Kuntoutuskurssit

Me Saimaan Syöpäyhdistyksessä haluamme, että jokaisella syöpään sairastuneella on mahdollisuus omaan elämäntilanteeseensa sopivaan tukeen ja kuntoutukseen.

Järjestämme sopeutumisvalmennuskursseja Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEAn ja Syöpäsäätiön tuella.

Vuoden 2020 kurssitarjontamme

• Parantumatonta syöpää sairastavien parikurssi Imatran Kylpylässä, uusi ajankohta 10. – 14.8.2020 (STEA), hakuaika on päättynyt.
  • Hyvinvointia ja jaksamista vahvistava kurssi Pieksämäellä (alle 68-v.) 3.9. – 12.11.2020 (STEA). Hakuaika päättyy 14.8.2020.
  • Gynekologista syöpää sairastavien parikurssi Imatran Kylpylässä, 2. – 6.11.2020 (STEA), hakuaika päättyy 25.9.2020.
  • Tanssi-liiketerapiaan painottuva kurssi syöpään sairastuneille Lappeenrannassa 30.9. – 9.12.2020, Syöpäsäätiön rahoittama. Hakuaika kurssille päättyy 21.8.2020. Huom! tälle kurssille oma hakulomakkeensa, joka löytyy tarkempien kurssitietojen yhteydestä.

Kurssien tarkemmat sisältötiedot ja hakuohjeet löytyvät alempana tällä sivulla.

Huomioimme koronavirusepidemian vaatimat tehotoimet kursseilla

Noudatamme koronavirusepidemiasta johtuvia tehostettuja hygieniaohjeita, riskiryhmäsuosituksia ja turvaetäisyyksiä. Lue ohjeemme, miten voit ilmoittautua ja osallistua kasvokkaiseen ryhmä- ja kurssitoimintaamme:

Ohje kasvokkaiseen toimintaan osallistumisesta päiv. 15.6.2020 (pdf)

Tarkemmat tiedot kursseista

Parantumatonta syöpää sairastavien parikurssi (siirtynyt keväältä, uusi ajankohta 10. – 14.8.2020) Imatran Liikunta- ja Kuntoumiskeskuksessa Imatran Kylpylä.

5-päiväinen laitoskurssi on tarkoitettu parantumatonta syöpää sairastaville ja heidän avio-/avopuolisoilleen. Hakuaika kurssille on päättynyt. Koronavirusepidemian vuoksi ajankohta on siirretty maaliskuulta myöhemmäksi. Osallistujiksi valituille on ilmoitettu uusi kurssiaika.

Kurssin ohjelmaan sisältyy ohjattuja pienryhmäkeskusteluja, kevyttä liikuntaa, ulkoilua ja vapaa-ajan ohjelmaa. Kurssin ohjaajina toimivat Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja sekä toimintaterapeutti, fysioterapeutti, psykologi, palliatiivinen sairaanhoitaja ja vapaa-ajanohjaaja.

Kurssilla on tilaisuus käsitellä omia kokemuksia sairaudesta ja tunteista ja tavata muita samassa elämäntilanteessa olevia syöpäpotilaita ja heidän puolisoitaan. Kurssilla saa tietoa oireenmukaisesta hoidosta ja keinoja jokapäiväiseen selviytymiseen. Kurssi auttaa myös puolisoa sopeutumaan uuteen elämäntilanteeseen ja vahvistaa hänen voimavarojaan.

Hakuaika kurssille on päättynyt ja kaikille hakijoille ilmoitettu valinnasta.

Kurssi on osallistujille maksuton. Tuettu Veikkauksen tuotoilla.

Parantumatonta syöpää sairastavien parikurssin esite (pdf)

Hakemuslomake syöpäpotilaiden kurssille (pdf)

Hyvinvointia ja jaksamista vahvistava kurssi alle 68-vuotiaille 3.9. -12.11.2020 Pieksämäellä

Kurssi toteutetaan Saimaan Syöpäyhdistyksen Pieksämäen neuvontapalvelun tiloissa.  Hakuaika päättyy 14.8.2020.

