Suolistosyöpäseulontaa ei kannata pelätä

Niina Turunen

Valtakunnallinen suolistosyövän seulonta alkaa Suomessa vuoden 2022 alussa. Se laajenee kansalliseksi ohjelmaksi, johon kutsutaan kaikki 56–74-vuotiaat.

Suolistosyöpä on hoidettavissa

Suolistosyöpä on sairaus, joka on hoidettavissa. Hoitotulokset ovat sitä paremmat, mitä varhaisemmassa vaiheessa syöpä todetaan. Olennaisinta potilaan ennusteen kannalta on syövän varhainen toteaminen.

Seulontaan kannattaa siis osallistua ja se on tehty helpoksi. Näytteenottopaketti tulee postitse kotiin ja putkilo, jota myös ”kakkatikuksi” nimitetään, palautetaan valmiiksi maksetussa palautuskuoressa.

Suolistosyöpäseulontaa ei kannata pelätä! Jos syöpä on päässyt syntymään, on parempi, että se löydetään varhain. Ennuste on parempi ja usein vältytään raskailta sytostaattihoidoilta. Varhain löydetystä ja hoidetusta syövästä toipuminen on nopeampaa ja helpommat hoidot vaikuttavat oleellisesti myös myöhempään elämänlaatuun.

Toiseksi yleisin syöpä Suomessa

Suolistosyöpä on yleinen sairaus ja etenkin levinneiden muotojen ennuste on huono. Suomessa suolistosyöpä on niin naisten kuin miestenkin toiseksi yleisin syöpätauti heti rintasyövän ja eturauhassyövän jälkeen. Uusia suolistosyöpätapauksia todetaan Suomessa noin 3500 vuodessa ja suolistosyövästä aiheutuu yli 1300 kuolemaa vuosittain. Suolistosyöpien ilmaantuvuus on nousussa. Uusien suolistosyöpien määrä kasvaa myös alle 50-vuotiailla, mutta eniten tapausmäärät kasvavat vanhemmassa väestössä.

Syöpärekisterin mukaan vuonna 2019 Saimaan Syöpäyhdistyksen alueella todettiin 235 uutta suolistosyöpää.

Meneillään olevan Roosa nauha -kampanjan teemana on tänä vuonna suolistosyövät.

Tämän vuoden Roosa nauhan on suunnitellut ammattinyrkkeilyn maailmanmestari Eva Wahlström. Eva on nyrkkeilyuransa jälkeen opiskellut Aalto-yliopistossa arkkitehtuuria  ja muotoilua. Hänen Roosa nauhansa on maaliroiskeinen, värikäs ja räiskyvä. ”Suunnittelemani Roosa nauha edustaa rajattomuutta ja rajojen ylittämistä. Rapatessa roiskuu ja saa roiskuakin. Rajattomuus edustaa minulle rohkeutta ylittää rajoja”, Eva Wahlström sanoo.

Syöpäsäätiön Roosa nauha -keräys tukee rintasyöpätutkimuksen lisäksi myös muiden syöpien tutkimusta sekä syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen tarkoitettua tukityötä, jota me Saimaan Syöpäyhdistyksessäkin teemme omalla alueellamme.

Roosa nauha -päivää vietetään tänään perjantaina 8.10.