Kuntoutuskurssit

Me Saimaan Syöpäyhdistyksessä haluamme, että jokaisella syöpään sairastuneella on mahdollisuus omaan elämäntilanteeseensa sopivaan tukeen ja kuntoutukseen.

Järjestämme sopeutumisvalmennuskursseja Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA) tuella.

• Hyvinvointia ja jaksamista vahvistava avokuntoutuskurssi 8.1. – 19.3.2019 Mikkelissä. Hakuaika kurssille päättyy 30.11.2018. Yksilökurssi, joka on tarkoitettu syöpään sairastuneille tai syövän sairastaneille. Ei ikärajaa. Kurssille osallistuminen on maksutonta. Tuettu Veikkauksen tuotoilla.

Kurssin tavoitteena on auttaa kuntoutujaa löytämään itselleen konkreettisia hyvinvointia lisääviä ja vahvistavia asioita. Kurssia ohjaavat Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja ja työnohjaaja/pari- ja seksuaaliterapeutti.

Kurssi koostuu 6 tapaamiskerrasta kahden viikon välein tiistaisin klo 14-16.30. Jokaisella tapaamiskerralla on eri teema. Omaa hyvinvointia tuetaan toiminnallisilla harjoitteilla, keskusteluilla ja välitehtävillä. Kuntoutujat saavat lisätietoa liikunnan ja ravinnon merkityksestä omaan jaksamiseen, vertaistukea sekä vahvistusta omalle seksuaalisuudelle ja minäkuvalle. Opetellaan löytämään omat voimavarat ja mielekkäitä tapoja rentoutua.Kurssin osanottajat valitaan hakemusten perusteella. Hakemukset käsitellään hakuajan päätyttyä. Kaikille hakijoille ilmoitetaan, onko tullut valituksi kurssille.

Hyvinvointia ja jaksamista vahvistava kurssi Mli 2019

Kurssin tiedustelut ja hakulomakkeet saat Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontapalvelusta >yhteystiedot. Hakulomakkeen voi myös itse täyttää ja tulostaa alla olevasta pdf-tiedostosta. Täytetty hakemus lähetetään Saimaan Syöpäyhdistykseen.

Kurssit Imatran liikunta- ja kuntoutumiskeskuksessa vuonna 2018:

• Parantumatonta syöpää sairastavien parikurssi 19. – 23.3.
    Parantumatonta syopaa sair. parikurssi 2018
  • Kehon ja mielen yhteistyöllä liikkumaan, yksilökurssi alle 68-vuotiaille, 14. – 18.5. ja seurantajakso 16. – 18.11. Hakuaika kurssille on päättynyt.
    Kehon ja mielen liikuntakurssi 2018
  • Gynekologista syöpää sairastavien parikurssi 12. – 16.11. Hakuaika kurssille päättyy 9.10.
    Kurssin tavoitteena on kuntoutujan toimintakyvyn edistäminen ja henkinen tukeminen. Osallistujat saavat  tietoa gynekologisen syöpäsairauden ja sen hoidon vaikutuksista omaan elämään, tukea arjessa selviytymiseen ja tietoa terveistä elämäntavoista. Kurssi tukee myös puolisoa/läheistä uuteen elämäntilanteeseen sopeutumisessa ja vahvistaa hänen omia voimavarojaan.
    Kurssia ohjaa Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja. Ohjelmaan sisältyy gynekologin/onkologin, fysioterapeutin, ravitsemusterapeutin, seksuaaliterapeutin ja toimintaterapeutin luentoja ja ryhmänohjausta, ohjattua ja omatoimista liikuntaa sekä vapaa-ajan ohjelmaa.
    Kurssille valitaan hakemusten perusteella 8 paria. Hakemukset käsitellään hakuajan päätyttyä. Kaikille hakijoille ilmoitetaan, onko tullut valituksi kurssille.Gynekologista syöpää sairastavien parikurssi 2018

Kurssille osallistuminen on maksutonta. Tuettu Veikkauksen tuotoilla.

Hakemuslomake syöpäpotilaiden kurssille

Henkilötietojen käsittely sopeutumisvalmennuskurssien yhteydessä

Mitä sopeutumisvalmennus on?

Toteutamme lahjoitus- ja testamenttivaroin myös virkistyspäiviä ja -kursseja syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen.

Vuonna 2018 Virkistyspäivät syöpäpotilaille, jotka asuvat Lemin, Savitaipaleen, Suomenniemen ja Taipalsaaren alueella. Virkistyspäivät järjestetään Imatran kylpylässä 29.10. – 1.11.2018. Päivien rahoittaja on Anja Ester Pylkön rahasto. Hakuaika päättyy 27.9.2018. Lisätietoja ja hakukaavakkeita saat neuvontahoitajalta puh. 0400 728 192.

Virkistyspäivät 2018 esite

Virkistyspaivat 2018 hakemus

Muut Syöpäjärjestöjen kuntoutuskurssit

Voi hakea myös muille Syöpäjärjestöjen ja Kelan järjestämille kuntoutus- ja sopeutumisvalmennuskursseille. Kursseja järjestetään eri puolilla Suomea.

Sopeutumisvalmennus- ja virkistyskurssit 2018

Kelan kursseille voit hakea Kelan kuntoutushakemuksella KU132. Liitteenä tulee olla lääkärin B-lausunto tai vastaavat tiedot sisältävä lääketieteellinen selvitys. Hakemus lähetetään oman paikkakunnan Kelan toimistoon. Haku päättyy, kun kurssi on täynnä, joten hakea kannattaa heti.

Kelan kuntoutushakemus KU132