Suolistosyövän seulontaan osallistuminen on terveysteko

Niina Turunen

Suolistosyövän seulonta on tullut lakisääteiseksi tänä vuonna. Seulonta alkaa tai on jo alkanut kaikkien sairaanhoitopiirien alueilla. Seulonnan aloittaminen on yhteiskunnan panostus kansalaisten hyvinvointiin. Jokainen kutsun saava voi puolestaan itse vaikuttaa omaan terveyteensä osallistumalla seulontaan.

Seulonnan tavoitteena on löytää oireettomilta henkilöiltä suolistosyöpä niin varhain, että se saadaan parannettua. Varhain löydetyn syövän hoito on helpompaa ja edullisempaa. Seulonta myös vähentää kuolleisuutta syöpään.

Mitkä ikäluokat pääsevät seulontaan

Tänä vuonna suolistoseulontakutsun saavat v. 1962, 1960, 1958, 1956 ja 1954 syntyneet. Vähitellen seulonta laajenee niin, että seulonta ulottuu kaikkiin 56–74-vuotiaisiin. Meille Saimaan Syöpäyhdistykseen tulee kysymyksiä siitä, miksi vain tietty ikäryhmä on seulonnan kohteena. Eikö nuorten tai iäkkäiden terveydellä ole väliä?  Suolistosyöpä on yleisintä seulonnan kohteena olevassa ikäryhmässä. Seulonnan vaikuttavuutta väestötasolla on myös vuosia tutkittu ja päädytty tähän ikäryhmään. Yksittäinen kunta tai hyvinvointialue ei päätä ikäryhmää.

Miten seulonta tapahtuu

Mikä parasta, suolistosyöpäseulontaan osallistuminen on todella helppoa. Kotiin tulee postissa ”kakkatikku” eli ulostenäytetikku ohjeineen ja testi tehdään kotona. Näyte lähetetään seulontalaboratorioon valmiiksi maksetussa kirjekuoressa. Tieto tuloksesta tulee kotiin noin kuukauden kuluessa. Mikäli näytteestä löytyy verta, suoli tähystetään. Yli 90 prosentilla tulos on normaali eli näytteessä ei todeta verta. Vaikka verta löytyisi, valtaosassa tapauksia syyksi ei paljastu syöpä, vaan joku muu suoliston ongelma.

Arvostetaan siis terveyspalveluitamme ja hyödynnetään tämä maksuton, hyvin järjestetty palvelu! Lopuksi vielä muistutus: jos suolistosi toimii tavallisuudesta poikkeavasti, ulosteessa näkyy verta, on epämääräisiä vatsakipuja, ripulia tai ummetusta, joka ei parissa viikossa helpota, on syytä hakeutua lääkäriin iästä riippumatta. Seulontakutsua ei tällöin pidä jäädä odottelemaan!

Suolistosyöpäseulonnan näytteenottopaketti

Suolistosyöpäseulonnan näytteenottopaketti. Huom! Laboratorion osoitetiedoista osa on häivytetty kuvasta.

Lisää suolistosyövän seulonnasta voit lukea esim. Syöpäjärjestöjen Ilman syöpää -sivustolta: https://www.ilmansyopaa.fi/suolistoseulonnat-alkavat/

Tietoa terveyden edistämistyöstämme