Kurssit

Me Saimaan Syöpäyhdistyksessä haluamme, että jokaisella syöpään sairastuneella on mahdollisuus omaan elämäntilanteeseensa sopivaan tukeen ja kuntoutukseen.

Järjestämme kursseja Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEAn tuella

Vuoden 2021 kurssimme:

• Parantumatonta syöpää sairastavien parikurssi Imatran Kylpylässä, 22. – 26.3.2021 (STEA). Hakuaika päättynyt. Kurssin ajankohta siirretty myöhemmäksi.
  • Gynekologista syöpää sairastavien parikurssi Imatran Kylpylässä, 25. – 29.10.2021 (STEA). Hakuaika päättyy 15.9.
  • Tanssi-liiketerapiaan painottuva kurssi syöpään sairastuneille Lappeenrannassa, 1.9. – 10.11.2021 (STEA). Huom! Hakuaika päättyy jo 4.6.2021.

Kurssien tarkemmat sisältötiedot ja hakuohjeet löytyvät alempana tällä sivulla.

Huomioimme koronavirusepidemian vaatimat tehotoimet kursseilla

Noudatamme koronavirusepidemiasta johtuvia viranomaisohjeita ja -rajoituksia. Lue ohjeemme, miten voit ilmoittautua ja osallistua kasvokkaiseen ryhmä- ja kurssitoimintaamme:

Ohje kasvokkaiseen toimintaan osallistumisesta (pdf), päivitetty 11.12.2020

Kurssien sisältötiedot ja hakuohjeet alla:

Parantumatonta syöpää sairastavien parikurssi 22. – 26.3.2021 siirretty

5-päiväinen laitoskurssi Imatran Liikunta- ja Kuntoumiskeskuksessa Imatran Kylpylä

Kurssi on tarkoitettu parantumatonta syöpää sairastaville ja heidän avio-/avopuolisoilleen. Hakuaika kurssille päättynyt 19.2.2021. Ajankohta siirretty myöhemmäksi ja valituille osallistujille ilmoitettu.

Kurssilla on tilaisuus käsitellä omia kokemuksia sairaudesta ja tunteista ja tavata muita samassa elämäntilanteessa olevia syöpäpotilaita ja heidän puolisoitaan. Kurssilla saa tietoa oireenmukaisesta hoidosta ja keinoja jokapäiväiseen selviytymiseen. Kurssi auttaa myös puolisoa sopeutumaan uuteen elämäntilanteeseen ja vahvistaa hänen voimavarojaan.

Kurssin ohjelmaan sisältyy ohjattuja pienryhmäkeskusteluja, kevyttä liikuntaa, ulkoilua ja vapaa-ajan ohjelmaa. Kurssin ohjaajina toimivat Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja sekä toimintaterapeutti, fysioterapeutti, palliatiivinen sairaanhoitaja ja vapaa-ajanohjaaja.

Kurssille valitaan hakemusten perusteella 8 paria (syöpäpotilas ja avio-/avopuoliso). Lisätietoa kurssista ja hakulomakkeen saa Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontapalvelusta >yhteystiedot. Hakemuksen voi myös itse täyttää ja tulostaa alla olevasta pdf-tiedostosta. Täytetty hakemus lähetetään Saimaan Syöpäyhdistykseen. Hakemukset käsitellään hakuajan päätyttyä ja kaikille hakijoille ilmoitetaan, onko tullut valituksi kurssille.

Kurssi on osallistujille maksuton. Tuettu Veikkauksen tuotoilla.

Gynekologista syöpää sairastavien parikurssi 25. – 29.10.2021

Kurssi on tarkoitettu gynekologista syöpää sairastaville ja heidän avio- tai avopuolisolleen. Hakuaika kurssille päättyy 15.9.2021.

Kurssin tavoitteena on syöpää sairastavan toimintakyvyn edistäminen ja henkinen tukeminen. Osallistujat saavat tietoa gynekologisen syöpäsairauden ja sen hoidon vaikutuksista omaan elämään, tukea arjessa selviytymiseen ja tietoa terveistä elämäntavoista. Kurssi tukee myös puolisoa uuteen elämäntilanteeseen sopeutumisessa ja vahvistaa hänen omia voimavarojaan.

Kurssia ohjaa Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja. Ohjelmaan sisältyy eri asiantuntijoiden mm. fysioterapeutin, ravitsemusterapeutin ja seksuaaliterapeutin luentoja, ryhmätyöskentelyä, ohjattua ja omatoimista liikuntaa sekä vapaa-ajan toimintaa.