Kurssi on tarkoitettu syöpään sairastuneille tai syövän sairastaneille. Kurssin tavoitteena on auttaa kuntoutujaa löytämään itselleen konkreettisia hyvinvointia lisääviä ja vahvistavia asioita.  Kurssi koostuu 6 tapaamiskerrasta noin viikon – kahden välein. Jokaisella tapaamiskerralla on eri teema. Omaa hyvinvointia tuetaan toiminnallisilla harjoitteilla, keskusteluilla ja välitehtävillä. Kuntoutujat saavat lisätietoa liikunnan ja ravinnon merkityksestä omaan jaksamiseen, vertaistukea sekä vahvistusta omalle seksuaalisuudelle ja minäkuvalle. Opetellaan löytämään omat voimavarat ja mielekkäitä tapoja rentoutua.

Kurssia ohjaavat Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja ja psykoterapeutti-työnohjaaja.

Kurssille valitaan 10 osallistujaa hakemusten perusteella. Hakemukset käsitellään hakuajan päätyttyä. Kaikille hakijoille ilmoitetaan, onko tullut valituksi kurssille.

Kurssille osallistuminen on maksutonta. Tuettu Veikkauksen tuotoilla.

Hyvinvointia ja jaksamista vahvistava kurssi 2020 (pdf-esite)

Hakemuslomake syöpäpotilaiden kurssille (pdf)

Gynekologista syöpää sairastavien parikurssi 2. – 6.11.2020 Imatran Liikunta- ja Kuntoumiskeskuksessa Imatran Kylpylä

5-päiväinen laitoskurssi on tarkoitettu gynekologista syöpää sairastaville ja heidän avio- tai avopuolisolleen. Kurssille voi jo hakea. Hakuaika päättyy 25.9.2020.

Kurssin tavoitteena on kuntoutujan toimintakyvyn edistäminen ja henkinen tukeminen. Osallistujat saavat tietoa gynekologisen syöpäsairauden ja sen hoidon vaikutuksista omaan elämään, tukea arjessa selviytymiseen ja tietoa terveistä elämäntavoista. Kurssi tukee myös puolisoa uuteen elämäntilanteeseen sopeutumisessa ja vahvistaa hänen omia voimavarojaan.

Kurssia ohjaa Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitaja. Ohjelmaan sisältyy eri asiantuntijoiden mm. fysioterapeutin, ravitsemusterapeutin ja seksuaaliterapeutin luentoja, ryhmätyöskentelyä, ohjattua ja omatoimista liikuntaa sekä vapaa-ajan toimintaa.

Kurssille valitaan hakemusten perusteella 8 paria (syöpäpotilas ja avio-/avopuoliso). Lisätietoa kurssista ja hakulomakkeen saa Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontapalvelusta >yhteystiedot. Hakulomakkeen voi myös itse täyttää ja tulostaa alla olevasta pdf-tiedostosta. Täytetty hakemus lähetetään Saimaan Syöpäyhdistykseen. Hakemukset käsitellään hakuajan päätyttyä ja kaikille hakijoille ilmoitetaan, onko tullut valituksi kurssille.

Kurssi on osallistujille maksuton. Tuettu Veikkauksen tuotoilla.

Gynekologista syöpää sairastavien parikurssin esite (pdf)

Hakemuslomake syöpäpotilaiden kurssille (pdf)

Tanssi-liiketerapiaan painottuva kurssi Lappeenrannassa 30.9. – 9.12.2020. Haku päättyy 21.8.2020.

Kurssi on tarkoitettu kaikille syöpään sairastuneille. Kurssilla pääset liikkeen ja keskusteluiden avulla käsittelemään ajatuksiasi ja kokemuksiasi. Teemoina ovat mm. suhde omaan kehoon, keholliset kokemukset, elämänmuutokset, voimavarat, tunteet, lepääminen ja rentoutuminen.

