Jormakalle viimeistään 3.9. puh. 040 767 4043.

Luontoliikunta 2021 Pieksämäki pdf-esite

Hirvensalmi

Aurinkoiset -ryhmä rintasyöpään sairastuneille

Aurinkoiset -ryhmän syyskauden ensimmäinen tapaaminen Sataman Herkussa torstaina 16.9.2021 klo 17.

Vertaisryhmä ”Aurinkoiset” rintasyöpään sairastuneille kokoontuu useimmiten Kukka-kahvilassa, Hirvensalmentie 25. Kokoontumispäivistä ja -paikasta ilmoitetaan Mikkelin Kaupunkilehdessä.  Myös uudet osanottajat ovat tervetulleita. Tietoa ryhmästä saat Mikkelin neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4048.

Juva

Hiljattain sairastuneiden naisten ryhmä to 25.11. klo 17

Keskusteluryhmä syöpäpotilaan läheisille

Juvalla järjestetään neuvontahoitajan ohjauksessa keskusteluryhmä syöpäpotilaan läheisille. Tiedustelut ja ilmoittautumiset neuvontahoitajalle, puh. 040 767 4043.

Kangasniemi

Hiljattain sairastuneiden naisten ryhmä ke 1.12. klo 17

Nais- ja miessyöpäpotilaiden vertaisryhmä

Ryhmiä nais- ja miessyöpäpotilaille perustetaan, kun ilmoittautuneita on vähintään viisi henkilöä. Tiedustelut ja ilmoittautumiset: neuvontahoitaja puh. 040 767 4043.

Mäntyharju

Rintasyöpäyhdistys järjestää toimintaa Mäntyharjulla kaikille rintasyöpään sairastuneille ja rintasyövän sairastaneille. Lisätietoja neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4048.

Puumala

Toivo ja Ilona -ryhmä syöpäpotilaille ja läheisille

Toivo ja Ilona -vertaisryhmä syöpäpotilaille ja läheisille kokoontuu Kuittisen kahvilassa, osoite Keskustie 13, Puumala. Ryhmää ohjaa syövän kokenut henkilö. Varaa mukaan kahviraha. Ryhmän kokoontumisen ajankohdat ilmoitetaan Puumalan paikallislehdessä ja Mikkelin Kaupunkilehdessä. Lisätietoa voit tiedustella myös neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4048. Huom! Koronavirusepidemian vuoksi Toivo ja Ilona -ryhmä on tauolla.

Hiljattain syöpään sairastuneiden ryhmät

Järjestämme ryhmiä hiljattain syöpään sairastuneille kasvokkain ja verkossa. Verkkoryhmillä mahdollistamme sen, että vertaistukea saavat myös he, jotka eivät pysty syöpähoitojen tai pitkien välimatkojen vuoksi osallistumaan kasvokkain toteutettavaan ryhmään. Neuvontahoitajan ohjaamassa ryhmässä on mahdollisuus vaihtaa ajatuksia, kokemuksia ja jakaa tuntemuksiaan luottamuksellisesti vertaisten kanssa. Uusi ryhmä – kasvokkain tai verkossa – käynnistyy, kun ryhmään on riittävästi ilmoittautuneita. Kysy lisää ja ilmoittaudu Liisalle puh. 040 767 4048 tai Jaanalle puh. 040 767 4043.

Sururyhmät

Sururyhmä Mikkeli

Ammatillisesti ohjattu, vertaistukeen perustuva sururyhmä läheisensä syöpään tai muuhun sairauteen menettäneiden läheisille. Ryhmä kokoontuu yhteensä viisi kertaa. Kysy seuraavaksi alkavasta sururyhmästä neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4048 tai liisa.kautto@sasy.fi.

Sururyhmän järjestävät yhteistyönä Mikkelin Kriisikeskus ja Saimaan Syöpäyhdistys.

Sururyhmä Pieksämäki

Ammatillisesti ohjattu, vertaistukeen perustuva sururyhmä läheisensä syöpään tai muuhun sairauteen menettäneille. Läheisen kuolemasta tulisi olla kulunut vähintään kolme kuukautta.  Ryhmä kokoontuu 5 kertaa ja ryhmäkoko on max 6 osallistujaa. Lisätietoa sururyhmästä ja seuraavan ryhmän aloitusajankohdasta saat neuvontahoitajalta, puh. 040 767 4043.

Pieksämäellä sururyhmä syys 2021 (pdf-esite)

Verkkoryhmät

Järjestämme ryhmiä myös verkkovälitteisesti (ns. etäryhmiä tai verkkovertaisryhmiä). Niihin osallistuminen on mahdollista maakunnasta ja paikkakunnasta riippumatta. Osallistuja tarvitsee sähköpostiosoitteen ja tietokoneen, läppärin tai älypuhelimen. Verkkoryhmiin ilmoittaudutaan etukäteen, jotta ryhmää ohjaava neuvontahoitaja voi lähettää sähköpostissa osallistumislinkin ja tarvittaessa auttaa yhteyden testaamisessa etukäteen. Tietoa verkkoryhmistä.