Kuntoutuskurssit

Me Saimaan Syöpäyhdistyksessä haluamme, että jokaisella syöpään sairastuneella on mahdollisuus omaan elämäntilanteeseensa sopivaan tukeen ja kuntoutukseen.

Järjestämme sopeutumisvalmennuskursseja Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA) tuella.

Vuoden 2019 kurssitarjontamme:

• Hyvinvointia ja jaksamista vahvistava kurssi Mikkelissä 8.1. – 19.3.2019, kurssi päättynyt
  • Tanssi-liiketerapiaan painottuva kurssi syöpään sairastuneille Lappeenrannassa 6.3. – 8.5.2019, haku päättynyt
  • Parantumatonta syöpää sairastavien parikurssi Imatran Kylpylässä 18. – 22.3.2019, kurssi päättynyt
  • Gynekologista syöpää sairastavien parikurssi Imatran Kylpylässä, 11. – 15.11.2019, haku päättyy 27.9.
  • Hyvinvointia ja jaksamista vahvistava kurssi alle 68-vuotiaille Mikkelissä 17.9. – 26.11.2019, haku päättyy 16.8.

Tarkemmat tiedot kursseista:

Gynekologista syöpää sairastavien parikurssi 11. – 15.11.2019 Imatran Liikunta- ja Kuntoumiskeskuksessa Imatran Kylpylä. Hakuaika kurssille päättyy 27.9.

5-päiväinen laitoskurssi on tarkoitettu gynekologista syöpää sairastaville ja heidän läheisilleen.

Kurssin tavoitteena on kuntoutujan toimintakyvyn edistäminen ja henkinen tukeminen. Osallistujat saavat tietoa gynekologisen syöpäsairauden ja sen hoidon vaikutuksista omaan elämään, tukea arjessa selviytymiseen ja tietoa terveistä elämäntavoista. Kurssi tukee myös puolisoa/läheistä uuteen elämäntilanteeseen sopeutumisessa ja vahvistaa hänen omia voimavarojaan.

Kurssia ohjaa Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja. Ohjelmaan sisältyy gynekologin/onkologin, fysioterapeutin, ravitsemusterapeutin, seksuaaliterapeutin ja toimintaterapeutin luentoja ja ryhmänohjausta, ohjattua ja omatoimista liikuntaa sekä vapaa-ajan ohjelmaa.

Kurssille valitaan hakemusten perusteella 8 paria (syöpäpotilas ja läheinen). Lisätietoa kurssista ja hakulomakkeen saa Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontapalvelusta >yhteystiedot. Hakulomakkeen voi myös itse täyttää ja tulostaa alla olevasta pdf-tiedostosta. Täytetty hakemus lähetetään Saimaan Syöpäyhdistykseen. Hakemukset käsitellään hakuajan päätyttyä ja kaikille hakijoille ilmoitetaan, onko tullut valituksi kurssille.

Kurssi on osanottajille maksuton. Tuettu Veikkauksen tuotoilla.

>Gynekologinen parikurssi 2019

Hakemuslomake syöpäpotilaiden kurssille

Hyvinvointia ja jaksamista vahvistava kurssi alle 68-vuotiaille Mikkelissä 17.9. – 26.11.2019. Hakuaika kurssille päättyy 16.8.

Kurssi on tarkoitettu syöpään sairastuneille tai syövän sairastaneille. Kurssin tavoitteena on auttaa kuntoutujaa löytämään itselleen konkreettisia hyvinvointia lisääviä ja vahvistavia asioita.  Kurssi koostuu 6 tapaamiskerrasta kahden viikon välein tiistaisin klo 16.30 – 19.00 (poikkeuksena viikolla 46 torstai 14.11.). Jokaisella tapaamiskerralla on eri teema. Omaa hyvinvointia tuetaan toiminnallisilla harjoitteilla, keskusteluilla ja välitehtävillä. Kuntoutujat saavat lisätietoa liikunnan ja ravinnon merkityksestä omaan jaksamiseen, vertaistukea sekä vahvistusta omalle seksuaalisuudelle ja minäkuvalle. Opetellaan löytämään omat voimavarat ja mielekkäitä tapoja rentoutua.

Kurssia ohjaavat Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja ja työnohjaaja/pari- ja seksuaaliterapeutti.

Kurssille valitaan 10 osanottajaa hakemusten perusteella. Hakemukset käsitellään hakuajan päätyttyä. Kaikille hakijoille ilmoitetaan, onko tullut valituksi kurssille.

Kurssille osallistuminen on maksutonta. Tuettu Veikkauksen tuotoilla.

>Hyvinvointikurssi Mikkeli 2019

Hakemuslomake syöpäpotilaiden kurssille

Tanssi-liiketerapiaan painottuva kurssi Lappeenrannassa 6.3. – 8.5.2019. Hakuaika kurssille päättynyt.
Kurssiin sisältyy 10 tapaamiskertaa viikon välein keskiviikkoisin klo 16.30 – 18.00 (poikkeuksena torstai 2.5.). Kurssipaikka on Saimaan Syöpäyhdistyksen sali Lappeenrannan keskustassa, Maakuntagalleria, Kauppakatu 40 D.