Kurssille valitaan hakemusten perusteella 8 paria (syöpäpotilas ja avio-/avopuoliso). Lisätietoa kurssista ja hakulomakkeen saa Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontapalvelusta >yhteystiedot. Hakulomakkeen voi myös itse täyttää ja tulostaa alla olevasta pdf-tiedostosta. Täytetty hakemus lähetetään Saimaan Syöpäyhdistykseen. Hakemukset käsitellään hakuajan päätyttyä ja kaikille hakijoille ilmoitetaan, onko tullut valituksi kurssille.

Kurssi on osallistujille maksuton. Tuettu Veikkauksen tuotoilla.

Tanssi-liiketerapiaan painottuva yksilökurssi Lappeenrannassa 1.9. – 10.11.2021

Liikkeellä elämässä -kurssin iltatapaamiset kerran viikossa keskiviikkoisin klo 16.30 – 18.00 (ei syyslomaviikolla 43), yhteensä 10 tapaamiskertaa. Hakuaika kurssille päättyy 4.6.2021.

Hakijat pyritään haastattelemaan jo ennen kesälomataukoa. Mikäli kurssipaikkoja jää täyttämättä, täydennyshaku jatkuu elokuulle.

Kurssi on tarkoitettu kaikille syöpään sairastuneille. Kurssilla pääset liikkeen ja keskusteluiden avulla käsittelemään ajatuksiasi ja kokemuksiasi. Teemoina ovat mm. suhde omaan kehoon, keholliset kokemukset, elämänmuutokset, voimavarat, tunteet, lepääminen ja rentoutuminen.

Kurssia ohjaa tanssi-liiketerapeutti, tanssistudio TwoStepin ja Kehon Polun yrittäjä Katja Puranen. Kurssitila sijaitsee hyvien kulkuyhteyksien varrella Lappeenrannan keskusta-alueella.

Voit pyytää hakulomakkeen Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitajalta, puh. 0400 728 192 tai sähköpostitse saimaa@sasy.fi. Hakulomakkeen voi myös itse täyttää ja tulostaa alla olevasta pdf-tiedostosta. Lähetä täytetty hakemus Saimaan Syöpäyhdistykseen.

Kurssille valitaan hakemusten ja haastattelujen perusteella enintään 10 osallistujaa. Hakemukset käsitellään ja haastattelut tehdään, kun hakuaika on päättynyt. Kaikille hakijoille ilmoitetaan, onko tullut valituksi kurssille.

Kurssille osallistuminen on maksutonta. Tuettu Veikkauksen tuotoilla.

Tanssi-liiketerapiakurssi Lpr 2021 pdf-esite

Muut Syöpäjärjestöjen ja Kelan kurssit

Voit hakea myös muille Syöpäjärjestöjen ja Kelan järjestämille kursseille. Kursseja järjestetään eri puolilla Suomea.

Lue, mitä Syöpäjärjestöjen kurssit sisältävät (siirryt Syöpäjärjestöjen Kaikki syövästä -sivustolle)

Tutustu vuoden 2021 kursseihin (siirryt Syöpäjärjestöjen Kaikki syövästä -sivustolle) tai avaa kurssiopas pdf-tiedostona Syöpäjärjestöjen kurssiopas 2021 (pdf)

Esite Kelan sopeutumisvalmennuskurssista syöpää sairastaville aikuisille (pdf)

Kelan hakemuslomake KU 132 harkinnanvaraiseen kuntoutukseen (pdf)

Lisätietoja Kelan kuntoutukseen hakemisesta saat osoitteesta www.kela.fi/kuntoutus-ja-sopeutumisvalmennuskurssit (siirryt Kelan sivustolle). Tietoa kurssien sisällöistä ja ajankohdista löydät Kelan kurssihausta sivulta (siirryt Kelan sivustolle). Käytä hakusanaa ”syöpä”.

Kelan kursseille voit hakea Kelan hakemuslomakkeella KU 132 (siirryt Kelan hakemuslomakkeelle), jonka liitteenä tulee olla lääkärin B-lausunto. Hakemuksen voi täyttää ja tulostaa verkossa. Hakemus liitteineen lähetetään osoitteeseen Kela, PL 10, 00056 KELA. Haku päättyy, kun kurssi on täynnä. Kannattaa siis hakea heti.