Päivittyvä tiedote: Koronavirus vaikuttaa Saimaan Syöpäyhdistyksen toimintaan

Saimaan Syöpäyhdistys on osa valtakunnallista Syöpäjärjestöä, jonka linjausten mukaisesti perumme toistaiseksi kaikki tapahtumat ja kokoontumiset. Lisätietoa saat alla olevasta tiedotteesta ja Saimaan Syöpäyhdistyksen henkilökunnalta.

Syöpäjärjestöissä on runsaasti toimintaa, joka perustuu ihmisten kohtaamiseen ja kasvokkaistapaamisiin: kursseja, luentotilaisuuksia, kerhojen ja osastojen toimintaa sekä muita tapaamisia. Tässä pandemian vaiheessa Syöpäjärjestöt linjaa, että nämä tapahtumat ja tapaamiset perutaan toistaiseksi.

Kasvokkain tapahtuvaa kurssi-, vapaaehtois- ja tukihenkilötoimintaa ei toistaiseksi järjestetä lainkaan. Syöpäjärjestöjen vapaaehtoisia kehotetaan noudattamaan ohjeistusta. Lisätietoa ohjeistuksesta tarjoavat kaikki Syöpäjärjestöihin kuuluvat alueelliset syöpäyhdistykset ja valtakunnalliset potilasjärjestöt.

Syöpäjärjestöt haluaa omalta osaltaan ehkäistä koronaviruksen leviämistä. Kasvokkaistapaamisia ja kokoontumisia rajoittamalla voidaan todennäköisesti jonkin verran vähentää riskiryhmään kuuluvien virustartuntoja.

Saimaan Syöpäyhdistyksen henkilökunnan tavoittaa toistaiseksi pääasiassa puhelimitse tai sähköpostilla. Voit tavata neuvontahoitajaa myös varaamalla ajan etukäteen.

Myös Syöpäjärjestöjen neuvontapalvelut tarjoavat tietoa ja tukea sairastuneille ja läheisille puhelimitse, sähköpostitse tai chatissä.

Seuraamme viranomaisten ohjeistuksia ja tiedotamme lisää, jos Syöpäjärjestöjä koskevat ohjeet olennaisesti muuttuvat. Ajankohtaisin tieto Suomessa löytyy Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) sivustolta: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19