Euroopan syöpäviikolla 25.-31.5.2020 liikutaan

Tänä vuonna syöpäviikolla kiinnitetään huomiota erityisesti syöpää sairastavien liikuntaan. Toukokuun Syöpä-lehdessä on monia artikkeleita, jotka kannustavat liikkumaan syövästä huolimatta ja myös ilman syöpää.

”Perinteisesti syöpäpotilaita on kehotettu ottamaan rauhallisesti rankkojen hoitojen aikana. Viime vuosina saatujen tutkimustulosten valossa vaikuttaa kuitenkin siltä, että liikunta ja jopa kova fyysinen harjoittelu saattavatkin edistää syövästä parantumista. Fyysinen harjoittelu vähentää syövän uusiutumisen riskiä ja sairastumista muihin sairauksiin, mutta myös auttaa selviytymään paremmin syöpähoitojen haittavaikutuksista”, kertoo liikunta- ja verenkiertofysiologian dosentti Ilkka Heinonen Turun yliopistosta. Lue koko artikkeli diginä Liikunnalla parempaan hoitotulokseen

Saimaan Syöpäyhdistys haastaa omat potilas- ja kannattajajäsenensä sekä alueensa muutkin asukkaat liikkumaan ja kertomaan myös muille itsellensä mieluisista maisemista ja liikuntamuodoista. Haasteen julkaisemme lauantaina 23.5. facebookissa  facebook.com/saimaansyopayhdistys ja verkkouutisissamme.