4,2 miljoonaa euroa – muikea summa – josta osa käytetään Saimaan Syöpäyhdistyksen alueella

Roosa nauha -keräys 2020 tuotti häkellyttävän tuloksen. Toisistaan välittävät suomalaiset näyttivät, mitä tarkoittaa sanonta ”Kaveria ei jätetä” tai Pave Maijasen laulun sanoin ”Pidä huolta”.

Valtakunnallinen kampanja nousi Suomen suurimmaksi hyväntekeväisyyskeräykseksi. Sen pääasiallinen tuotto ohjautuu kotimaiseen syöpätutkimukseen. Mutta Syöpäsäätiö osoittaa osan keräystuotosta myös alueelliseen tuki- ja neuvontatyöhön syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä tukemiseksi!

Saimaan Syöpäyhdistyksen nauhamyynnin tuotto on siis osa tuota isoa pottia, josta ilolla mekin uutisoimme. Tarkentavana tietona haluamme kertoa, että Saimaan Syöpäyhdistyksen vapaaehtoisten myyjien sekä paikallisosastojemme myymien Roosa nauhojen tuotto kohdentuu suoraan oman toimialueemme tuki- ja neuvontatyöhön. Sitä teemme 26 kunnassa Etelä-Karjalassa, Etelä-Savossa ja Itä-Savossa. Apunamme meillä on 10 paikallisosastoa ja kerhoa sekä suuri joukko koulutettuja tukihenkilöitä ja muita vapaaehtoistoimijoita.

Saimaan Syöpäyhdistykseen tulee vuosittain noin 3000 yhteydenottoa syöpäpotilailta ja heidän läheisiltään. Heistä neuvontahoitajiemme vastaanotolle tulee noin 1100 henkilöä ja puhelinneuvontaa ja -keskusteluja on noin 1500 kpl. Sähköistenkin yhteydenottojen määrä on kasvamassa yhteiskuntamme digiloikan myötä.

Neuvontahoitajiemme lisäksi vertaistukiryhmiämme ohjaavat muut ammattilaiset ja koulutetut vapaaehtoiset. Vuoden 2019 aikana näitä ryhmiä oli 34 ja niihin osallistuttiin noin 1330 kertaa. Yllätys yllätys – koronavuonna 2020 käynnistyneiden ryhmiemme määrä lisääntyi (toki pienempinä ryhminä rajoitusten vuoksi).

Kun näihin lukuihin lisää tukihenkilöittemme tukisuhteet ja paikallisosastojemme tärkeän vertaistukitoiminnan ja liikuntaryhmien järjestämisen omilla alueillaan, hahmottuu toimintamme monipuolisuus ja syy, miksi tarvitsemme useita puroja varainhankintaamme. Syöpäsäätiön tuen ja Roosa nauha -kampanjan lisäksi saamme rahoitusta toimintaamme myös Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEAlta, jäsenmaksutuotoista sekä erilaisista lahjoituksista.

Kiitämme iloiten mutta nöyrästi kaikkia, jotka mahdollistivat myös oman Roosa nauha -pottimme nousun ennätykselliseksi: vapaaehtoismyyjiä sekä nauhan ostaneita yksityishenkilöitä ja yrityksiä.

Työmme jatkuu…  Ja kohta taas mennään näissäkin merkeissä – Roosa nauha 2021 -kampanja lähestyy!