Tarkkaile rintojasi

Rintasyöpä on naisten yleisin syöpä. Varhain todetun rintasyövän hoitotulokset ovat Suomessa erittäin hyvät. Seulontaan osallistuminen on tehokkain keino havaita rintasyöpä varhaisessa vaiheessa. Joskus rinnassa voi havaita itse epätavallisen muutoksen. Tällöin muutos on syytä tutkituttaa.

On hyvä tuntea rintansa ja se, miltä ne normaalisti tuntuvat ja näyttävät. Jos itse havaitset tai joku toinen huomaa epätavallisia muutoksia rinnassa, kannattaa varata aika lääkärille omalta terveysasemalta, työterveyshuollosta tai hakeutua yksityiselle lääkäriasemalle. Toimi näin, vaikka olisit hiljattain käynyt tai olisit lähi-aikoina menossa seulontatutkimukseen.

Rintasyöpä on yleensä varhaisvaiheessa oireeton. Kyhmy rinnassa on rintasyövän tavallisin oire. Myös näistä oireista tulee hakeutua tutkimukseen: kyhmy kainalossa, rinnan muodon muutos, rinnan ihon sisäänvetäytymä, ihottuma tai rikkouma nännipihassa, nännin sisäänvetäytymä tai erite nännistä, rinnan punoitus tai turvotus.

On hyvä muistaa, että rinnoissa voi esiintyä monenlaisia hyvänlaatuisia muutoksia kuten kystia, sidekudoskyhmyjä tai rauhaskudoksen epätasaisuutta. Muutokset rinnoissa eivät aina johdu syövästä. Kaikki uudet muutokset rinnoissasi on syytä kuitenkin tutkituttaa.

Rintasyövän seulonta on tehokkain tapa havaita syöpä varhaisvaiheessa. Hyvinvointialueet järjestävät rintasyövän seulontaa. Mammografiatutkimukseen kutsutaan 50-69 -vuotiaat naiset kahden vuoden välein. Järjestettyyn seulontaan kannattaa aina osallistua. Mitä varhaisemmassa vaiheessa rintasyöpä todetaan, sitä paremmin se on hoidettavissa.

Jos rintasyöpään liittyvät asiat aiheuttavat huolta, voit olla yhteydessä neuvontahoitajaamme. Yhteystiedot

Siirry Syöpäjärjestöjen Ilman Syöpää -sivustolle Tarkkaile rintojasi