Kurssi koostuu 10 tapaamiskerrasta ja sitä ohjaa tanssi-liiketerapeutti, tanssistudio TwoStepin ja Kehon Polun yrittäjä Katja Puranen. Kurssipaikkana on Saimaan Syöpäyhdistyksen sali Lappeenrannan keskustassa, Maakuntagalleria, Kauppakatu 40 D.

Kurssille on eri hakulomake kuin ylempänä olevat hakemuslomakkeet. Voit tulostaa itse pdf-lomakkeen tai pyytää sen Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontahoitajalta, puh. 0400 728 192 tai sähköpostitse saimaa@sasy.fi.

Kurssille valitaan hakemusten ja haastattelujen perusteella enintään 10 osallistujaa. Hakemukset käsitellään ja haastattelut tehdään, kun hakuaika on päättynyt. Kaikille hakijoille ilmoitetaan, onko tullut valituksi kurssille.

Kurssille osallistuminen on maksutonta. Kurssi toteutetaan Syöpäsäätiön rahoittamana.

Tanssiliiketerapia 2020 Lpr esite (pdf)

Hakemus tanssi-liiketerapiakurssille (pdf)

Toteutamme lahjoitus- ja testamenttivaroin myös virkistyspäiviä ja -kursseja syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen.

Virkistyspäivät syöpäpotilaille (30.3. – 2.4.2020) Imatran Kylpylässä

Päiville voivat hakea Lemin, Savitaipaleen, Suomenniemen ja Taipalsaaren alueella asuvat syöpäpotilaat joko yksin tai avio-/avopuolison kanssa. Päiville valitaan hakemusten perusteella 16 henkilöä. Virkistyspäivät on osallistujille maksuton, matkakuluja ei korvata. Päivien rahoittajana on Anja Ester Pylkön rahasto. Lisätietoa päivistä saa Saimaan Syöpäyhdistyksen neuvontapalvelusta yhteystiedot.

Hakuaika on päättynyt. Koronaepidemian vuoksi virkistyspäivät on siirretty pidettäväksi myöhemmin. Valituille osallistujille ilmoitetaan henkilökohtaisesti heti, kun uusi ajankohta varmistuu.

Virkistyspäivien 2020 esite (pdf)

Henkilötietojen käsittely sopeutumisvalmennus- ja virkistyskurssien yhteydessä (pdf)

Muut Syöpäjärjestöjen kuntoutuskurssit

Voi hakea myös muille Syöpäjärjestöjen ja Kelan järjestämille kuntoutus- ja sopeutumisvalmennuskursseille. Kursseja järjestetään eri puolilla Suomea. Vuoden 2020 sopeutumisvalmennus- ja virkistyskurssien opas löytyy alla olevasta linkistä.

Lue, mitä sopeutumisvalmennus on (siirryt Syöpäjärjestöjen Kaikki syövästä -sivustolle)

Syöpäjärjestöt kurssiopas 2020 (pdf)

Kelan esite syöpäkuntoutuksesta (pdf)

Kelan kurssit syöpään sairastuneille 2020 (pdf)

Kelan kuntoutushakemus KU132 (pdf)

Tarkempia tietoja Kelan kurssien sisällöistä ja ajankohdista löydät myös osoitteesta www.kela.fi/kuntoutuskurssihaku. Käytä hakusanaa syöpä. Kelan kursseille voit hakea Kelan kuntoutushakemuksella KU132. Liitteenä tulee olla lääkärin B-lausunto tai vastaavat tiedot sisältävä lääketieteellinen selvitys. Hakemus lähetetään oman paikkakunnan Kelan toimistoon. Haku päättyy, kun kurssi on täynnä, joten hakea kannattaa heti.