Opiskelijoiden tuki ja kiitos syöpätyötä tekeville

Anton Harju ja Saga Laitinen

Saimaan Syöpäyhdistyksen 70 v. -juhlavuoden blogi nro 2

Parru Fights Cancer – hyväntekeväisyysottelu lokakuussa 2022

Anton: Olen Anton Harju, viidennen vuoden kauppatieteiden opiskelija ja Lappeenrannan korkeakoulujen jääkiekkojoukkueen, Parru HT:n toiminnanjohtaja. Viime kevään aikana kypsyi ajatus yhdistää hyväntekeväisyys, urheilu sekä opiskelijatapahtuma, joka näki lopulta viime lokakuussa päivänvalon, kun Parru HT järjesti ensimmäistä kertaa ikinä Parru Fights Cancer -tapahtuman yhdessä Saimaan Syöpäyhdistyksen kanssa. Tapahtuman tuotot ohjattiin lyhentämättömänä yhdistyksen toimintaan ja lopullinen keräyssumma oli lähes 3000 euroa.

Tapahtuma syntyi ja sai teemakseen taistelun syöpää vastaan henkilökohtaisista syistä. Oma äitini sairasti rintasyövän 10 vuotta sitten ja selvisi siitä. Äidin isä menehtyi ihosyöpään ja isänisä oli vielä tapahtuman aikaan saattohoidossa imusolmukesyövän takia, ennen kun hän menehtyi. Muutenkin syöpä koskettaa todella monia suomalaisia.

Tapahtuma oli lopulta todella onnistunut. Paikalla oli joukkueiden ja henkilökunnan lisäksi yli 1300 ihmistä, ja keräyksen summa oli tiettävästi suurin yksittäinen Saimaan Syöpäyhdistyksen historiassa. Koen äärimmäistä kiitollisuuden tunnetta kaikkia kohtaan, jotka osallistuivat tapahtumaan ja sen toteutukseen jollain tavalla. Haluan myös vielä kertaalleen osoittaa kiitokseni Saimaan Syöpäyhdistykselle, kun he lähtivät ennakkoluulottomasti tekemään tapahtumaa kanssamme.

Saga: Olen Saga, neljännen vuoden kauppatieteiden opiskelija, ja Parru Fights Cancerissa vastasin tapahtuman käytännön läpiviennistä tapahtumapäivänä. Päädyin mukaan tapahtuman järjestämiseen hieman vahingossa, kun sattumalta istuin Antonin viereen ainejärjestömme kiltahuoneella ja aloimme puhua tapahtumasta. En tarvinnut tällöin montaakaan hetkeä miettiäkseni lähdenkö mukaan vai en, sillä tiesin, että tässä on valtava potentiaali tehdä hyvää yhdessä osaavan työparin kanssa. Olemme tehneet tapahtumia jo useita vuosia yhdessä, joten oli helppo luottaa Antonin visioon ja auttaa sen toteuttamisessa. Lopulta tapahtuma oli onnistuneempi kuin osasimme odottaa, ja itseäkin henkilökohtaisesti koskettava aihe teki tästä kenties merkityksellisimmän tapahtuman, jota olen päässyt järjestämään.

Kuten Antonillakin, myös omassa lähipiirissä on ollut valitettavan paljon syöpää ja siihen menehtymisiä. Tapahtuman järjestäminen on aina todella antoisaa, mutta Parru Fights Cancerilla oli itselleni myös erityinen merkitys, sillä se auttoi käsittelemään rintasyöpään menehtyneen läheiseni kuolemaan liittyvää surua. Onkin ollut hienoa huomata, kuinka monella eri tasolla tapahtuma resonoi niin minussa itsessäni kuin koko meidän yhteisössämme. Kisapuiston katsomon täyttyessä yleisöstä ja lahjoitussumman kasvaessa noin suureksi ei voinut tuntea mitään muuta kuin iloa ja kiitollisuutta kaikista heistä, jotka saapuivat paikalle osoittamaan tukeaan tärkeän asian puolesta.

Lääketieteellä on edelleen rajansa syöpätaistelussa, mutta yhdessä vaikeiden asioiden kohtaaminen on helpompaa. Iso kiitos siis kaikille tapahtumakävijöille, lahjoituksen tehneille, yhteistyökumppaneille sekä muille tapahtumaa mahdollistaville tahoille, että lähditte mukaan ja mahdollistitte kaiken hyvän, jota tapahtumalla saatiin aikaan. Erityisen suuri kiitos myös omalta osaltani Saimaan Syöpäyhdistykselle, sillä se työ, mitä yhdistys tekee, on jotain, mitä rahassa ei voi mitata. Toivottavasti tapaamme kaikkien kanssa jälleen ensi syksynä Parru Fights Cancerissa!

Parru Fights Cancer -jääkiekko-ottelu 19.10.2022 Lappeenrannan Kisahallissa, paikallisottelu Parru HT vs. PEPO HC.