Etelä-Karjala

Etelä-Karjalan alueen ryhmien koordinointia hoitaa Saimaan Syöpäyhdistyksen Lappeenrannan neuvontahoitaja.

Etelä-Karjalan alueen ryhmistä saat lisätietoa neuvontahoitaja Jaana Lemetyiseltä, puh. 0400 728 192, sähköposti jaana.lemetyinen@sasy.fi.

Ryhmien aikataulut löydät myös Ajankohtaista –osion tapahtumakalenterista.

HUOMIO: Koronavirustilanteen vuoksi Saimaan Syöpäyhdistyksen kaikki syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen tarkoitetut ryhmät, kerhot, kokoontumiset ja liikuntaryhmät on peruttu toistaiseksi Syöpäjärjestöjen yleisen linjauksen mukaisesti. Neuvontahoitajan tavoitat puhelimitse ja sähköpostitse. Myös tapaaminen vastaanotolla on mahdollista, tee ajanvaraus etukäteen, kiitos.

Lappeenranta

Ensitietopäivä syöpään sairastuneille ja läheisille Etelä-Karjalan keskussairaalassa ke 20.5.2020 klo 9-12. Tilaisuus on maksuton, ei tarvitse ilmoittautua etukäteen. Tiedustelut: neuvontahoitaja puh. 0400 728 192. Katso ensitietopäivän ohjelma alla olevasta pdf-tiedostosta.

Ensitietopäivä 20.5.2020 Lpr (pdf)

Syöpään hiljattain sairastuneiden naisten ryhmät ja miesten ryhmät

Hiljattain sairastuneiden ryhmässä sinulla on mahdollisuus vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia saman sairauden kokeneiden kanssa. Neuvontahoitajan ohjaamat ryhmät kokoontuvat kolme kertaa eri teemoilla Lappeenrannan neuvontapalvelun tiloissa (Kauppakatu 40 D). Uusi ryhmä käynnistyy, kun tarvittava määrä osallistujia on ilmoittautunut. Tiedustelut ja ilmoittautuminen neuvontahoitajalle.

Tukea syöpäpotilaan läheisille

Syöpä koskettaa sairastuneen lisäksi myös kaikkia läheisiä. Huoli on valtava, tunteet heilahtelevat ja omakin jaksaminen mietityttää. Tule keskustelemaan neuvontahoitajamme kanssa. Voit tulla yksin, ilman sairastunutta läheistäsi. Tunteiden purkaminen asiaan perehtyneen ammattilaisen kanssa keventää ja voi tarjota ratkaisuja arjen ja käytännön ongelmiin. Tarvitessasi neuvontahoitaja voi välittää myös sinulle oman tukihenkilön. Soita ja varaa keskusteluaika Jaanalle, puh. 0400 728 192 tai saimaa@sasy.fi.

Miesten avoin vertaisryhmä

Syöpään sairastuneiden ja sen sairastaneiden miesten avoin vertaisryhmä Lappeenrannassa. Kokoontumiset kerran kuukaudessa syöpäyhdistyksen neuvontapalvelun tiloissa.  Tervetuloa sekä uudet että ryhmään jo aiemmin osallistuneet miehet! Ei tarvitse ilmoittautua etukäteen. Ryhmän seuraava tapaaminen ti 24.3.2020 klo 14-15.30, vierailijana sairaanhoitaja Kati Palviainen Kaakkois-Suomen Sydänpiiristä.

Vertaisillat hematologista syöpää sairastaville ja sairastaneille

Tule mukaan ryhmään, jossa voit kuunnella ja halutessasi myös jakaa omia kokemuksiasi saman kokeneiden kanssa. Ei ole väliä, milloin olet sairastunut tai sairastanut syövän. Vertaisillat pidetään Saimaan Syöpäyhdistyksen Lappeenrannan neuvontapalvelun tiloissa, osoite Kauppakatu 40 D, 2. kerros. Keskustelua ohjaavat yhdistyksen neuvontahoitaja ja koulutettu vertaistukihenkilö. Seuraavat tapaamiset ke 4.3. ja ke 22.4. klo 17 – 18.30. Ei tarvitse ilmoittautua etukäteen. Lisätietoja neuvontahoitajalta, puh. 0400 728 192.

Hematol.syöpä vertaisryhmä 22.1.2020.pdf

Rintasyöpäpotilaiden avoimet vertaisillat

Saimaan Syöpäyhdistys järjestää yhteistyössä Rintasyöpäyhdistyksen kanssa kerran kuukaudessa avoimen vertaisillan kaikille rintasyöpään sairastuneille ja rintasyövän sairastaneille. Kokoontuminen yleensä Lappeenrannan neuvontapalvelun tiloissa.
Kevätkaudella 2020 tapaamiset tiistai-iltaisin klo 17.30: 28.1.; 18.2.; 17.3.; 21.4. ja 26.5.