Jokaisella tapaamiskerralla on oma teemansa, mm. elämänmuutokset, omat voimavarat ja vahvuudet, minäkuvan vahvistaminen, tunteet liikkeessä, rentoutuminen, kosketus ja hoiva, vuorovaikutuksen voimat. Teemoja tarkennetaan jokaisen tapaamiskerran jälkeen kuntoutujien tarpeiden ja toiveiden mukaan. Tanssi-liiketerapian menetelminä käytetään mm. kehotietoisuustyöskentelyä, läsnäolo-, rentoutus- ja mielikuvaharjoituksia, luovaa liikettä, leikkiä, musiikkia, kuvatyöskentelyä. Kokemuksia jaetaan sanallisesti terapeutin ja ryhmän kanssa.

Kurssia ohjaa tanssi-liiketerapeutti, tanssistudio TwopStepin ja Kehopolun yrittäjä Katja Puranen.

Kurssi on tarkoitettu syöpään sairastuneille tai syövän sairastaneille. Kurssille valitaan hakemusten ja haastattelujen perusteella 8 osallistujaa. Lisätietoa kurssista ja hakulomakkeen saa Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontapalvelusta >yhteystiedot. Hakulomakkeen voi myös itse täyttää ja tulostaa alla olevasta pdf-tiedostosta. Täytetty hakemus lähetetään Saimaan Syöpäyhdistykseen. Hakemukset käsitellään ja haastattelut tehdään, kun hakuaika on päättynyt. Kaikille hakijoille ilmoitetaan, onko tullut valituksi kurssille.

Kurssille osallistuminen on maksutonta. Tuettu Veikkauksen tuotoilla.

Parantumatonta syöpää sairastavien parikurssi 18.-22.3.2019 Imatran Liikunta- ja Kuntoumiskeskuksessa Imatran Kylpylä. Kurssi päättynyt.
5-päiväinen laitoskurssi on tarkoitettu parantumatonta syöpää sairastaville ja heidän avio-/avopuolisoilleen.

Kurssin ohjelmaan sisältyy ohjattuja pienryhmäkeskusteluja, kevyttä liikuntaa, ulkoilua ja vapaa-ajan ohjelmaa. Kurssin ohjaajina toimivat Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja sekä toimintaterapeutti, fysioterapeutti, psykologi, palliatiivinen sairaanhoitaja ja vapaa-ajanohjaaja.

Kurssilla on tilaisuus käsitellä omia kokemuksia sairaudesta ja tunteista ja tavata muita samassa elämäntilanteessa olevia syöpäpotilaita ja heidän puolisoitaan. Kurssilla saa tietoa oireenmukaisesta hoidosta ja keinoja jokapäiväiseen selviytymiseen. Kurssi auttaa myös puolisoa sopeutumaan uuteen elämäntilanteeseen ja vahvistaa hänen voimavarojaan.

Kurssille valitaan hakemusten perusteella 8 paria. Lisätietoa kurssista ja hakulomakkeen saa Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontapalvelusta >yhteystiedot. Hakulomakkeen voi myös itse täyttää ja tulostaa alla olevasta pdf-tiedostosta. Täytetty hakemus lähetetään Saimaan Syöpäyhdistykseen. Hakemukset käsitellään hakuajan päätyttyä ja kaikille hakijoille ilmoitetaan, onko tullut valituksi kurssille.

Kurssi on osanottajille maksuton. Tuettu Veikkauksen tuotoilla.

Henkilötietojen käsittely sopeutumisvalmennuskurssien yhteydessä

Mitä sopeutumisvalmennus on?

Toteutamme lahjoitus- ja testamenttivaroin myös virkistyspäiviä ja -kursseja syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen.

Muut Syöpäjärjestöjen kuntoutuskurssit

Voi hakea myös muille Syöpäjärjestöjen ja Kelan järjestämille kuntoutus- ja sopeutumisvalmennuskursseille. Kursseja järjestetään eri puolilla Suomea. Vuoden 2019 sopeutumisvalmennus- ja virkistyskurssien opas löytyy alla olevasta linkistä.

Sopeutumisvalmennus- ja virkistyskurssit 2019

Kelan esite syopakuntoutus

Tarkempia tietoja Kelan kurssien sisällöistä ja ajankohdista löydät myös osoitteesta www.kela.fi/kuntoutuskurssihaku. Käytä hakusanaa syöpä.
Kelan kursseille voit hakea Kelan kuntoutushakemuksella KU132. Liitteenä tulee olla lääkärin B-lausunto tai vastaavat tiedot sisältävä lääketieteellinen selvitys. Hakemus lähetetään oman paikkakunnan Kelan toimistoon. Haku päättyy, kun kurssi on täynnä, joten hakea kannattaa heti.

Kelan kuntoutushakemus KU132