Gynekologista syöpää sairastavien vertaisryhmä

Neuvontahoitajan ohjaamassa ryhmässä sinulla on mahdollisuus vaihtaa ajatuksia ja tunteita saman sairauden kokeneiden kanssa luottamuksellisesti. Ryhmä kokoontuu Saimaan Syöpäyhdistyksen Lappeenrannan neuvontapalvelun tiloissa, Maakuntagalleria, Kauppakatu 40 D, 2. kerros. Kevään 2020 tapaamisajankohdat ovat keskiviikkoisin 4.3., 25.3., 22.4. ja 27.5. klo 14-15.30. Lisätietoa ryhmästä neuvontahoitajalta, puh. 0400 728 192 tai sähköpostitse jaana.lemetyinen@sasy.fi. Ryhmään ei tarvitse ilmoittautua etukäteen.

Esite gynekologista syöpää sairastavien vertaisryhmä 2020 Lappeenranta.pdf

FUCK CANCER -kahvit

Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu syövän sairastaneille ja syöpää sairastaville nuorille aikuisille (18-v. – noin 35-vuotiaille). Tapaamisia ohjaa vertaistukihenkilö, vapaaehtoistoimija (ei ammattihenkilö). Kahveilla pääsee tapaamaan muita saman kokeneita nuoria ja jakamaan kokemuksia.
Tapaaminen ei vaadi ennakkoilmoittautumista — saavut vain paikalle sellaisena kuin olet. Luvassa vertaistukea, jutustelua, oleskelua – sekä kahvia ja teetä. Kokoontuminen Saimaan Syöpäyhdistyksen tiloissa, Maakuntagalleria, Kauppakatu 40 D, Lappeenranta.
Kevään 2020 seuraavat tapaamiset 2020:  9.3., 20.4., ja 11.5. klo 17-18.30.

FUCK CANCER kevät 2020.pdf

VOIMA-kahvit

VOIMA-kahvit on tarkoitettu syöpään sairastuneen lapsen vanhemmille ja isovanhemmille, joita mietityttää oma jaksaminen. Kahveille ei tarvitse ilmoittautua etukäteen, mutta pyydämme ystävällisesti huomioimaan, että keskustelu ja tuen mahdollistamiseksi aloitamme koko ryhmän kanssa klo 18.00 ja lopetamme klo 19.00. Kokoontuminen Saimaan Syöpäyhdistyksen tiloissa, Maakuntagalleria, Kauppakatu 40 D, Lappeenranta. Tiedustelut neuvontahoitajalta puh. 0400 728 192
Kevään 2020 tapaamiset: ma 27.1.; ma 23.3. ja ma 25.5.

VOIMA-kahvit Lpr kevät 2020.pdf

Sururyhmä

Sururyhmä on tarkoitettu syöpään tai johonkin muuhun sairauteen kuolleiden aikuisille läheisille. Ryhmä kokoontuu viisi kertaa, joka toinen viikko. Läheisen kuolemasta tulisi olla kulunut vähintään kolme kuukautta. Ryhmän ohjaajina toimivat neuvontahoitaja ja sairaalapappi. Seuraava sururyhmä alkaa 31.8.2020. Tiedustelut ja ilmoittautuminen 24.8. mennessä neuvontahoitajalle, puh. 0400 728 192. Ilmoittautuminen etukäteen on välttämätöntä.

28 päivää ilman – vertaisryhmä tupakoinnin lopettamiseen

28 päivää ilman on kaikille sopiva ohjelma tupakoinnin lopettamiseen. Tapaamiset viikon välein Saimaan Syöpäyhdistyksen tiloissa, Maakuntagalleria, Kauppakatu 40 D, Lappeenranta. Seuraava ryhmä käynnistyy 22.9.2020. Ilmoittautuminen neuvontahoitajalle puh. 0400 728 192 tai www.28paivaailman.fi.

28 päivää ilman Lpr syksy 2020 ohjelma (pdf)

Joutseno

Naissyöpäpotilaiden avoimen vertaisryhmän tapaamiset kevätkaudella 2020: ma 10.2., ma 9.3. ja ma 20.4. klo 16, Tuki-Rastissa, Markkinatori 4, Joutseno. Toukokuun tapaamisajankohta tarkentuu myöhemmin. Tapaamisista ilmoitetaan myös Joutseno-lehdessä. Ei tarvitse ilmoittautua etukäteen. Tervetuloa myös uudet osanottajat!